۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
بی تدبیری دولت مشکل ساز شد؛ غیرقانونی ها در صف گاز مایع
بازار گزارش می دهد؛

بی تدبیری دولت مشکل ساز شد؛ غیرقانونی ها در صف گاز مایع

بیرجند- طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع موجب صف های طویل برای دریافت کپسول در خراسان جنوبی شده که اکثر این افراد مالکان خودروهای دارای سوخت ال. پی. جی هستند.

 بازار؛ گروه استان ها: اردیبهشت امسال، بر اساس اطلاعیه‌ای که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شد، باید متقاضیان انواع فرآورده‌های نفتی در راستای توسعه خدمات الکترونیک و ضرورت کاهش مراجعات حضوری برای درخواست سوخت مورد نیاز خود به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی مراجعه و پس از ثبت نام در سامانه و دریافت رمز یکبار مصرف ارسالی به تلفن همراه خود و وارد کردن آن در سامانه، نسبت به ثبت درخواست سوخت مورد نیاز خود اقدام می کردند.

ماجرای توزیع گاز مایع در خراسان جنوبی نه پاسکاری بین ارگان های مختلف است نه نادیده گرفتن شهروندانی که به راستی به این سوخت احتیاج دارند. این موضوع پشت پرده هایی دارد که البته باید به خوبی تحلیل و بررسی شود و در رفع هر چه زودتر این مشکل که باعث ازدحام جمعیت در شرایط بحران کرونا شده هماهنگی بین دستگاه های مرتبط به وجود آید.

من در شرایط خاص هستم
خبرنگار بازار سری به این سامانه زد تا با نحوه ثبت نام آشنا شود. بعد از گزینه هایی که مربوط به محل زندگی و آدرس پستی است، آدرس شما به صورت سیستمی استعلام می شود تا مشخص شود محل زندگی شما گاز رسانی شده است یا خیر، اگر محل زندگی شما فاقد گاز رسانی باشد شما واجد شرایط هستید، اما اگر گازرسانی شده باشد گزینه دیگری برای شما باید فعال شود به عنوان «من در شرایط خاص هستم» به دنبال آن باید دلیل این شرایط خاص را مشخص کنید مثلا سکونت در بافت فرسوده و یا داشتن مشاغل خاص و ادامه ماجرا که در پایان با دریافت یک پیامک از شرکت ملی پخش شما قادر خواهید بود با یک کد رهگیری نفت سفید یا گاز مایع را دریافت کنید.

حال سوال اینجاست چرا با اینکه حتی دور دست ترین شهرهای استان و نیز بسیاری از روستاهای ما گاز رسانی شده است باز هم این ازدحام وجود دارد؟

اقتصاد سخت بنزینی
بعد از اینکه در بی اطلاعی رئیس جمهورمان از«شنبه تاریخی» نرخ سوخت در کشور به لیتری سه هزار تومان رسید و متاسفانه به علت بروز کرونا و مشکلات مربوط به آن حجم استفاده از گاز مایع رشد چندین برابری پیدا کرد.

هرچند تغییر نوع سوخت خودرو از بنزین به گاز مایع غیر قانونی و غیر استاندارد است. اما چون به نفع جیب عده زیادی بود. و البته این باور در بین مردم وجود دارد که گاز مایع بهتر از  CNG  است، در کارگاه های غیر مجاز، ناگهان حجم زیادی از خودروها به ویژه پراید سوخت LPG را جایگزین بنزین کردند.

این درحالی است که افزایش صعودی این تخلف، فشار را بر گلوی مصرف کننده های واقعی بیشتر کرد.

گلایه های مردمی
مشاغل زیادی وجود دارد که باید از گاز مایع استفاده کنند. به عنوان مثال افرادی که کار ایزوگام انجام می دهند.یکی از این افراد در گفت و گو با بازار می گوید: برای دریافت کپسول مجبور نیستم در صف منتظر بمانم و سهمیه ای که برایم در نظر گرفته شده را با کدی که در سامانه ثبت نام کرده ام دریافت می کنم.

قاسمی با بیان اینکه هر ماه باید در سامانه ثبت نام داشته باشم، بیان داشت: این کار را در شهر بیرجند در یک کافی نت که روبروی شرکت نفت قرار دارد انجام می دهم و مشکل اینجاست که هر زمان برای انجام این کار به سایر کافی نت های سطح شهر رفتم همه ادعا می کنند که سایت بسته است.

 وی ادامه می دهد: این موضوع باعث شده مراجعه کننده ها به این کافی نت بیشتر از حد معمول باشند.

قاسمی با بیان اینکه ۳۵ کپسول سهمیه تعیین شده برای من است، می گوید: این سهمیه کم است چرا که روزی چهار تا پنج کپسول مصرف داریم.

او می گوید: در بیشتر اوقات کارگرها بیکار می مانند چون کپسول تمام شده و البته برای رفع این مشکل به اتحادیه مراجعه کردم و قرار است درخواستم را از شرکت نفت پیگیری کنم.

وی معتقد است اغلب افرادی که باعث ایجاد صف های طولانی گاز شده اند، همان هایی هستند که سوخت خودروهایشان را LPG  کرده اند.

البته در بین این افراد هم صنفی های قاسمی را نیز می توان دید، به این دلیل که آنها پروانه کسب ندارند. پس از طریق سامانه نمی توانند ثبت نام انجام دهند به همین دلیل مجبورند دوست و فامیل و آشنایشان را با در دست داشتن کارت ملی وارد صف کنند تا بتوانند کپسول بگیرند.

اتحادیه تعیین کننده است
رئیس اتحادیه صنعت ساختمان بیرجند در گفتگو با بازار از رفع مشکل سهمیه عایق کاران خبر داده و می گوید: درخواست های زیاد برای دریافت گاز مایع در این مدت باعث شده بود تعداد زیادی از اعضای اتحادیه برای دریافت سهمیه مورد نیاز خود دچار مشکل شوند.

سعید قدبا بیان داشت: به همین دلیل جلسه ای با اتاق اصناف و همچنین شرکت نفت برگزار شد که از این به بعد البته با یک سری حداقل ها تعیین سهمیه توسط اتحادیه انجام شود.

او معتقد است آن عده از هم صنفی هایش که در صف های طولانی برای دریافت کپسول اذیت می شوند می توانند تنها با پرداخت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پروانه کسب دریافت کنند.

قدبا به این نکته نیز اشاره دارد که در اتحادیه پروانه سیار هم صادر می شود.

علم به این موارد نشان می دهد به راستی این صف طولانی نباید برای افرادی که در سامانه امکان ثبت نام دارند وجود داشته باشد، چون بدون کد ملی می توانند تعداد کپسول مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مشکل در توزیع
حسین خسروی، نماینده مردم شهرستان های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با بازار با بیان اینکه از مشکلات مردم استان اطلاع داریم، گفت: در همین راستا دستور پیگیری داده ام و جلسه ای با مدیر شرکت ملی فرآورده های نفتی خراسان جنوبی داشته ایم.

وی بیان کرد: به گفته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مشکل در توزیع کپسول های گاز مایع می باشد و هیچ گونه مشکلی در تأمین گاز مایع وجود ندارد و حتی حدود ۲۰ درصد افزایش درخواست و توزیع نسبت به مردادماه سال گذشته وجود داشته است.

به گفته وی شرایط رو به بهبود می باشد و تنها درخواست ما از شرکت نفت و اداره کل صمت این است که نظارت کامل و بهتری بر شرکت های توزیع کننده داشته باشند تا شاهد صف های به وجود آمده و مشکلات نباشیم.

کمبود گاز نداریم
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در گفتگو با بازار با بیان اینکه تامین گاز مایع بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است، اظهار کرد: هیچ مشکلی در تامین نیاز مردم استان نداریم و صف ایجاد شده به دلیل کمبود گاز مایع نیست.

قربانعلی مردانی با یادآوری اینکه نظارت بر نحوه توزیع، قیمت عرضه، مدیریت صفوف و ... بر عهده سازمان صمت است، می گوید: ماجرای الکترونیکی شدن گاز مایع به خاطر این است که آن افرادی که نیازمند واقعی این سوخت هستند، در تامین سوخت مشکل نداشته باشند.

هیچ مشکلی در تامین نیاز مردم استان نداریم و صف ایجاد شده به دلیل کمبود گاز مایع نیست

وی با اشاره به اینکه افرادی که در صف هستند در سامانه ثبت نام نکرده اند، ادامه داد: در حال حاضر با کد ملی این امکان فراهم شده تا افراد بتوانند یک کپسول تهیه کنند و در چند روز آینده این فرجه در نظر گرفته شده خاتمه خواهد یافت.

 وی تصریح کرد: از آن دسته افرادی که تاکنون ثبت نام نکرده اند تقاضا داریم با مراجعه به سایت newtejaratasan.niopdc.ir ثبت نام‌ خود را انجام دهند تا با مشکل مواجه نشوند.

 مردانی به این موضوع تاکید می کند که ثبت نام در سامانه یک طرح ملی است و مخصوص استان خراسان جنوبی نیست که بخواهیم شرایط را به شکل قبل برگردانیم.

وی بیان داشت: حدود سه سال است که این طرح در فازهای جداگانه در حال اجراست و ابتدا از نفت سفید شروع شد، بعد به نفت گاز یا همان گازوئیل رسید و امسال هم نوبت گاز مایع است و باید اجرایی شود.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی خراسان جنوبی می گوید: هر فردی که ثبت نام کرده است بدون صف تا چهار کپسول می گیرد.

این سوال مطرح هست که چرا این افراد در سامانه ثبت نام نمی کنند؟ هرچند مردانی به این موضوع اشاره مستقیم ندارد اما از شواهد موجود این طور پیداست که درصد قابل توجهی از این افراد کپسول ها را برای استفاده سوخت خودروهایشان لازم دارند.

 می توان یکی از دلایل مهم ایجاد شدن صف، را تعطیل شدن مراکز غیر مجاز و نا ایمن عرضه گاز مایع در سطح شهر، عنوان کرد که منجر به هجوم مردم (عمدتاً مصرف‌کنندگان غیرمجاز خودروها) به درب تاسیسات شده است.

زخمی که سر باز کرد
آنهایی که به امید هزینه کمتر سوخت خوردوهای خود را تبدیل به  LPG کردند، کارشان را از امروز و دیروز شروع نکرده اند. ماجرای تغییر این نوع سوخت و بحران LPG سال ۸۹ زمانیکه رویانیان رئیس وقت ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از عدم سرعت بخشی به استفاده از CNG در بخش حمل و نقل کشور و پررنگ تر شدن سهم LPG در ایرن بخش خبر داد آغاز شده بود.

 باید این حدس زده می شد که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و البته قیمت کنونی بنزین و CNG قیمت این فرآورده ها به سمتی خواهد رفت که مردم به صورت غیر مستقیم راغب به استفاده از LPG به جای بنزین و CNG در خودروهای خود شوند.

باید این حدس زده می شد که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و البته قیمت کنونی بنزین و CNG قیمت این فرآورده ها به سمتی خواهد رفت که مردم به صورت غیر مستقیم راغب به استفاده از LPG به جای بنزین و CNG در خودروهای خود شوند

چرا که به گفته کارشناسان در شرایط فعلی ۶۰ متر مکعب گاز CNG در یک باک خودرو معادل ۱۵ لیتر بنزین است که حدود ۱۵۵ کیلومتر پیمایش را فراهم می کند. دیگر خودتان حساب و کتابش را بکنید که در اینصورت برای این میزان پیمایش با گاز باید حدود چند هزار تومان هزینه کرد.

در شرایطی که ۴۵ لیتر  LPG  معادل ۳۵ لیتر بنزین است  تصور کنید در صورتیکه بخواهیم معادل آن بنزین دریافت کنیم باید چند هزار تومان پرداخت کرد؟ بر این اساس این محاسبه نشان می دهد که استفاده از LPG حتی بسیار به صرفه تر از استفاده از بنزین و CNG در خودروهاست. این فرمول اجازه هر سوال را از افرادی که خودروی خود را LPG کرده اند می گیرد. مگر اینکه رسانه ها به پر خطر بودن این گاز و میزان خسارتی که ایجاد می کند توجه بیشتری کنند.

با این اوضاع اقتصادی بهتر است به این حقیقت اشاره کنیم که اگر مردم به سمت LPG  بیشتر از این روی آوردند به راستی با بحران کمبود گاز مایع  و البته خطرات بسیار زیاد در زمان پر کردن باک خوردوها مواجه خواهیم شد.

اگر بدانیم چه ارگانی باعث ایجاد صف های طولانی دریافت گاز مایع شده شاید، رفع این مشکل زودتر و بهتر باشد، اما موضوع اینجاست که نظارت بر عملکرد توزیع از سوی سازمان صمت در صورتی توجیه دارد که تخلفی انجام شود. این در حالی است که مردم انتظار دارند شیوه دریافت گاز مایع مثل گذشته باشد و این یعنی صورت مسئله ها فرق دارد.

کد خبر: ۴۰٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha