۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
فروشندگان لوازم التحریر به جمع بیکاران پیوستند/ گلایه اصناف از کسادی بازار نوشت‌افزار
بازار گزارش می‌دهد؛

فروشندگان لوازم التحریر به جمع بیکاران پیوستند/ گلایه اصناف از کسادی بازار نوشت‌افزار

تبریز- مجازی شدن تحصیل دانش آموزان و دانشجویان باعث اضافه شدن بسیاری از فروشندگان لوازم التحریر به خیل عظیم بیکاران ناشی از ویروس کرونا در ایران و همچنین شهر تبریز شده است.

بازار؛ گروه استان ها: طی ماه‌های اخیر انواع و اقسام رسانه‌ها به تنظیم و ارسال اخبار و گزارش‌های مختلف و متنوع از شیوع ویروس کرونا، راه‌های ابتلاء و پیشگیری از آن و آمار مرگ و میر روزانه پرداختند، گزارش‌هایی که امروز دیگر کودکان و نوجوانان را هم در معرض خود قرار داده و سفارش‌های مؤکد والدین برای رعایت موارد بهداشت فردی که روز به روز هم بیشتر می‌شود، باعث ایجاد نوعی ترس پنهان از حضور در جمع‌های اجتماعی از جمله مدارس شده است.

امسال که بازگشایی مدارس همراه شده است با پیکار ملی و بین المللی با ویروس کرونا، یکی از خاص ترین سال‌های تحصیلی را پیش رو خواهیم داشت. برخی کشورها همچون چین با رعایت کامل و تحسین برانگیز پروتکل‌های بهداشتی تصمیم گرفته اند تا آموزش حضوری را به شکل معمول ادامه دهند تا کارکردهای آموزش اجتماعی مدرسه، همچون شکل گیری ارتباطات، شخصیت دانش آموزان و مهارت‌های اجتماعی آنان که با حضور فیزیکی در مدرسه حاصل می‌شود، از دانش آموزان دریغ نشود.

از طرف دیگر اما برخی کشورها نیز آموزش را به سوی فضای مجازی برده اند که با توجه به اوضاع شیوع کرونا، می‌توان به آنها حق داد. در کشور ما نیز آنطور که از شواهد پیداست، تصمیم بر این شده تا بخشی از آموزش به صورت فیزیکی و بخشی هم به صورت مجازی برگزار شود، اما اظهار نظرهای مسئولین نمایانگر این است که طی یکی دو هفته آتی بخش اعظم آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها از طریق بستر اینترنت و به صورت مجازی پی گیری خواهد شد.

تمایل بیشتر خانواده‌ها و دانش آموزان به آموزش مجازی، باعث رکود شدید در بازار لوازم التحریر شده است

جو ایجاد شده و تمایل بیشتر خانواده‌ها و دانش آموزان به آموزش مجازی، مطابق پیش بینی‌ها، باعث رکود شدید در بازار لوازم التحریر شده است و با ادامه روند فعلی به نظر می‌رسد فروشندگان لوازم التحریر به خیل عظیم بیکاران ناشی از ویروس کرونا در ایران اضافه خواهند شد.

کرونا و وزارت آموزش و پرورش در جایگاه متهم
یکی از فروشندگان بازار لوازم التحریر تبریز در خصوص وضعیت فعلی فروش محصولات خود به خبرنگار بازار گفت: امسال با توجه به اینکه دانش آموزان و دانشجویان اولویت اصلی خود را به آموزش مجازی و عدم حضور فیزیکی در مدارس و دانشگاه‌ها قرار داده اند، بازار لوازم التحریر در رکود کامل و آستانه ورشکستگی به سر می‌برد.

وی ادامه داد: برخی صنف‌ها بیشترین درآمد خود را در فصول خاصی از سال به دست می‌آوردند و فصلی کار می‌کنند، صنف لوازم التحریر نیز هر ساله و در طول شهریورماه بیشترین میزان فروش خود را تجربه می‌کند که متأسفانه امسال شهریورماه تنها چند روز فروش خوبی داشتیم و بقیه روزها تفاوتی با سایر مقاطع سال نداشته است.

امسال کرونا ضربه بزرگی به کسب و کار ما وارد کرده است

یکی دیگر از فروشندگان نیز با گلایه از آموزش و پرورش که امسال خود به صورت مستقیم به توزیع کتب درسی پرداخته است، به خبرنگار بازار گفت: امسال کرونا ضربه بزرگی به کسب و کار ما وارد کرده است اما یک نکته بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن دست درازی و سوء استفاده آموزش پرورش از جایگاه خود برای توزیع کتب درسی بوده است. هر ساله عده زیادی از دانش آموزان مدارس برای دریافت کتب درسی خود به همراه خانواده به بازار مراجعه می‌کردند و در کنار کتاب، به خرید لوازمی مثل کاغذ، مداد و خودکار و همچنین کیف و جامدادی و بسیاری از لوازم دیگر می‌پرداختند، اما امسال خبری از این مراجعه نیست.

وی ادامه داد: جایگاه وزارت آموزش و پرورش در کشور ما مشخص است و باید به ارائه خدمات آموزشی به بچه‌ها بپردازند، اما امروز شاهد هستیم که این وزارت خانه با سوءاستفاده از جایگاه خود، تصمیم به برپایی کسب و کاری برای خود با استفاده از ظرفیت‌های مدارس و واحدهای آموزشی زیر نظر خود گرفته که امیدواریم دیگر شاهد ادامه این روند نباشیم.

گلایه خریداران از قیمت‌ها
در این بین یکی از والدین دانش آموزان نیز نسبت به قیمت لوازم التحریر و محصولات مورد نیاز دانش آموزان در مدارس گلایه داشت و به خبرنگار بازار گفت: اگر سری به فروشگاه‌های مختلف در سطح شهر بزنید، خواهید دید که دقیقاً یک مدل از مداد، خودکار یا حتی سایر لوازم با قیمت‌های مختلفی به فروش می رسند و اینطور که به نظر می‌رسد، هیچ نظارتی بر فروشگاه‌ها برای قیمت گذاری وجود ندارد. در این شرایط کرونایی آیا خانواده‌ها می‌توانند به فروشگاه‌های مختلف مراجعه کنند تا مناسب‌ترین و منصفانه‌ترین قیمت را برای کالای مورد نظر خود پیدا کنند؟

کسادی ۸۰ درصدی بازار لوازم التحریر در تبریز
صمد امین پور، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار تبریز نیز به خبرنگار بازار گفت: سال تحصیلی امسال بسیار متفاوت از سال‌های گذشته و به صورت آنلاین و اینترنتی به پیش برده خواهد شد و همین موضوع باعث شده تا علی رغم آغاز زودتر از همیشه سال تحصیلی، با رکود بی سابقه‌ای در بازار لوازم التحریر مواجه شویم.

حذف کتب درسی از پیشخوان کتاب فروشی‌ها و فروشگاه‌های لوازم التحریر، همچنین نامشخص بودن وضعیت آموزشی مدارس باعث شده تا بیش از ۸۰ درصد بازار لوازم التحریر تبریز در کسادی به سر ببرد

وی ادامه داد: امروزه حذف کتب درسی از پیشخوان کتاب فروشی‌ها و فروشگاه‌های لوازم التحریر، همچنین نامشخص بودن وضعیت آموزشی مدارس باعث شده تا بیش از ۸۰ درصد بازار لوازم التحریر تبریز در کسادی به سر ببرد، البته این وضع از آغاز دوران کرونا به این ترتیب ادامه داشته و حتی سر رسیدهای سال جدید نیز فروش نرفته و در انبارها دپو شده اند. صرفاً به دلیل بازگشایی مدارس به مدت چند روز شاهد آغاز فروش بودیم اما واحدهای صنفی واقع شده در محلات هیچ فروشی نداشته و کاملاً بیکار هستند.

امین پور در خاتمه در خصوص میزان افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر اضافه کرد: هیچ گونه افزایش قیمتی در دفتر نداشته ایم اما مابقی لوازم التحریر به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت پیدا کرده اند که این موضوع ناشی از نوسانات نرخ ارز در سال جاری بوده است. حدود ۵۰ درصد تولیدات لوازم التحریر داخلی است اما باید توجه داشت که مواد اولیه این تولیدات اکثراً وارداتی و وابسته به نرخ ارز هستند.

پیش از این مسئولین وزارت کار اعلام کرده بودند که به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیش از ۸۵۰ هزار ایرانی از کار بیکار شده اند، به نظر می‌رسد با شرایط به وجود آمده و تصمیماتی که برای سال تحصیلی جدید اخذ شده است، صنف فروشندگان لوازم التحریر را نیز باید به این آمار اضافه کرد. امید می‌رود مسئولین با در نظر گرفتن تمهیدات و راهکارهایی، با کمک به آسیب دیدگان اقتصادی ویروس کرونا، آنها را تا عادی شدن اوضاع و بازگشت به کسب و کار مورد حمایت خود قرار دهد.

کد خبر: ۴۰٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha