۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
تشکیل تعاونی‌های یکپارچه‌سازی اراضی
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد

تشکیل تعاونی‌های یکپارچه‌سازی اراضی

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تشکیل تعاونی‌های یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی گفت: برای انجام این طرح ضمانت اجرایی وجود دارد ولی نمی‌توان به زور اقدام به یکپارچه‌سازی زمین‌های موروثی کرد.

علی بختیاری دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی سراسر کشور، گفت: با توجه به اینکه قانون یکپارچه سازی اراضی در کشور وجود دارد ولی و در زمینه اجرای آن مشکلات بسیاری وجود دارد. در شهرستان‌ها، روستاها و ... زمین به صورت قطعه‌قطعه در اختیار مالکان قرار دارد که برخی از آنان تمایلی به طرح یکپارچه‌سازی اراضی و ساماندهی وضعیت  ندارند؛ همچنین این زمین‌ها پس از فوت سرپرست خانوارها به قطعه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌شوند و این قضیه تا کنون نسل به نسل ادامه داشته و به کشاورزی یکپارچه کشور آسیب‌رسان بوده است.

نمی‌توان به زور اقدام به یکپارچه‌سازی زمین‌های موروثی کرد

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: با وجود اینکه با خرد شدن زمین‌های کشاورزی بهره بسیار پایین می‌آید ولی وزارت جهاد یا هیچ ارگان دیگری به زور اقدام به یکپارچه‌سازی اراضی شخصی نمی‌نماید؛ با وجود اینکه قوانین در زمینه یکپارچه سازی اراضی وجود دارد ولی این زمین‌ها که متعلق به وارثانی بوده و طی دوره‌های مختلف به قطعه‌های کوچکتر تقسیم شده‌اند، را نمی‌توان به زور یکپارچه سازی و با آن‌ها بحث و جدل کرد.

وی ادامه داد: در طرح یکپارچه‌سازی، زمین به قطعه‌های بزرگ‌ برای آبیاری تحت فشار، آبیاری کم‌فشار و کشت گسترده در افزایش بهره‌وری تبدیل می‌گردد و اگر کشاورز راضی نباشد، برای وزارت جهاد علی‌رغم وجود ضمانت اجرایی ولی این امکان وجود نخواهد داشت تا طرح را اجرا کند؛ لذا بر اساس اطلاعات موجود، چون اراضی به صورت یک تکه نیست و در این زمین‌ها یک نفر گندم می‌کارد، یک نفر گوجه و .... شرکت‌های تعاونی تشکیل می‌گردند که صاحبان زمین‌ها برای اجرای طرح یکپارچه‌سازی، می‌توانند عضو آن شوند.

بختیاری درباره سیل اخیر سیستان و بلوچستان افزود: متأسفانه چون در کشور آمادگی و برنامه اجرایی مناسب برای مقابله با سیل از جمله کنترل میزان آب پشت سدها و ... وجود ندارد، در برخی نقاط کشور حتی با کوچکترین میزان بارش، سیل به وقوع می‌پیوندد که مشکلات بسیاری را نیز ایجاد می‌کند. همچنین تغییرات اقلیمی به گونه‌ای شده است که در برخی مناطق بارش‌های مربوط به یک سال طی یک یا دو روز می‌بارد که این موضوع نیز ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

لزوم بهره حداکثری از ظرفیت آب‌های روان مناطق سیلابی

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس درباره سیل به وقوع پیوسته در دشت سیستان، آسیب‌های آن و همچنین اینکه آیا می‌توان طرح یکپارچه‌سازی را در این منطقه نیز دنبال کرد، گفت: در صورت تمایل صاحبان اراضی حتما این امر برای آنان به حالت اجرا در می‌آید، لذا ابتدا باید ظرفیت‌ها بررسی شوند و اقدامات به‌گونه‌ای صورت پذیرند تا با ایجاد سیل‌بندها و... ضمن جلوگیری از وقوع سیل، اقدام به جمع‌آوری آب‌های روان و همچنین جلوگیری از فرسایش خاک در این مناطق شود.

وی با اشاره به اینکه باید به مناطقی که آسیب‌های سیل در آن نقاط کمتر بوده است و هنوز محصولات به صورت کامل از بین نرفته‌اند، رسیدگی کرد، تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها نیروهای نظامی، انتظامی و سپاهی برای کمک‌رسانی کوتاه‌مدت در این مناطق حضور دارند ولی باید وضعیت به‌گونه‌ای شود تا برای کمک به این مناطق آسیب‌دیده در کشور همه ارگان‌ها به صورت همه‌جانبه بسیج شوند تا آسیب‌های موجود در این مناطق به حداقل برسد.

سازه‌های حریم رودخانه و مسیر سیلاب باید تخریب شوند

بختیاری گفت: متأسفانه طی سنوات گذشته در حریم رودخانه‌ها و مسیر سیلاب‌ها منازل مسکونی و ساختمان‌های بسیاری ساخته شده‌اند که هنگام وقوع سیل ممکن است جان آن‌ها به صورت مستقیم تحت شعاع باشد؛ لذا باید از ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها و مسیر سیلاب‌ها جلوگیری به عمل آید و این سازه‌ها به نقاط دیگری انتقال یابند.

کد خبر: ۴٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha