۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
عرضه ماشین آلات جنگلداری با سوخت کمتر و  قابلیت حفظ بافت خاک
تحلیل روند بازار ماشین آلات جنگلداری تا ۱۰ سال آینده

عرضه ماشین آلات جنگلداری با سوخت کمتر و قابلیت حفظ بافت خاک

عرضه و فروش ماشین آلات جنگلداری طی سال های اخیر روند رو به رشدی در بازارهای جهانی داشته است و کارشناسان معتقدند تا ۱۰ سال آینده عرضه ماشین آلاتی که نیاز به سوخت کمتری دارند و آسیب کمتری به خاک وارد می کنند موجب رونق چشمگیر بازار این محصولات می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گزارش شرکت تحقیقاتی FACT.MR پیش بینی می شود بازار ماشین آلات جنگلداری در یک بازه زمانی ده ساله یعنی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ یک نرخ رشد مرکب سالانه حدود ۵ درصد را تجربه کند.  

صنعت محصولات جنگلی، از جمله صنایعی است که با صنعت مسکن، کالاهای مصرفی، صنعت ساخت و ساز و برخی صنایع دیگر ادغام شده است. به این ترتیب کاهش چشمگیر فعالیت این صنایع در ماه های اخیر و به دلیل شیوع کرونا، باعث ناپایداری تقاضا برای محصولات جنگلداری شده است.

به طوری که طی ماه های اخیر شاهد کاهش حاشیه ای فروش ماشین آلات در بازارهای جهانی بوده ایم که این امر تأثیر بسزایی در اندازه بازار ماشین آلات جنگلداری دارد. علاوه بر این، پیش بینی می شود که کاهش سرمایه گذاری در این بخش ها، تأثیر منفی در یک بازه زمانی میان مدت داشته باشد.

روند بازار ماشین آلات جنگلداری
بر اساس این گزارش، انتظار می رود بازار ماشین آلات جنگلداری به دلیل افزایش آگاهی در خصوص ضرورت حفظ و مدیریت جنگل در چندین کشور توسعه یافته و برخی کشورهای در حال توسعه، شتاب بگیرد.

علاوه بر این، کارشناسان معتقدند تغییر نحوه عملیات های جنگلداری از حالت دستی به حالت مکانیزه و خودکار، باعث می شود که تقاضای جهانی برای ماشین آلات جنگلداری طی ۱۰ سال آینده روند رو به رشدی داشته باشد.

از سوی دیگر افزایش تقاضا برای چوب و محصولات چوبی، همراه با تغییر الگو به فرآیندهای مکانیزه برای قطع درختان جنگل، میزان تقاضای ماشین آلات جنگلداری را در سطح جهانی به طور قابل توجهی بالا خواهد برد.

همچنین تولیدکنندگان بنام این صنعت، با تلفیق  سیستم های تله ماتیک (فناوری شامل ابزارهای ارسال، دریافت، ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات از راه دور) و GPS برای ردیابی و نظارت بر ماشین آلات به منظور افزایش بهره وری، متمرکز شده اند. با توجه به این نگاه تولیدکنندگان انتظار می رود این عامل موجب افزایش تقاضا در بازار ماشین آلات جنگلداری گردد.

تغییر نحوه عملیات های جنگلداری از حالت دستی به حالت مکانیزه و خودکار، باعث می شود که تقاضای جهانی برای ماشین آلات جنگلداری طی ۱۰ سال آینده روند رو به رشدی داشته باشد

سهم ۱.۴ درصدی ماشین آلات حمل و نقل در سال ۲۰۲۰

در این گزارش آمده است که انتظار می رود ماشین آلات حمل و نقل در میان انواع ماشین آلات، بیش از ۱.۴ سهم بازار  را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دهند.

به عبارت دیگر انتظار می رود تقاضا برای ماشین آلات حمل و نقل پیشرفته تر و سریعتر برای حمل درختان قطع شده از جنگلها به انبارها، در مقایسه با سایر ماشین آلات جنگلداری بیشتر باشد.

علاوه بر این تلاش تولیدکنندگان برای بهبود ایمنی ماشین آلات، کارایی و راحتی کارگران و دوام حمل و نقل، زیربنای فروش آنها محسوب می شود.

از سوی دیگر ماشین آلات حمل و نقل توانایی انباشت بارهای زیادی را دارند که این امر باعث می شود هزینه حمل و نقل در صنعت جنگلداری به صرفه باشد. بنابراین انتظار می رود این موضع باعث تسلط ماشین آلات جنگلداری در بازار ماشین آلات شود چرا که بهره وری و کارایی بالاتری نسبت به سایر ماشین آلات دارند.

چشم انداز منطقه ای بازار ماشین آلات جنگلداری

بر اساس این گزارش، اروپا احتمالاً با ۳۸٪ سهم بازار جهانی ماشین آلات جنگلداری در سال ۲۰۲۰ به سلطه خود در این بازار ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر  انتظار می رود این بازار کماکان پیشرو باشد و همچنان ماشین آلات جنگلداری از رشد بالایی برخوردار باشند.  این در حالی است که ابتکارات متعددی از سوی دولت ها، مانند حمایت مالی از طریق سیاست های مشترک کشاورزی (CAP) به مناطق روستایی، صورت گرفته است. همچنین در این راستا اقدامات مختلفی توسط کشورهای اتحادیه اروپا برای تأمین بودجه فعالیت های جنگلداری از طریق برنامه های توسعه ملی و فروش ماشین آلات جنگلداری در منطقه انجام شده است.

اروپا با ۳۸٪ سهم بازار جهانی ماشین آلات جنگلداری در سال ۲۰۲۰ به سلطه خود در این بازار ادامه خواهد داد

علاوه بر این،  رشد صنعت ساخت و ساز در کشورهای اروپایی تقاضا برای صفحات و ستون های چوبی را افزایش داده است، که به نوبه خود موجب افزایش تقاضا برای تجهیزات جنگلداری می شود.

نکته جالب توجه در این مورد این است که تولیدکنندگان بر توسعه نوعی ماشین آلات جنگلداری متمرکز شده اند که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش تأثیر ماشین آلات بر خاک می شود  که این امر نیز می تواند باعث رونق بازار این ماشین آلات گردد.

رقابت برای کسب سهم بیشتر در بازار ماشین آلات جنگلداری ادامه دارد
بازار ماشین آلات جنگلداری ماهیتی رقابتی دارد به همین دلیل بازیگران اصلی این حوزه دائم در تلاش هستند که سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند. در این راستا این تولیدکنندگان صاحب نام سعی دارند با ساخت ماشین آلات با بازدهی بالا گوی رقابت را از دیگر رقبا خود بربایند.  به طوری که به عنوان مثال شرکت جان دیر، در سال ۲۰۲۰ از ۴ مدل جدید ماشین آلات رونمایی کرد که در نوع خود منحصر به فرد است.

تاثیرCOVID-۱۹ بر بازار ماشین آلات جنگلداری
در روزگاری که شیوع COVID-۱۹  صنایع مختلفی را درگیر کرده است بخش ماشین آلات جنگلداری نیز مستثنی از این قائده نبوده است و به طرز چشمگیری متاثر از این همه گیری شده است. این در حالی است که این بخش پیش از این بیماری نیز درگیر مشکلاتی ناشی از تغییرات آب و هوایی بوده است و این امر موجب شده سرمایه گذاری های قابل توجهی در رابطه با رویکردهای مدیریت جنگلها صورت بگیرد.

از سوی دیگر بحران همه گیری به طور مضاعفی بر میزان فروش ماشین آلات جنگلداری، چوب و دیگر صنایع مرتبط تاثیر منفی گذاشته است. با این دولتها سعی دارند این صنعت را مورد حمایت خود قرار دهند.

منبع: FACT.MR

کد خبر: ۴۰٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha