۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
یانکی ها پشت دیوار چین؛ رفتن یا نرفتن، مساله این است
ترامپ از چه قانونی برای خروج شرکت‌هایش استفاده میکند؟

یانکی ها پشت دیوار چین؛ رفتن یا نرفتن، مساله این است

بر اساس گزارش چاینا دیلی، یک بررسی جدید نشان داده که اکثر قریب به اتفاق شرکت های آمریکایی در سال گذشته علی رغم اختلافات تجاری میان پکن و واشنگتن، سودآوری خود را در چین گزارش داده و متعهد به ماندن در بازاری هستند که برای شکست دادن بسیار بزرگ است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: ارتباط چندین ساله میان شرکت های آمریکایی و چینی و اشتیاق امریکاییها برای سرمایه گذاری در چین به عنوان مشتریان جمعیت بیش از یک میلیارد نفری این کشور، حتی با وجود افزایش تنش های تجاری میان دو کشور از سال گذشته و حتی اقدامات چین که شرکت های آمریکایی را در فشار بین خواسته های خود و انتظارات آمریکا در رابطه با آزادی و حقوق بشر قرار می دهد، همواره مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفته است.

روزنامه چاینا دیلی چین در روز گذشته گزارشی را مبتنی بر این موضوع منتشر کرد که سرمایه‌گذاری امریکایی‌ها در چین در سال گذشته علی رغم وخامت جنگ تجاری میان این دو غول اقتصادی، افزایش قابل ‌توجهی داشته و بالغ‌ بر ۸/ ۶ میلیارد دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۵ درصد افزایش نسبت به میانگین مدت مشابه دو سال گذشته آن گزارش شده و در کل سال ۲۰۱۹ برابر ۱۴ میلیارد دلار به ثبت رسیده است.

این روزنامه همچنین گفت: بررسی های جدید نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق شرکت های آمریکایی در سال گذشته با وجود تنش های تجاری میان پکن و واشنگتن، سودآوری خود را در چین گزارش داده و متعهد به ماندن در بازاری هستند شکست دادن آن بسیار سخت است زیرا نادیده گرفتن بازار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مصرف‌کننده چینی برای شرکت‌های آمریکایی سخت است.  

بر اساس گزارش اتاق فکر موسسه بین‌المللی پترسون، در حالی که رئیس جمهور ترامپ با وجود تلاشی که برای انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در جهت الویت قرار دادن رقیب تجاری خود یعنی چین برای جبران کسری تجاری امریکا به کار گرفته و از طرفی در ماه گذشته اعلام کرده که تنها راه باقی مانده جدایی کامل امریکا از چین گزینه های سیاسی می باشند، حتی با وجود آن که نماینده تجارت کشورش چندین بار پس از تهدید ترامپ مبنی بر قطع کامل روابط کشورش با چین تاکید کرده که جدا شدن اقتصاد دو کشور گزینه موثری نمی باشد، اما به نظر می‌رسد که وابستگی دو کشور به یکدیگر به خصوص در بخش مالی و سرمایه گذاری در حال افزایش است.

 گزارش اداره کسب و کار چین در سال جاری که با مشاوره PwC در روز گذشته منتشر شد، نشان می دهد که حدود ۹۲ درصد از ۳۴۶ شرکت مورد نظرسنجی اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای اعلام کرده اند که در بازار چین باقی می مانند.

 اداره کسب و کار چین : حدود ۹۲ درصد از ۳۴۶ شرکت مورد نظرسنجی اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای اعلام کرده اند که در بازار چین باقی می مانند

از بیش از ۲۰۰ شرکت پاسخ دهنده در چین، تنها ۳.۷ درصد اعلام کرده اند که علی رغم موجی از نگرانی ها در رابطه با تنش های ژئوپلیتیک، تعرفه ها یا ضعف زنجیره تأمین به دلیل بیماری همه گیر کوید_۱۹، برخی از تولیدات خود را به خارج از چین و ایالات متحده منتقل می کنند.  

پیش از این، رویترز نیز در گزارشی اعلام کرده بود که میزان سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های آمریکایی در چین به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار در سه ‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ بوده که تنها اندکی کمتر از متوسط سه‌ ماهه سال گذشته است و بر اساس این گزارش، به نظر نمی رسد که امریکاییها قصد کاهش فعالیتهای تجاری و انجام سرمایه گذاری های مشترک را در کشور رقیب خود داشته باشند.

میزان سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های آمریکایی در چین به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار در سه ‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ بوده که تنها اندکی کمتر از متوسط سه‌ ماهه سال گذشته است و بر اساس این گزارش، به نظر نمی رسد که امریکاییها قصد کاهش فعالیتهای تجاری و انجام سرمایه گذاری های مشترک را در کشور رقیب خود داشته باشند

این آمار در حالی مطرح است که در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰، سرمایه‌گذاری چین در آمریکا افت چشمگیری داشته و در مقایسه با دو میلیارد دلار سال ۲۰۱۹، تنها ۲۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

کرگیبس، رئیس AmCham (یک سازمان غیرانتفاعی به نمایندگی از شرکتها و اشخاص آمریکایی که در چین تجارت می کنند) شانگهای،  به روزنامه چاینا دیلی گفت: اندازه بازار، نرخ رشد و سهولت انجام تجارت در اینجا مهم است و از آنجا که بیشتر اعضای ما در حال تولید و خدمات در بازار چین هستند،  این فرصت بازار است که شرکت های امریکایی را در این کشور ماندگار می سازد.

رئیس AmCham شانگهای: اندازه بازار، نرخ رشد و سهولت انجام تجارت در چین مهم است و از آنجایی که بیشتر شرکتهای امریکایی در حال تولید و خدمات در بازار چین هستند،  این فرصت بازار است که این شرکتها را در این کشور ماندگار می سازد 

گزارش چاینا دیلی نشان داد که ۷۸.۲ درصد از شرکت های تحت نظرسنجی اتاق بازرگانی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به سود قابل توجه دست یافته اند که در این میان، خرده فروشان با ۸۵.۴ درصد با ارائه گزارش سود سال گذشته خود در مقابل تنها ۶۹.۷ درصد در سال ۲۰۱۸، در میان بزرگترین ذینفعان بوده اند.

علاوه بر آن، ۳۰ درصد از این شرکتها، رشد درآمد خود در چین در سال ۲۰۱۹ را به مراتب بیشتر از درآمد جهانی و شش درصد بالاتر از سال ۲۰۱۸ اعلام کرده اند.

همچنین، تعداد شرکت هایی که چین را به عنوان منبع قابل توجه سود برای دفتر مرکزی خود در ایالات متحده گزارش می دهند، ۹.۴ درصد افزایش یافته و به ۳۲.۱ درصد رسیده اند.

از جمله شرکتهایی که در سال گذشته به سرمایه گذاری قابل توجهی در چین پرداخته اند می توان به شرکت تسلا اشاره کرد که اولین کارخانه اتومبیل سازی متعلق به یک کشور خارجی را در شانگهای ایجاد کرده است.   علاوه بر آن، صندوق بین کپیتال، به میزان ۵۷۰ میلیون دلار در زمینه مراکز اطلاعاتی در پکن سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

علاوه بر آن، شرکت پی پل  در سال گذشته مجوزی برای فراهم کردن پرداخت های دیجیتالی دریافت کرد و شرکت امریکایی بلک راک، یک شرکت سرمایه گذار پیشرو در جهان هم با شرکت تکنولوژی تنسنت چین (هلدینگ سرمایه گذاری چینی که از فعالان بزرگ دنیای فناوری محسوب می شود) در رابطه با انعقاد قرار دادهای دو جانبه وارد مذاکرات شد.

اما پس از آن، ترامپ اختلافات خود با چین را آشکارتر ساخت و پس از هشدارهای پی در پی از سال گذشته مبنی بر سرقت صدها میلیارد دلار دارایی شرکت های سرمایه گذار آمریکایی توسط چینی ها و خروج کمپانی های آمریکایی از این کشور، در ماه گذشته یک فرمان اجرایی برای ممنوعیت معامله با تنسنت امضا کرد که با وجود ماندگاری بسیاری از این شرکتها و ادامه فعالیت آنها در چین،  اختلاف میان دیدگاه رئیس جمهور و استراتژی کسب و کارها و شرکتهای سرمایه گذار امریکایی بیش از بیش نمایان می گردد.  

مدیر اجرایی یک شرکت تأمین کننده قطعات خودرو آمریکا گفت: به دنبال عملکرد ضعیف سه ماهه اول به دلیل بیماری کوید_۱۹، در سه ماهه دوم تقاضای خودروی چین نسبت به سالهای گذشته شاهد جهش شدیدی بود و پیش بینی های سه ماهه سوم حتی ممکن است از سال ۲۰۱۹ فراتر رود.

وی افزود: علی رغم عدم قطعیت جهانی، حدود ۳۲.۳ درصد از شرکتهای آمریکایی قصد دارند تعداد بیشتری از سرمایه گذاران خود را در چین اضافه کنند،  در حالیکه ۳۸.۷ درصد از افراد شرکت کننده در این نظر سنجی اظهار داشتند که همین تعداد را حفظ خواهند کرد.

پاسخ دهندگان در این نظر سنجی همچنین گزارش داده اند که در بسیاری از موضوعات نظارتی نگران کننده، پیشرفت قابل توجهی داشته اند،  به طوری که شرکت های عضو ۹.۶ درصد کاهش در بوروکراسی ناکارآمد دولت را ثبت کرده اند.

در این گزارش آمده است که در تعداد شرکت هایی که به دلیل محدودیت ظرفیت تحقیق و توسعه محلی و نوآوری محدود شده اند، به میزان ۷.۵ درصد کاهش مشاهده شده و ۷.۲ درصد کاهش در رابطه با شرکتهایی است که به دلیل کمبود استعداد و توانایی به چالش کشیده می شوند.

بر اساس تخمین ها، این بیماری بر درآمد یک سال تمام این شرکتها به میزان ۷۸ درصد کاهش تأثیر خواهد گذاشت، اما تلفات طولانی مدت، ناشی از افزایش تنش های ایالات متحده و چین است که ۷۱ درصد از پاسخ دهندگان در این نظر سنجی بر این باورند که این درگیری در سه تا پنج سال آینده همچنان یک چالش است.

بر اساس این گزارش هنوز مشخص نیست که ترامپ از چه ابزارهایی برای مجبور کردن غول های آمریکایی به ترک چین استفاده می کند زیرا برخلاف چین، آمریکا یک اقتصاد برنامه‌ریزی شده متمرکز ندارد و بنابراین هنوز معلوم نیست که رئیس جمهور از چه روند قانونی می‌تواند در جهت خروج شرکت‌های آمریکایی استفاده کند.

با این حال، اعمال قوانین مربوط به عوارض بیشتر برای کالاهای تولید شده در چین که منجر به افزایش قیمتها برای امریکاییها می شود، ممکن است که مسئولان را مجبور کند تا خطوط تولید خود را به خارج از چین منتقل کنند به طوری که گزارش ها حاکی از آن است که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی به خصوص در بخش‌ هوا فضا و خدماتی با خروج از بازار چین تحت فشار بزرگ و فزاینده‌ای قرار گرفته اند.

کد خبر: ۴۰٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha