۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کود باید به قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی:

کود باید به قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد

ملک زاده، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: متاسفانه امروز خاک های کشاورزی از حیث عناصر غذایی بسیار فقیر و ضعیف هستند.

به گزارش بازار، محمد شفیع ملک زاده رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران افزود: اگر بناست عملکرد تولید انواع محصولات کشاورزی افزایش یابد، در آمد اقتصادی برای کشاورزان ایجاد کند و همینطور کشور در زمینه محصولات اساسی به خودکفایی برسد نهاده های مورد نیاز تولید از جمله سهم، بذر، کود و دیگر موارد باید به قیمت های مناسب و به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی اظهارداشت: متاسفانه امروز هم در تامین و هم در توزیع نهاده های کشاورزی در کشور با مشکلات جدی مواجه هستیم.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: شوربختانه کشاورزان امروز بخش عمده ای ازکودهای شیمیایی مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تهیه می کنند.

وی افزود: برای مثال هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره که باید به قیمت ۵۴ هزار تومان بصورت یارانه دار به دست کشاورز برسد متاسفانه به میزان کافی چنین اتفاقی نمی افتد و کشاورز بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد کود اوره مورد نیاز خود را از بازار به قیمت ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان تهیه می کند.

ملک زاده بیان داشت: خاک های کشاورزی کشور بیش از کوداوره و سایر کودها به کود فسفاته نیاز دارند.

وی ادامه داد: مصرف کودهای مثل سوپر فسفات تریبل، دی آمونیوم فسفات و کلرو پتاسیم در کشور بسیار زیاد است از اینرو ضرورت دارد این کودها به قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد در غیر این صورت کشت و کار برای کشاورزان مقرون به صرفه نخواهد بود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: متاسفانه تبدیل ارز دولتی کودهای شیمیایی وارداتی به ارز نیمایی شوک بسیار بزرگی به جامعه کشاورزی در کشور وارد کرده است.

وی افزود: کود اوره در داخل تولید اما بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد کودهای فسفاته و پتاسه مورد نیاز بخش کشاورزی از محل واردات تامین می شود.

ملک زاده با اشاره به اینکه کشور توان تولید سالانه تا مرز شش میلیون تن کود اوره را دارد، اظهارداشت: نیاز بخش کشاورزی مملکت به کود اوره در سال بین ۳ تا ۳,۵ میلیون تن است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد کودهای فسفاته و پتاسه از محل واردات تامین می شود که متاسفانه دولت به تازگی ارز ۴۲۰۰ تومانی را از روی این کودها برداشته است.

وی افزود: حذف ارز دولتی و محاسبه کود شیمیایی بر مبنای ارز نیمایی قیمت این نهاده در کشور به شدت بالا رفته است.

ملک زاده بیان داشت: کشاورزان از همین حال تصمیم گرفته اند به کشت و کار نپردازند چون هزینه تامین نهاده های مورد نیاز بسیار سر سام آور است.

وی ادامه داد: هزینه تولید محصولات اساسی از قبیل گندم، جو، کلزا، نیشکر و غیره بسیار بالا و در عوض قیمت خرید تضمینی این اقلام بسیار پائین و ناعادلانه از سوی دولت تعیین و اعلام می شود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: هم اکنون کشت و کار محصولات اساسی در کشور با توجه به افزایش قیمت نهاده ها از حیث اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه افزایش ۵ تا ۷ برابری نرخ کودهای شیمیایی در آستانه فصل کشت شوک بزرگی به جامعه کشاورزی وارد کرده است، افزود: متاسفانه علی رغم تمامی پیگیری ها، مکاتبات و اعتراضات صورت گرفته از سوی کشاورزان و تشکل های بخش کشاورزی تا به اکنون هیچ کسی پاسخگوی این قضیه نبوده است.

ملک زاده اظهارداشت: برای مثال هر کیسه ۵۰ کیلو گرمی کود سوپر فسفات تریبل که ۸۵ هزار تومان بوده اکنون قیمت آن به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود دی آمونیوم فسفات که ۱۲۰ هزار تومان بوده به ۴۹۶ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود کلرو پتاسیم که ۶۵ هزار تومان بوده به ۵۰۰ هزار تومان وکود سولفات پتاسیم که ۱۱۷ هزار تومان بوده به ۵۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: حال سئوالی که در اینجا مطرح می شود اینکه کشاورزان با این هزینه های سرسام آور، نداشتن درآمد در سال و کمبود نقدینگی به چه شکلی باید نهاده های مورد نیاز خود را تامین کنند!؟

وی افزود: تحلیل کلی اینکه دولت باید کمک کند قیمت کود شیمیایی کاهش پیدا کند و به راحتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد در غیر این صورت کشاورزان توان کشت و کار به خصوص محصولات استراتژیک مثل گندم، جو، کلزا، چغندر قند، نیشکر و غیره را نخواهند داشت و به تبع خودکفایی و خود اتکایی در بحث محصولات کشاورزی استراتژیک دیگر در کشور رقم نخواهد خورد در نتیجه دولت مجبور خواهد شد برای تامین محصولات استراتژیک از جمله گندم ارز سنگینی را از مملکت خارج کند.

ملک زاده یادآورشد: دولت امروز با قیمت کمتر از شش هزار تومان به ازای هرکیلوگرم نمی تواند گندم وارد مملکت کند که این یک هشدار جدی است.

کد خبر: ۴۰٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha