۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
منطقه آسیای میانه و شمال آفریقا به رشد فین تک می اندیشد

منطقه آسیای میانه و شمال آفریقا به رشد فین تک می اندیشد

 از آنجا که فناوری مالی یا فین تک یکی از نوآوری‌ها در صنعت بانکداری است، بنابراین طی این سالها موسسات مالی در مناطق مختلف از جمله خاور میانه به افزایش سرمایه گذاری ها در این حوزه روی آورده‌اند.

فرحناز سپهری؛ بازار: سایت «کراود فاند اینسایدر» در گزارشی به چشم انداز فناوری مالی (فین تک) درمنطقه خاور میانه و شمال آفریقا (MENA) پرداخته است: منطقه آسیای میانه و شمال افریقا برای شرکت های نوپای فین تک ایده آل است زیرا در آن میلیون ها مشتری جوان، صاحب فن زندگی می کنند. این درحالی است که صنعت فین تک در این منطقه طی چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.
گزارشات نشان می دهد که تعداد شرکت های فن آوری مالی در خاورمیانه از حدود ۱۰۵ در ۲۰۱۵ به ۲۵۰ در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد، در همین حال، شرکت های فین تک در منطقه گزارش کرده اند که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در طول ۱۰ سال گذشته در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. هرچند این رقم در مقایسه با آنچه فین تک ها در انگلیس، اروپا یا ایالات متحده انجام می دهند، هنوز بسیار ناچیز است، اما با این وجود انتظار می رود رشد مداوم به احتمال زیاد در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
همانطور که برای اولین بار توسط Arabian Business گزارش شده است، انتظار می رود فین تک های خاورمیانه تا پایان سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی سرمایه بیشتری جذب کنند. از طرفی منطقه خاور میانه و شمال آفریقا دارای شمار بسیار جوانان است. همچنین بسیاری از مصرف کنندگان بدون حساب بانک یا کمبود مالی در این کشورها زندگی می کنند. علی رغم شیوع کووید ۱۹ (که باعث شده بسیاری از کشورها مانند کانادا تقریباً پول نقد را به طور کامل کنار بگذارند)، بسیاری از مصرف کنندگان در کشورهای خاورمیانه هنوز به صورت نقدی پرداخت می‌کنند.
در عین حال که بازار قابل توجهی برای راه حل های جدید فین تک وجود دارد که می تواند به مشتریان و مشاغل منطقه در استفاده از سیستم پلتفرم‌های و خدمات کاملا دیجیتال کمک کند. خاورمیانه همچنین شاهد ارائه مقررات بیشتر و راه اندازی برنامه های سند باکس (sandbox: یک مکانیسم امنیتی برای جداسازی برنامه های در حال اجرا است) به منظور حمایت از فین تک ها در منطقه است.
همچنین بحران کرونا ویروس منجر به افزایش قابل ملاحظه ای در استفاده از برنامه های محلی توسعه یافته فین تک شده است زیرا مصرف کنندگان به تدریج از مراجعه به مکان های تجاری فیزیکی دور می شوند و سعی می کنند معاملات بیشتری را به صورت آنلاین انجام دهند. با این‌حال، پذیرش خدمات مالی دیجیتال در این منطقه هنوز در سطح اکثر کشورهای غربی نیست. اما به نظر می رسد فین تک های چند ملیتی به پتانسیل بازار خاورمیانه پی برده اند. به عنوان  نمونه ارائه دهندگان خدمات مانند Kristal.AI، Baton Systems و SettleMint در حال برنامه ریزی یا در نظر گرفتن گسترش فعالیت های خود در منطقه هستند. به طوری که  این تحولات  می تواند به جذب بیشتر سرمایه گذاران خارجی  کمک کند.

جمعیت جوان بیشتر و فرصتهای خدمات دیجیتالی بیشتر
طبق تخمین های اخیر بانک جهانی، تقریباً ۳۰ درصد از افراد ساکن در خاورمیانه بین ۱۵ تا ۲۹ سال سن دارند. این گروه سنی بیش از ۱۰۸ میلیون نفر و به ویژه بزرگترین جمعیت جوان جهان است. این  مساله می تواند به طور بالقوه فرصت های کسب و کار را فراهم کند، به ویژه برای خدمات تمام دیجیتال؛ زیرا افراد جوان در زمینه فن آوری دارای آگاهی بیشتری نسبت به نسل های قدیمی هستند.

این احتمال وجود دارد که جمعیت جوان منطقه خاور میانه و شمال آفریقا بتواند بازار خوبی برای شرکت های نوپای فین تک باشد به طوری که اقتصادهای برجسته خاورمیانه مانند امارات و قطر به زودی در موقعیت ارائه خدمات تا حدودی قابل مقایسه با خدمات موجود در انگلیس، اتحادیه اروپا قرار بگیرند. ، و ایالات متحده قرار می گیرند.

بر اساس اطلاعات بانک جهانی، دو سال پیش، حدود ۶۷ درصد از ساکنان منطقه هنوز بدون حساب بانک بودند. درحالی که، تنها حدود ۳۵ درصد از مصرف کنندگان اروپایی و آسیای مرکزی حساب بانکی نداشته اند. با این حال، منطقه آسیای میانه و شمال افریقا از نرخ نفوذ تلفن همراه بالایی برخوردار است، زیرا طبق گزارشات، حدود نیمی از ۲۵ کشور منطقه تا اواخر سال ۲۰۱۸ دارای نرخ نفوذ ۷۰ درصد یا بیشتر بوده اند. این درحالی است که میانگین جهانی در حدود ۶۶ درصد و کمی پایین تر است.  بر اساس اظهارات اخیر یکی از مجریان این صنعت، منطقه خاور میانه و شمال آفریقا در حال احیای مجدد تجارت دیجیتال و بخش پرداخت مجازی آن نیز در حال رشد است. همانطور که اخیراً گزارش شده است، گروه فرانسوی تالس ارائه دهنده راه حل های دیجیتال و فین تک به بانک تجاری کویت در ارائه پرداخت های بدون تماس امن کمک خواهد کرد.

در حالی که کویت کشوری بسیار کوچک در خاورمیانه است که فقط چند میلیون نفر ساکن آن هست، اما  یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان و همچنین قوی ترین واحد پول را دارد. این کشور همچنین منابع مالی مورد نیاز برای اتخاذ آخرین راه حلهای فین تک را در اختیار دارد، اما در عین حال روی تنوع بخشیدن به اقتصاد خود  هم کار می کند.

کد خبر: ۴۰٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha