۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
صف گازسوزهای بدون جایگاه
۸۰ جایگاه CNG در تهران کم داریم

صف گازسوزهای بدون جایگاه

در حالی درخواست برای دوگانه‌سوز کردن خودروها در 3 ماه گذشته حدود 115 برابر شده که رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت تعداد جایگاه های CNG در کلان شهرها را ناکافی دانسته و می‌گوید: تنها 220 جایگاه در تهران وجود دارد درحالیکه حداقل به 300 جایگاه نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری بازار، قرار است که ۱.۵ میلیون دستگاه به تعداد خودروهای گازسوز کشور افزوده شود. در حالی وزارت نفت سعی دارد تا با گازسوزن کردن رایگان خودروهای پرتردد از میزان مصرف سوخت در کشور بکاهد که رییس انجمن جایگاه‌داران CNG از کمبود شدید جایگاه در کلان شهرها و شهرهای کوچک خبر ‌می‌دهد. آنگونه که اردشیر دادرس به خبرگزاری بازار ‌می‌گوید: حدود ۲۲۰ جایگاه از ۲۵۰۰ جایگاه فعال در کشور در شهر تهران قرار دارد که به هیچ وجه جوابگوی نیاز پایتخت نشین‌ها نیست. البته در شهرستان‌ها هم وضعیت جایگاه های سوخت دست کمی از تهران ندارد.  مردمان این شهرها که معمولا از سطح درآمدی پایین تری برخوردار هستند، ناچارند برای اینکه 75 هزار تومان کمتر پول سوخت پرداخت کنند، ساعت‌ها در صف‌های جایگاه های CNG منتظر بمانند. 

آنگونه که آمارها نشان ‌می‌دهد بعد از گرانی بنزین توزیع CNG  از حدود ۱۹ میلیون مترمکعب در روز به ۲۵ میلیون مترمکعب رسیده که از افزایش حدود ۳۰ درصدی در این بخش حکایت ‌می‌کند. البته این رشد تنها به مصرف محدود نمی‌شود و متقاضیان خودروهای دوگانه سوز هم چند برابر شده اند. آمارها نشان ‌می‌دهد طی کمتر از ۳ ماه گذشته حدود ۲۳۰ هزار نفر برای انجام فرآیند دوگانه سوز کردن خودروهای خود اقدام کرده اند این در حالی است که ۱۰ سال گذشته سالانه بین ۷ تا ۸ هزار نفر خواهان دوگانه سوزکردن خودروهای خود بودند.

۷۵ هزار تومان صرفه جویی در هر ۳۰۰ کیلومتر پیمایش

یک حساب کتاب ساده نشان ‌می‌دهد که طی سال‌های گذشته ماهانه حدود ۶۶۶ نفر برای دوگانه سوزکردن خودروهای خود اقدام ‌می‌کردند در حالیکه این رقم (بر اساس آمار ۳ ماه گذشته) به حدود ۷۷ هزار نفر در ماه رسیده است. اما سوال اینجاست که نفع اقتصادی این تغییر چقدر است که تقاضا در این بخش  را حدود ۱۱۵ برابر کرده است.

جالب است که بدانید هر متر مکعب گاز CNG که ۴۸۰ تومان قیمت دارد، به اندازه یک لیتر بنزین سه هزار تومانی شما را در شهر جا به جا ‌می‌کند. یعنی اگر خودروی شما به طور میانگین هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ لیتر بنزین مصرف کند شما در یک باک ۳۰ لیتری چیزی حدود ۷۵ هزار تومان صرفه جویی کرده اید. این اختلاف فاحش قیمت به خصوص بین بنزین آزاد و گاز، به خودی خود انگیزه شهروندان را برای استفاده بیشتر از CNG افزایش می‌دهد.

سنگ اندازی شهرداری‌ها

پیش بینی می شود که با دوگانه سوز ۱.۵ میلیون خودرو دیگر، تقاضای CNG حدود ۱۰ میلیون مترمکعب دیگر بیشتر شود.  با وجود اینکه  انتظار طولانی خودروها برای سوخت گیری کاسه صبر بسیاری از دارندگان خودروی دوگانه سوز را لبریز کرده، رییس انجمن جایگاه‌های CNG  می‌گوید بعد از گرانی بنزین  سرمایه گذاری در این بخش برای فعالان اقتصادی حسابی جذاب شده است.  او که دلیل اصلی آن تعداد کم جایگاه های گاز در کشور را پایین بودن بهای بنزین ‌می‌داند، حالا اعلام کرده که تا کنون  حدود  ۵۰ نفر آمادگی را برای ورود به این حوزه و ساخت ۵۰۰ جایگاه اعلام کرده اند.

 اما ایجاد این جایگاه‌ها به همین سادگی‌ها هم نیست. حسن قلی‌پور، سرپرست مدیریت طرح CNG‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ‌می‌گوید: طبق مصوبه شورای اقتصاد شهرداری مکلف شده که زمین را در اختیار فعالین بخش خصوصی برای ایجاد جایگاه‌های CNG قرار دهد اما اما متاسفانه شهرداری تهران با ما همکاری نمی‌کند. دادرس هم که دل خوشی از سنگ اندازی‌های شهرداری ندارد، در اینباره گفت: شهرداری معمولا به دنبال تغییر کاربری هایی است که سود بالاتر و درآمد بهتری داشته باشد و به نفع اقتصادی مردم و جامعه توجهی نمی‌کند. به گفته او، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد جایگاه‌های CNG متعلق به شهرداری‌ها، ۱۰ الی ۱۵ درصد متعلق به نهادهای دولتی و ۲۰ تا ۲۵ درصدش متعلق به بخش خصوصی است.

گل زمین‌ها در چنگ شهرداری‌ها

در حال حاضر هر جایگاه CNG به طور روزانه ۱۰ هزار مترمکعب عرضه ‌می‌کند. البته رییس انجن جایگاه‌های سوخت گفت: متوسط عرضه CNG در جایگاه‌های تحت مدیریت شهرداری به مراتب بیشتر از این رقم هاست. او با اشاره به رانت شهرداری‌ها در تصاحب زمین برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری، گفت: «شهرداری بهترین نقاط تهران و کلان شهرهای بزرگ را برای جایگاه‌های خود در نظر گرفته است و معمولا جاهایی که تقاضا کمتر است را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است.» به گفته او، معمولا جایگاه‌های سوخت بخش خصوصی در مکان هایی قرار دارد که تقاضا و سطح درآمد کمتری دارد.

۲۳۰ هزار درخواست در ۳ ماه

حدود ۳ ماهی ‌می‌شود که دارندگان خودرو با بنزین هزار تومانی خداحافظی کرده اند و ناچارند برای هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان پول پرداخت کنند. رشد ۳ برابری قیمت‌ها مشکلات بسیاری را برای مسافرکش‌های شخصی و البته رانندگان تاکسی‌های آنلاین ایجاد کرده و تعداد متقاضیان خودروهای دوگانه سوز را چند برابر کرده است. در این میان رانندگانی که قادر به تعویض خودروی خود نیستند، CNG سوز کردن خودروهای بنزینی خود رو آوردند. آمار اعلامی‌از طرف اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته نشان ‌می‌دهد که بعد از اصلاح قیمت بنزین، تا کنون ۲۳۰ هزار نفر برای فرآیند دو گانه سوزکردن خودروها اقدام کرده اند در حالیکه این رقم در سال‌های ۸۹ تا ۹۸ سالانه بین ۷ تا ۸ هزار خودرو بوده است.

هزینه بالای نگهداری خودروهای گازسوز

طرفداران خودروهای دوگانه‌سوز اما در حالی بعد از اصلاح قیمت بنزین چند برابر شده که رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور پیشتر گفته بود که خودروسازان داخلی هنوز نتوانسته‌اند در تولید خودروی پایه‌ گازسوز و باکیفیت که طراحی محفظه احتراق موتور بر اساس سوخت گاز با حداقل افت راندمان باشد، موفق عمل کنند. محسن جوهری که معتقد است بعد از اصلاح قیمت بنزین، استفاده از سی‌ان‌جی بیشتر شده، از کیفیت پایین خودروهای پایه گازسوز داخلی گله می‌کند. کیفیت پایینی که موجب شده هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای پایه گازسوز چندبرابر خودروهای بنزینی باشد.

فربد زاوه کارشناس صنعت با بیان میزان مراجعه خودروهای گازسوز به تعمیرگاه‌ها که چندبرابر خودروهای بنزین‌سوز است، توضیح داد: «توان موتور برای ماشین‌های بنزین‌سوز در شهری همچون تهران ٧٥ اسب بخار است، در حالی که این توان در خودروهای گازسوز به چیزی حدود ٥٥ اسب بخار می‌رسد. همین توان پایین موجب می‌شود که فشار زیادی به موتور خودروهای دوگانه‌سوز وارد شده و عملا نفع استفاده از سوخت ارزان برای صاحبان این ماشین‌ها از بین برود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که دوگانه سوز کردن خودرویی که در ابتدا بر پایه بنزین ساخته شده، ایمنی خودرو را کاهش نمیدهد، گفت: تکنولوژی دوگانه سوز کردن خودروها تکنولوژی پیچیده ای نیست که خودروسازان موفق به انجام آن نباشند. با این وجود اگر حتی کوچکترین اقدام فنی اگر استانداردهای لازم در آن رعایت نشود، نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

کد خبر: ۴٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha