۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
دفاع خانم رئیس از معجزه بانکهای مرکزی در مقابل کرونا!
ما ناجی دنیا شدیم

دفاع خانم رئیس از معجزه بانکهای مرکزی در مقابل کرونا!

تزریق بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد دلاری و افزایش نقدینگی توسط بانکهای مرکزی باعث شد تا تاثیرات مخرب بحران کرونا روی اقتصاد دنیا کمتر از انتظار باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دنیا در نتیجه همه گیری کرونا با زیان بزرگی روبرو شد و ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا کاهش پیدا کرد.رییس صندوق بین المللی پول در اجلاس وزرای اقتصاد و دارایی در واشنگتن ضمن اشاره به ارزش زیان اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا در مورد ضرورت توجه به رشد پایدار اقتصادی و افزایش تاب آوری اقتصاد صحبت کرد.

 صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود نوشت:« در سال جاری و سال آینده میلادی، اقتصاد دنیا ۱۲ هزار میلیارد دلار  از دست می دهد  که بیشترین آسیب به کشورهای در حال توسعه وارد می شود. مساله با اهمیت این است که سرعت احیای اقتصادی کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار پایین تر از کشورهای صنعتی خواهد بود.»

کریستینا جورجیوا، دبیر کل صندوق در اجلاس وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای صنعتی در مورد نحوه تامین مالی پروژه های توسعه  اقتصادی در دوره کرونا گفت:« سال سختی را پشت سر گذاشتیم و روزهای پایانی امسال هم چندان امیدوارکننده نخواهد بود. ولی بررسی شاخص ها نشان می دهد شماری از کشورهای صنعتی در وضعیت بهتری نسبت به برآوردهای قبلی ما هستند و این خبر خوبی برای اقتصاد دنیا است. شرایط چین هم بسیار مطلوب است و از فصل دوم سال جاری توانسته است با سرعت بالایی رشد کند . این کشور تنها کشوری در دنیا است که سال ۲۰۲۰ را بدون تحمل زیان قابل توجه اقتصادی پشت سر خواهد گذاشت.»

تزریق به اقتصاد، ناجی دنیا بود
دبیر کل صندوق بین المللی پول در این جلسه که در شهر واشنگتن برگزارشده بود، افزود:«در جریان همه گیری کرونا بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تزریق شد. بانکهای مرکزی در سال جاری معجزه بزرگی انجام دادند و با افزایش حجم نقدینگی، به حمایت از اقتصاد پرداختند. آنها را می توان ناجی بزرگ اقتصاد دنیا در جریان همه گیری کرونا دانست.کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذاری که زیر ساختهای مالی قوی تری داشتند و توانستند مبالغ بیشتری به اقتصاد تزریق کنند، موفق تر از کشورهای فقیرتر بوده اند.»

وی ادامه داد:« هیچ گاه در طول تاریخ، دنیا در برابر یک بحران به این سرعت وارد عمل نشده است . آمارها نشان می دهد بالغ بر ۸۰ کشور دنیا  از طریق سیاست های اضطراری تامین مالی به حمایت از اقتصاد در دوره کرونا پرداختند و صندوق بین المللی پول هم درحمایت از اقتصاد همراه بانکهای مرکزی بود. بودجه صندوق بین المللی پول برای حمایت از اقتصاد کرونا زده برابر با یک هزار میلیارد دلار است که تا کنون ۲۷۰ میلیارد دلار از این بودجه وارد چرخه اقتصاد دنیا شده است.»

 دنیا با وجود کرونا به تولید ادامه می دهد
دبیر کل صندوق بیان کرد:« دنیا یاد گرفته است با رعایت پروتوکل های بهداشتی  به کار خود ادامه دهد. مشاهده شاخص های بخش تولید تایید می کند که در اغلب کشورهای دنیا تولید از سر گرفته شده است و بسیاری از مشاغل با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا، انجام می شود. در این عصر تازه  استفاده از رباتها به ما کمک کرده است تا در شرایط بحرانی سلامتی به تولید خود ادامه دهیم. دنیا روزهای سختی را گذرانده است و تجربه ما کاملا متفاوت از دیگر تجربیات در طول تاریخ بشر بود ولی  ما متوجه شدیم که می توانیم در بحران ها خوب عمل کنیم و از تشدید آسیبهای ناشی از بحران جلوگیری کنیم.»

در جریان این بحران کشورهایی که اقتصادهای وابسته به توریسم داشتند یا اقتصادهایی که کالاهای اساسی خاصی را صادر می کردند بیش از دیگر کشورها آسیب دیدند و اقتصادهای بسته تر که روابط کمتری با دیگر کشورهای دنیا داشتند، آسیب کمتری را متحمل شدند. اما صندوق بین المللی پول بر این باور است  تمامی کشورها باید برای بازگشت به مسیر رشد سرمایه گذاری کنند و در نظر بگیرند که در اقتصاد در هم تنیده امروزی نمی توان رشد و رونق را تجربه کرد، مگر اینکه تمامی کشورها در این مسیر حرکت کنند.

برای رشد پایدار اقتصاد و افزایش تاب آوری سرمایه گذاری کنید
جورجیوا در انتهای سخنانش در مورد ضرورت سرمایه گذاری روی رشد پایدار اقتصادی صحبت کرد و افزود:«کرونا به ما یاد داد که باید به محیط زیست توجه کنیم و به دنیال رشد پایدار اقتصادی باشیم. از طرف دیگر باید تاب آوری اقتصاد در برابر بحران ها را افزایش دهیم تا در صورت  ایجاد چالشهای دیگر در سالهای آتی ،کمترین آسیب ممکن را متحمل شویم. برای افزایش تاب آوری اقتصاد، باید سرمایه گذاری در بخش آموزش، توسعه ظرفیت های دیجیتال و توسعه سرمایه های انسانی انجام شود. باید سیستم بهداشتی در دنیا توسعه یابد و سیستم های تامین اجتماعی در دنیا افزایش یابد.ما باید اطمینان حاصل کنیم که در مقابل بحران های پیش رو از جمله بحران تغییرات جوی، کاملا آماده هستیم.مقابله با افزایش نرخ فقر در دنیا و تلاش برای افزایش برابری اقتصادی و جنسیتی در دنیا از مسایل مهمی است که باید مد نظر قرار دهیم. »

کد خبر: ۴۰٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha