۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
تقاضای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی البرز ۲ برابر شد/ واگذاری زمین به صنایع کم آب بر
سرپرست شرکت شهرکهای صنعتی اشتهارد در گفتگو با بازار

تقاضای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی البرز ۲ برابر شد/ واگذاری زمین به صنایع کم آب بر

برخورداری شهرک های صنعتی استان البرز از معافیت مالیاتی شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران عامل رشد چشمگیر تقاضای سرمایه گذاران در این شهرک ها شده است و همین زمینه ای شده است که معضل اشتغال در استان رو به کاهش بگذارد.

فتانه احدی؛ بازار: استان البرز به لحاظ داشتن بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری صنعتی همواره مورد توجه صنعتگران داخلی و خارجی است. در استان ۴ شهرک صنعتی دولتی وجود دارد که با توجه به اینکه در سال ۹۹ از معافیت مالیاتی شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران برخورد دار شده است، تعداد سرمایه گذاران در البرز رشد داشته است و سرمایه گذاری در شهرکهای تازه تاسیس کوثر و امید البرز مورد استقبال و درخواست سرمایه گذاران قرار گرفته است. از ابتدای سال تا کنون با استقبال سرمایه گذاران زمین های شهرک کوثر به اتمام رسید و شهرک امید البرز نیز آماده واگذاری زمین است. برای بررسی وضعیت و موقعیت سرمایه گذاری در این شهرکها با «علی مهدی پور» سرپرست شرکت شهرکهای صنعتی اشتهارد به گفتگو نشسته و از او پرسیدیم.

*چه تعداد شهرک صنعتی دولتی در استان داریم؟
۴ شهرک صنعتی دولتی اشتهارد، نظرآباد، کوثر و امید البرز را در استان داریم. شرکت شهرکهای صنعتی اشتهارد متولی واگذاری زمین در این ۴ شهرک است. دو شهرک تازه تاسیس امید البرز و کوثر بعد از ماهدشت در مسیر اشتهارد به فاصله ۵ کیلومتر از هم قرار دارند و باقی شهرکهای صنعتی در استان مانند سیمین دشت و بهارستان و ... غیر دولتی هستند که ما دخالتی درامورآنها نداریم.

*از چه سالی واگذاری زمین در این شهرکها آغاز شد؟
بعد از شکل گیری استان البرز در سال ۸۹، شرکت شهرکهای صنعتی اشتهارد در سال ۹۰ شروع به فروش و واگذاری زمین در شهرک صنعتی اشتهارد کرد. از آن سال تاکنون این واگذاری رشد صعودی و چشمگیری داشته که منجر به ایجاد ۳ شهرک صنعتی دیگر شده است. در سال ۹۷، ۴۲ هکتار زمین به فروش رسیده است که این واگذاری در سال ۹۸ به ۷۷ هکتار رسیده است.

*دلایل استقبال خرید و رشد واگذاری زمین در البرز چیست؟
البرز به دلیل همجواری با استان تهران امتیاز ویژه ای دارد. از آنجا که واگذاری زمین در استان تهران اشباع شده است و دیگر زمینی برای فروش وجود ندارد، سرمایه گذاران و متقاضیان به سوی البرز و استان قزوین سر ریز شده اند. همچنین به دلیل اینکه مسئولان صنعتی البرز برای رفع موانع و مشکلات پیگیر تر عمل می کنند سرمایه گذاران البرز را ترجیح می دهند.
یکی دیگر از دلایلی که در این رشد سرمایه گذاری  تاثیر گذاشته، معاوفیت مالیاتی شهرک صنعتی اشتهارد به مدت ۱۳ سال برای صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران است. این مساله باعث شد از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، درخواستها تقریبا ۲ برابر شود.

*در مورد معافیت مالیاتی، صنایعی که در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارند، توضیح دهید.
افراد باید شخصیت حقوقی داشته و شرکتی ثبت کرده باشند و از سال ۹۹ به بعد با داشتن پروانه بهره برداری و ایجاد یک صنعت در شهرکهای صنعتی البرز به مدت ۱۳ سال از پرداخت مالیات معاف هستند. البته قرار بود همه صنایعی که از سال ۹۴ آغاز به کار کرده اند نیز از مالیات معاف شوند که سازمان امور مالیاتی به دلیل سنگین بودن رقم، این مورد را نپذیرفت که مسئولان مربوطه به خصوص استاندار البرز به دنبال پیگیری این مساله است.

*از مزایای معافیت مالیاتی شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران در البرز بگویید.
این مساله باعث شده سرمایه گذاران به شدت استقبال کنند و به طوری که اکنون در شهرک صنعتی تازه تاسیس کوثرتقریبا زمین تمام شده است و زمینی برای واگذاری نداریم. و در حال آماده سازی زیرساختهای واگذاری  شهرک صنعتی  امید البرز هستیم که بعد از حل مسائل زیسا محیطی ۲ ماه بعد واگذاری زمین در این شهرک را آغاز می کنیم.

*چه صنایعی در البرز بعد از واگذاری ها مشغول فعالیت می شوند؟
درهمه حوزه های صنعتی، درخواست داریم و زمین واگذار کرده ایم. اما رشته های شیمیایی و دارویی مورد استقبال بیشتری هستند. استان تهران تولید صنایع شیمیایی را ممنوع کرده است به همین دلیل این صنایع در البرز آغاز به کار خواهند کرد. که ما نیز مسائل محیط زیستی را در نظر خواهیم گرفت.

*به چه دلیل در واگذاری های زمین در شهرک صنعتی کوثر به سرعت انجام گرفت.
زمین ها درشهرک صنعتی کوثر بسیار زود به فروش رفت. چراکه این شهرک در تقسیمهای وزارت کشور، جزومناطق محروم است به واسطه این محروم بودن امتیازات و تسهیلات بسیار خوبی می تواند دریافت کند و به عنوان مثال  سرمایه گذاران تسهیلات بانکی راکه درشهرکهای دیگر می توانند با نرخ سود ۲۰ درصد بگیرند در شهر صنعتی کوثر با سود ۱۲ درصد تسهیلات بانکی می گیرند.  

*آیا زیرساختهایی نظیر آب، برق و گازبرای این شهرکهای صنعتی فراهم شده است؟
به طور کلی فراهم کردن امکانات و بستر سازی و ایجاد زیرساخت مناسب برای در شهرکهای صنعتی بر عهده ماست. از این روی با توجه به اینکه منطقه اشتهارد منطقه ای بیابانی و کم آب است، این مشکلات را همواره با خود دارد، اکنون ۹یا ۱۰ حلقه چاه دارد که  این تعداد بسیارکم است. اما با توجه به این تفاصیل ما درصدد رفع مشکلات و موانع و ایجاد بستر مناسب برای صنعتگران هستیم. برق، گازو آب از امکاناتی است که ما با همکاری و هماهنگی شرکتهای خدمات رسان منطقه برای صنعتگران و تولیدکنندگان فراهم خواهیم کرد. قسمتهایی که در حال آمادگی هستیم یا آماده شده  یا به موازارت واگذاری در حال آماده شدن است.
در واقع امکاناتی که ما در اختیار صنعتگران و سرمایه گذاران قرار می دهیم به جهت تولید است نه ساخت. اما برای تسهیل امور ساخت و ساز در جهت تولید، شرکتهای خدماتی را مجاب کردیم تا آب، برق و گاز را فراهم کنند که این مسیر ساخت برای تولید سریعا طی شود.

*چرا سرمایه گذاران در البرز به مشکل می خورند؟
به عنوان مثال دراستان قزوین شهرک صنعتی ای وجود دارد که زمین متری ۱۰۰ هزار تومان و زیرساختهایش در سال ۸۹ آماده شده است، اما به دلایل مختلف سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری اقدام نمی کنند.
اما استان البرز در شهرکهای صنعتی اش در حال زیرساخت سازی به روز است. سیمان، بتن، جدول، آسفالت،آب، برق وگاز به روز خریداری می شود و این مورد شاید برای سرمایه گذاران اندکی مشکل ساز شود، در غیر این صورت بستر برای سرمایه گذاری کاملا محیا است.


*آیا صنعتگران می توانند بدون دغدغه برای سرمایه گذاری درشهرکهای صنعتی اشتهارد اقدام کنند؟
ما این نوید را به سرمایه گذارن می دهیم که بدون دغدغه و با خیال راحت در شهرکهای صنعتی دولتی البرز سرمایه گذاری کنند و به لحاظ تامین زیرساخت و رفع مشکلات هیچ مشکلی وجود ندارد.

*در مورد صنایع کم آب بر در شهرک صنعتی اشتهارد توضیح دهید.
تصمیم داریم در شهرکهای صنعتی اشتهارد بخصوص در شهرک کوثر و امید البرزصنایعی را گرد هم آوریم که آب نخواهند یا کم آبر باشند. بسیاری از صنایع به جز فولاد آب زیادی نیاز ندارند. وهمچنین صنایع فلزی را در امید البرز جمع آوری می کنیم. صنایع شیمیایی  که تولید کننده گرانول باشند نیاز به آب زیاد ندارند.

*برای واگذاری صنایع در شهرک صنعتی امیدالبرز چه اقداماتی انجام داده اید؟
واگذاری در شهرک صنعتی امید البرز در قالب کمیته واگذاری صورت می گیرد.در این کمیته  کم آب بودن صنایع، اهلیت سرمایه گذار به جهت داشتن طرح و برنامه مدون و پشتوانه مالی و ایجاد صنایع برند مورد بررسی قرار می گیرد. سرمایه گذار نیز باید در این کمیته اعلام آورده کند، چراکه نمی تواند بدون تامین مالی و با تکیه بر وام بانکی در ایجاد صنعت و تولید موفق باشد.

*سرمایه گذاران خارجی در شهرکهای صنعتی اشتهارد چقدر مشارکت داشته اند؟
هرچند با توجه به تحریم در سالهای اخیر مشارکت سرمایه گذاران خارجی کم رنگ شده است، اما همچنان سرمایه گذارانی از ترکیه، عراق، افغانستان، روسیه، چین و ایتالیا اعلام امادگی کرده اند و بستر برای حضورشان فراهم است.سرمایه گذاران خارجی به لحاظ ارزان بودن نیروی انسانی و محصولات دیگر پذیران سرمایه گذاری در ایران هستند. موانعی هم هست برای سرمایه گذار خارجی از نظر امنیتی و اهلیت که حل بشه بستر برای سرمایه گذاری خارجی گسترده است.

کد خبر: ۴۰٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha