۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
تا اواسط سال آینده نباید منتظر واکسن کرونا باشیم
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت:

تا اواسط سال آینده نباید منتظر واکسن کرونا باشیم

هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: تا اواسط سال آینده نباید منتظر واکسن کرونا باشیم.

به گزارش بازار، دکتر مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: تا اواسط سال آینده نباید منتظر واکسن کرونا باشیم.مجری: شما پیش از این شاهد بودید که همکار من با مدیر اجرایی شرکت داروسازی بایا تک آلمان مصاحبه کرد و او اعلام کرد که واکسن آن‌ها در حال کامل شدن است و در میانه ماه اکتبر آماده تایید خواهد بود. اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که انتظار واکسیناسیون گسترده را تا میانه سال آینده نخواهد داشت. نظر شما درباره اظهارات وی چیست؟

مارگارت هریس: شماری از واکسن‌ها در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی خود هستند. اگر واکسنی ساخته شود مشاهده اثربخشی و ایمنی آن زمان می‌برد؛ بنابراین معتقدیم که پیش از اینکه شما یک واکسن داشته باشید موضوع توجه به علم موضوعی قابل توجه است. این موضوع زمان می‌برد.

مجری: ما شاهد اظهارات متناقضی در این رابطه هستیم. بسیاری از افراد این شرکت‌ها تلاش می‌کنند با توجه به رقابتی که دارند از توجه به مسائل مهم منحرف شوند. آیا ما تا میانه ماه اکتبر واکسن خواهیم داشت؟
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت: من نمی‌توانم این قول را بدهم. من از شما می‌خواهم که بتوانیم اطلاعات بیشتری در این رابطه دریافت کنیم و از شما تشکر می‌کنم. اولین گروهی که لازم است واکسینه شوند، کارکنان بخش بهداشت و گروه‌های خطر پذیر هستند. آن‌ها هر روز با این ویروس و تهدید ناشی از آن روبرو هستند. ۱۰ درصد از آن‌ها مبتلا شده اند. نرخ بالایی از مرگ و میر در بین آن‌ها وجود دارد. آن‌ها گروه نخست هستند و ما باید سپس به دنبال گروه‌های آسیب پذیر برویم. عامه مردم جهان نباید انتظار واکسیناسیون را تا میانه سال آینده داشته باشند. آن‌ها باید تدابیر دیگر را به کار ببرند و منتظر واکسن نباشند.

مجری: من از شفاف بودن شما تشکر می‌کنم. شرکت‌های داروسازی درحال رقابت برای تولید واکسن هستند. اما به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها به خاطر ملاحظه کاری‌های سیاسی توجهی به مسائل اخلاقی و انسانی ندارند اجازه بدهید به اظهارات مدیر اجرایی شرکت داروسازی پی فایزر توجه کنیم.
در ادامه بخشی از اظهارات آلبرت بورلا مدیر اجرایی شرکت داروسازی پی فایزر پخش شد که وی گفت: این غیرمنتظره است. این لحظه‌ای تاریخی است. ما شاهد نگرانی عمومی درباره ساخت واکسن هستیم. اما مهم است که ما به تعهدات خود عمل کنیم. ما از بالاترین معیارهای اخلاقی و انسانی و فرآیند علمی قابل توجه برای ساخت واکسن خود استفاده می‌کنیم.

در ادامه مجری شبکه گفت: با این وجود رئیس جمهور آمریکا معتقد است که تا پیش از انتخابات واکسن تولید خواهد شد.

در ادامه بخشی از اظهارات ترامپ پخش شد که وی گفت: ما به زودی این واکسن را خواهیم داشت. از نظر برخی اینکه رئیس جمهور ترامپ این واکسن را به زودی و با رکوردشکنی به دست آورد خبر خوبی نیست. اگر دولت اوباما بر سر کار بود شما این واکسن را برای مدت ۳ سال نمی‌توانستید در اختیار داشته باشید یا شاید حتی هرگز نمی‌توانستید آن رادر اختیار داشته باشید؛ بنابراین ما به زودی واکسن خواهیم داشت. شاید ما پیش از یک روز خاص این واکسن را در اختیار داشته باشیم. شما می‌دانید که من درباره چه روزی صحبت می‌کنم.

در ادامه مجری گفت: مقامات فدرال این سخنان را زیرسوال برده اند. ما می‌دانیم که روابط بین رئیس جمهور آمریکا و سازمان جهانی بهداشت خوب نیست. نظر شما درباره همه این موارد چیست؟
هریس: ما شاهد بحث‌های مختلف از طرف افراد مختلفی هستیم. یکی از مهمترین مسائل اشتراک گذاشتن اطلاعات است. لازم است که اطلاعات مربوط به ایمنی واکسن در اختیار همه شرکت‌ها قرار گیرد. همانطور که دبیر کل سازمان ما گفتند ما هر واکسنی را که تایید نشده باشد و موثر نباشد، قبول نداریم. ما باید درباره دو موضوع شفاف باشیم. ما یک نهاد بی طرف هستیم. ما هیچ کاری با سیاست نداریم. ما به علم و راه حل مربوط می‌شویم. ما به همبستگی جهانی نیاز داریم تا علم به راه حل بدل شود.

مجری: مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ملی گرایی کشورها در تولید واکسن نمی‌تواند زمان رسیدن به راه حل را کوتاه کند. ما شاهد قطع روابط بین شرکت‌های داروسازی هستیم. بسیاری از کشورها به طرح شما برای ساخت واکسن ملحق نشده اند. نظر شما چیست؟ ما همچنین شاهد روابط خوبی بین شما و آمریکا نیستیم.
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت: ما به دنبال ساخت واکسن هستیم. این موضوع ساده‌ای نیست. به نظرم موضوع ضروری در اینجا این است که جهان رسیدن به این واکسن را هدف خود بداند. ما شاهد پیوستن کشورهای زیادی به طرح ساخت واکسن هستیم.

مجری: هند از برزیل در رابطه با شیوع کرونا پیشی گرفته است. روزانه ۱۹ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند. این بسیار بالاست. شما در حال مذاکره با هند برای پیوستن به طرح ساخت واکسن هستید. چه زمانی می‌توانید این تعهد را بدهید که واکسن ساخته شود و به روشی عادلانه بین کشورهای جهان و کشورهای پرجمعیت مثل هند توزیع شود؟
هریس: آنچه که شما می‌گویید کاملا درست است. ما به همه کشورها به طور مساوی نگاه می‌کنیم و آن‌ها با مشکلات لجستیکی زیادی روبرو هستند. ما حتی توانسته ایم واکسن بیماری‌های دیگر را به مناطق درگیری و جنگ در جمهوری دموکراتیک کنگو برسانیم. این کار به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد.

مجری: بر اساس نظر سنجی صورت گرفته ۲۱ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که واکسن را امسال دریافت می‌کنند. ۵۸ درصد معتقدند که باید منتظر بمانند و ۲۱ درصد معتقدند که هرگز به آن نخواهند رسید. آیا این نگران کننده نیست و پاسخ شما چیست؟
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت: ما باید تمامی مسائل را واقعا درک کنیم. این موضوع سبب شده است که ما در تمامی طرح‌های تولید واکسن مشارکت داشته باشیم. ما از تمامی تولید کنندگان واکسن خواسته ایم که با هم همکاری کنند. ما باید اثربخشی و ایمنی این واکسن‌ها را مقایسه کنیم. ما باید امن‌ترین و موثرترین را انتخاب کنیم.

مجری: نظر شما درباره آینده همه گیری در آمریکا چیست؟
هریس: زمانی که شما این شدت همه گیری را می‌بینید این به این معنا است که باید تدابیر شدیدی در نظر بگیرید. من باید بگویم که وضعیت عادی نیست. ما باید از مناطق پرازدحام دوری کنیم. ما باید از اماکن سرپوشیده دوری کنیم. ما باید پنجره‌ها را باز کنیم و ماسک بزنیم. ما باید از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنیم. ما باید تدابیر اجتماعی را در نظر بگیریم. ما باید فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها را رعایت کنیم. ما باید با دست خود چشم، بینی و گوش و دهان خود را لمس نکنیم. ما باید به این تدابیر ادامه دهیم. 

کد خبر: ۴۰٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha