۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
اخلال در صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت
معاون کسب‌وکار اتاق ایران مطرح کرد

اخلال در صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران می‌گوید: اتاق ایران معتقد است طی دو ماه فرصتی که آقای سرقینی در بخشنامه اعلام کرده‌اند، سامانه کارت هوشمند بازرگانی همچنان فرایند صدور و تمدید کارت را انجام دهد؛ سامانه جامع تجارت در این مدت در دو استان به صورت پایلوت به کار گرفته شود تا ایرادهای آن برطرف شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران می‌گوید: طبق تفاهم اتاق ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از سامانه جامع تجارت انجام شود؛ به این صورت استعلام‌های ۱۴گانه‌ مثل استعلام از بانک مرکزی، وزارت علوم، سازمان امور مالیاتی، و غیره که اتاق‌های بازرگانی به آنها دسترسی ندارد، از سوی سامانه تجارت تهیه شده و فرآیند به سامانه هوشمند کارت بازرگانی برای صدور و تمدید کارت ارسال می‌شود.

او تصریح می‌کند: نتیجه این استعلام‌ها به منزله تایید متقاضی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت هم است؛ درنهایت اتاق با بررسی پرونده متقاضی، برگزاری دوره‌های آموزشی لازم طبق آیین‌نامه صدور کارت بازرگانی اقدام می‌کند.

به گفته ملایی با شیوع ویروس کرونا روند تکمیل سامانه جامع تجارت و ارتباط با سامانه کارت هوشمند با تاخیر مواجه شد و اتاق ایران با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت کارت‌های بازرگانی را تا ۳۱‌اردیبهشت‌ماه تمدید می‌کرد.

معاونت کسب‌وکارهای اتاق ایران به جلسات کارشناسی نمایندگان اتاق ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره می‌کند و می‌گوید: در این نشست‌ها به این نتیجه رسیدیم که آغاز فرایند صدور و تمدید کارت از سامانه جامع تجارت در ابتدا برای تست به صورت پایلوت در چند استان که تراکم و تعداد صدور کارت در آنها محدود است، اجرایی شده تا در عمل نواقص و ایرادات فنی کار احصا و اصلاح شود و سپس بعد از تست تمدید و صدور کارت، عملیات انتقال از سامانه کارت هوشمند به سامانه جامع تجارت منتقل شود. کارشناسان وزات صنعت، معدن و تجارت هم آمادگی خود را برای صدور و تمدید به صورت پایلوت اعلام کرده بودند.

او ادامه می‌دهد: ولی در ‌سی‌ویکم‌تیرماه سازمان توسعه تجارت ایران بخشنامه‌ای صادر کرد که تمام فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از سامانه هوشمند اتاق‌های بازرگانی به سامانه جامع تجارت انتقال یابد؛ متاسفانه این ضرب‌الاجل باعث بروز مشکل در روند صدور و تمدید کارت بازرگانی شد.

به‌گفته ملایی آنچه از طرف متقاضیان کارت بازرگانی و اتاق‌های شهرستان‌ها دریافت شد این بود که زیرساخت‌های لازم در سامانه جامع تجارت به طور کامل فراهم نشده است؛ بسیاری از ایرادهای فنی باعث شد که در صدور و تمدید کارت بازرگانی اخلال ایجاد شود.

به‌گفته معاون کسب‌وکارهای اتاق ایران باید این ایرادهای مشخص شده، چاره‌اندیشی شود. البته کارشناسان جامع تجارت هم معتقد هستند که این طرح باید به صورت پایلوت نه ضرب‌الاجل انجام می‌شد.

ملایی تصریح می‌کند: آقای شافعی رئیس محترم اتاق ایران طی مذاکرات متعددی با معاونت اول رئیس‌جمهوری، آقایان مدرس خیابانی، سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرقینی، سرپرست فعلی این وزارتخانه و رئیس سازمان توسعه تجارت، ایرادهای موجود در سامانه و اخلال در روند تجارت خارجی به دلیل مشکلات در صدور و تمدید کارت بازرگانی را منعکس کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: حرف اصلی اتاق ایران است که عدم آماده‌سازی کامل سامانه جامع تجارت و ایرادات فنی آن و اختلال در ارتباط سامانه مذکور با سامانه کارت هوشمند بازرگانی اتاق ایران در تبادل اطلاعات، باعث بلاتکلیفی و سردرگمی فعالان اقتصادی و ایجاد مشکلات در عرصه فعالیت‌های گمرکی از جمله ترخیص کالاهای وارده به گمرک شده است. همچین صادرکننده‌ها هزینه‌های سنگین انبارداری و دموراژ کالا و بعضا خطر فسادپذیری بسیاری از کالاهای موجود در اماکن گمرک کشور را به دلیل عدم امکان تمدید کارت در سامانه جامع تجارت متحمل شده‌اند. برای همین به منظور رفع مشکلات واردکنندگان و صادرکنندگان کشور و جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور و تحمیل ضرر و زیان مالی فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی ابتدا در برخی از اتاق های کشور به صورت آزمایشی به اجرا درآید تا پس از رفع ایرادات فنی موجود در هر دو سامانه، برای اجرا در سایر استان ها به صورت گسترده ابلاغ شود.

به ‌گفته ملایی در ادامه ابلاغیه دیروز آقای سرقینی عنوان شده که این دو سامانه همزمان کار کند. ولی اتاق ایران همچنان اعتقاد دارد طی دو ماه فرصتی که آقای سرقینی در بخشنامه اعلام کرده‌اند سامانه کارت هوشمند همچنان فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی را انجام دهد و سامانه جامع تجارت در این مدت در دو استان به صورت پایلوت به کار گرفته شود تا ایرادهای آن برطرف شود.

کد خبر: ۴۰٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha