۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
وعده های نا مشخص دولت برای رفع تشنگی کرمان؛ با بی آبی سازگار شوید
بحران آب ادامه دارد

وعده های نا مشخص دولت برای رفع تشنگی کرمان؛ با بی آبی سازگار شوید

کرمان- استان کرمان در حالی در اوج خشکسالی و کاهش منابع آبی هیچ چشم اندازی پیش رو ندارد که دولت همچنان وعده های گذشته را تکرار می کند.

بازار؛ گروه استان ها: خشکسالی در کرمان همچنان به یکی از مهمترین چالش های پیش روی اقتصاد استان تبدیل شده و خسارت های بی سابقه ای را به جای می گذارد، خشکیدگی هزاران هکتار مزرعه و باغ مثمر طی سال های اخیر تنها یکی از نمونه های بی آبی در استان است و مهاجرت و بیکاری و از دست رفتن هزاران فرصت شغلی در روستاها یکی دیگر از مشکلات پیش روی مردم استان کرمان است.

این در حالی ست که هیچ چشم انداز مثبتی برای رفع مشکل موجود در استان وجود ندارد و در سفر وزیر نیرو به استان کرمان نیز که چندی قبل انجام شد وزیر به جای اینکه راهکارهای مشخص دولت را مشخص کند از مسئولان استان می خواهد که استان را با بی آبی سازگار کنند.

در ۷ سال گذشته هیچ اقدامی برای رفع مشکل کم آبی در بخش کشاورزی و شرب انجام نشده است
اینکه دقیقا دولت یازدهم و دوازدهم طی هفت سال و نیم فعالیت در استان کرمان چه اقدام موثری برای رفع بی آبی در استانی انجام دادند که یکی از بیشترین حجم چاه های غیر مجاز را در خود جای داده و سالانه ۱.۱ میلیارد مترمکعب آب به صورت منفی برداشت می کند، جای سوال دارد.

بیش از ۳۰ سال از خشکسالی بزرگ در استان کرمان می گذرد اما طی این مدت عملا دولتهای مختلف وقت کُشی انجام داده اند و نتیجه این وقت کشی دشتهای متعدد بحرانی در بزرگترین استان کشور است.

۳۰ سال از خشکسالی بزرگ در استان کرمان می گذرد اما طی این مدت عملا دولتهای مختلف وقت کشی انجام داده اند و نتیجه این وقت کشی دشتهای متعدد بحرانی در بزرگترین استان کشور است

سطح آب های زیر زمینی در برخی از دشت های کرمان تا ۷ متر افت کرده است و این روند با توجه به برداشت روز افزون از باقیمانده آب های زیر زمینی ادامه دارد. طرح هایی مانند انتقال آب از بهشت آباد برای جبران بی آبی در استان مورد توجه بوده است اما هیچ گاه گام موثری برای رسیدن آب به زمین های تشنه کرمان انجام نشده است.

نکته جالب اینکه حتی لوله کشی بخشی از خط انتقال آب به کرمان انجام و سالهاست به حال خود رها شده است.

۹ هزار چاه غیر مجاز در کرمان
در استان کرمان ۹ هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که بخش قابل توجهی از این چاه ها در جنوب استان قرار دارند اما عملا مسئولان تاکنون کاری برای مهار برداشت آب از این دشت ها انجام نداده اند و وضعیت به جایی رسیده که آب بسیاری از چاه ها شور شده است.

در برخی از دشت های استان نیز دیگر آبی برای برداشت باقی نمانده است و کشاورزان برای حفظ باغ های خود به ناچار بخشی از کشاورزی را خشک می کنند تا با سهم آب زمین های خشک شده بتوانند باقیمانده باغ ها را حفظ کنند.

در مقابل تمام مشکلات موجود اما سکوت مسئولان برای رفع مشکلات موجود در استان ادامه دارد و حالا در شهر کرمان هم می توان در هر کوچه و خیابان مغازه های فروش آب را مشاهده کرد.

قطعی مکرر آب در شهر کرمان

افت شدید فشار آب موجب قطعی آب در مناطق مختلف شهر کرمان می شود و با وجود اینکه از روزهای گرم سال گذشته ایم اما هنوز هم بسیاری از مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند و شاهد آبرسانی سیار در محله هایی هستیم که به دلیل افت فشار آب قطع می شود.

طرح انتقال آب از صفارود نیز به دلیل اشتباهات در مطالعات ابتدایی و عدم آبگیری سد صفا رود و تعارضات زیست محیطی مسکوت مانده است.

حالا آینده کرمان برای تامین آب شرب و کشاورزی در هاله از ابهام فرو رفته است.

۱۵ شهرستان کرمان در وضعیت بحرانی است

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان  در گفتگو با بازار می گوید: ۹ هزار چاه غیر مجاز در استان کرمان وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

علی رشیدی  تصریح کرد: ۱۵ شهرستان استان در وضعیت بحرانی قرار دارند و بیشترین چاه های غیر مجاز نیز در جنوب کرمان متمرکز است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان بیان کرد: ۱۲ محدوده در استان کرمان در وضعیت کاملا بحرانی قرار گرفته است و ۲۵ محدوده هم ممنوعه است اما برداشت آب از چاه های غیر مجاز ادامه دارد.

وی بیان کرد: طی نیم قرن گذشته متوسط بارندگی استان ۱۲۹ میلیمتر بوده است اما طی سال های اخیر میزان بارندگی در برخی از سال ها به ۳۰ میلیمتر نرسیده اما برداشت از آب های زیر زمینی به صورت مداوم ادامه داشته است.

رشیدی ادامه داد: در روزهای انتهایی سال جاری به دلیل گرمای هوا بسیاری از چاه ها و قنوات دچار خشکیدگی کامل شده اند.

بیلان آب در استان کرمان ۲۳.۵ میلیارد مترمکعب است که از این میزان ۱۸ میلیارد مترمکعب به دلیل استفاده سنتی از منابع موجود تبخیر می شود

وی تصریح کرد: بیلان آب در استان کرمان ۲۳.۵ میلیارد مترمکعب است که از این میزان ۱۸ میلیارد مترمکعب به دلیل استفاده سنتی از منابع موجود تبخیر می شود و کسری آب در استان ۹۰۲ میلیون مترمکعب است.

وی به وجود ۳۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه، دو هزار و ۳۹۰ قنات، هزار و ۹۹۰ چشمه در استان اشاره کرد و گفت: ۹۴ درصد از منابع آبی کرمان در بخش کشاورزی استفاده می شود که در همین بخش هم بیشترین هدر رفت آب وجود دارد و ۷۵ درصد از آب در بخش کشاورزی هدر می رود.   این در حالی است که طبق آمار ارزوئیه که بیشترین میزان کشاورزی غرب استان را در خود جای داده است بحرانی ترین دشت استان کرمان محسوب می شود، دشت های رفسنجان، زرند و سیرجان و کرمان نیز وضعیت بهتری ندارند.

محمد ارزنده، کارشناس منابع آب استان کرمان در گفتگو بازار اظهار کرد: استان کرمان با وجود هزاران قنات یکی از استانهای کشور در زمینه تاریخی بودن مهندسی آب است اما طی سال های اخیر تمام داشته های استان به باد رفته است.

قنات ها جای خود را به پمپ های برقی داده اند

وی تصریح کرد: استفاده از پمپ های برقی و برداشت بی رویه آب موجب شده قنات ها هم خشک شوند و دیگر نقش گذشته در مهندسی آب در استان نداشته باشند.

وی افزود: قنات بهترین سیستم برای تامین آب در کرمان است اما هر سال مسئولان از قناتها بیشتر فاصله می گیرند.

وی گفت: چه توجیهی دارد استان بحرانی کرمان هر سال بر وسعت کشاورزی افزوده می شود، چاه های آب غیر مجاز بدون هیچ نظارتی میلیاردها مترمکعب آب برداشت می کنند و مسئولان از ترس مشکلات اقتصادی و اجتماعی کوتاه مدت آینده استان را به باد می دهند.

وی گفت: اینکه شخص وزیر نیرو در حالیکه فقط چند ماه به پایان مسئولیتش مانده از کرمانی ها می خواهد با خشکسالی خود را سازگار کنند نشان می دهد مسئولان جز اینکه توپ را به زمین مردم بیندازند کار دیگری ندارند.

باید دید آینده استان کرمان در حالیکه هر دولت مشکلات آبی استان را به دولت بعد حواله می دهد در سال های پیش رو چه خواهد شد.

کد خبر: ۴۰٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha