۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
وضع فعلی بورس را پیش بینی می‌کردیم/ بازار سرمایه نیازمند حمایت است
عضو شورای عالی بورس:

وضع فعلی بورس را پیش بینی می‌کردیم/ بازار سرمایه نیازمند حمایت است

چراغی، عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه باید از مردم و سهامدار خرد حمایت کنیم گفت: حمایت باید موثر باشد و اینکه یک سهامدار حقوقی از سهمی حمایت کند و آن را به حقوقی دیگر بفروشد، حمایت موثر نیست.

به گزارش بازار، شاهین چراغی افزود: عمده سهام در بازار بورس، شاخص ساز و متعلق به شرکت‌های بزرگ و حاکمیتی است و در بازارهای مثبت تاثیر بسیار بالایی در شاخص دارد.

وی گفت: این سهام‌ها در زمان کاهش، اثر عکس می‌گذارد و عمده آن‌ها در زیر مجموعه نهادها و یا در اختیار وزارتخانه‌های مختلف است.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه وضع فعلی بورس را پیش بینی می‌کردیم و در شورای عالی بورس هم در این باره بحث می‌شد، ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی هم پیگیر بودند که وزارتخانه‌ها و نهادها، ظرفیت شناور سازی سهام را بالا ببرند.

 چراغی با بیان اینکه در ساختار اقتصاد ما وضعی وجود دارد که نهادها و صندوق‌ها و بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذاری، بحث شناور سازی را جدی نمی‌گیرند افزود: از این افزایش قیمت سهام، می‌شد استفاده کرد و سهام‌ها را در موقع خودش عرضه کرد و از منابع نقدینگی برای ایجاد طرح‌های توسعه‌ای استفاده می‌شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه مدیران شرکت‌های ما در زمانی که قیمت سهام رو به بالا است تصمیم نمی‌گیرند، زیرا می‌ترسند با فروش سهام، مورد مواخذه سازمان‌های بازرسی و نظارتی قرار گیرند و این موضوع موجب می‌شود با ضریب فزاینده ای، قیمت‌ها بالا برود.

عضو شورای عالی بورس گفت: به قوانین و مقرراتی نیاز داریم که الزام کند و اختیار عرضه‌های بعدی را از سهامدار عمده تا میزان مصوب بگیرد.

وی افزود: حقوقی‌ها در این چند روز از بورس، واقعاً حمایت کردند و از این به بعد هم حمایت خواهند کرد.

 چراغی اضافه کرد: حمایت باید موثر باشد و اینکه یک سهامدار حقوقی از سهمی حمایت کند و آن را به حقوقی دیگر بفروشد، حمایت موثر نیست بلکه باید از مردم و سهامدار خرد حمایت کنیم و در این زمینه پیشنهاداتی هم دادیم و در شورای تخصصی شورای عالی بورس بحث شد که حمایت ما باید از سهامدار خرد باشد نه اینکه حمایت کنیم که حقوقی که در سود است و قیمت سهامش چند برابر افزایش داشته است سهام خود را بفروشد و عملاً منابع را به خودش جذب کند.

وی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه، خلاء اطلاعاتی داریم، افزود: بازار سرمایه، بزرگ شده است بنابراین به قوانین و مقررات متناسب با بازار جدید نیاز داریم و مردم باید از سودهای آینده شرکت‌ها مطلع شوند و نیازمند این اطلاعات هستند.

عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون هم در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره علت ریزش یک ماه اخیر بازار سرمایه گفت: یکی از صاحب منصبان، مصاحبه‌ای را انجام داد مبنی بر اینکه خبری در راه است در حالی که چنین خبری پخته نبوده است و یا اینکه همه حقوقی‌ها و اصحاب بازار تمشیت می‌کنند و دوباره آقایی مصاحبه می‌کند که شاخص تا فلان رقم بر می‌گردد.

ماشاالله عظیمی با اشاره به اینکه افراد غیر متخصص نباید درباره بازار سرمایه اظهار نظر کنند، افزود: از اوایل امسال به علت اینکه بازار، عمق بخشی پیدا کند و مردم بتوانند در خرید سهام، تصمیم بهتری بگیرند طرف عرضه را تقویت کردیم یعنی شرکت‌های جدید، افزایش سرمایه‌ها و آزاد سازی شناورها در دستور کار قرار گرفت و این جزو برنامه‌های خوب و تصمیمات مثبت بود.

وی ادامه داد: بازار در حال واکنش منفی نشان دادن به ناهماهنگی هاست و علتی نداشت، زیرا حجم نقدینگی زیاد است و نقد شوندگی بازار سرمایه بالاست.

عظیمی اضافه کرد:‌ اگر قرار است یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه وارد شود یک معاونت بورس باید مستقر شود تا به زودی این منابع را تزریق کند و صندوق‌هایی مانند صندوق خطر پذیر باید بدون اینکه سهامداران خرد متوجه شوند در کنار حقوقی‌ها قرار گیرند و به وظایف خود عمل کنند.

شاهین چراغی در ادامه این برنامه گفت: قبل از ورود افراد حقیقی به بازار بورس حتما باید آموزش را مد نظر قرار می‌دادیم، چون استقبال مردم در اوایل سال ۹۹ بسیار عجیب بود و به بازار بورس اعتماد کردند و سیستم‌های معاملاتی کشش این حجم از معامله را نداشت.

وی با بیان اینکه نیازمند تغییر قوانین و مقررات هستیم افزود: باید از ظرفیت فعالان بازار در فضای مجازی استفاده کنیم و اگر بخواهیم هیجان‌های بازار را کم کنیم باید دانش مردم را بالاتر ببریم.

چراغی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری شرایط بهتری برای افراد کم تجربه دارند ادامه داد:‌ سرمایه گذاری در این صندوق‌ها موجب می‌شود مردم در معرض این نوع آسیب‌ها قرار نگیرند.

وی افزود: دولت به منظور جبران کسری بودجه وارد این بازار نشده و تبعات این نوع ریزش برای دولت بیشتر از مزایای آن است.

چراغی گفت: دولت بخشی از دارایی‌های خود را در این بازار واگذار کرده است که این دارایی ها، ارزشمند هستند و اگر مردم در همین سهام‌ها باقی بمانند سال آینده، بازدهی بسیار خوبی نسبت به الان خواهند داشت.

وی افزود: با حمایت مجلس شورای اسلامی قرار شد هر قانون فوری مورد نیاز را در مجلس پیگیری کنند.

چراغی با اشاره به اینکه زمان نیاز داریم تا اطلاعات جدید در رابطه با فروش و وضع تولید شرکت‌ها به بازار برسد ادامه داد: سهام‌ها ارزشمند هستند و وضع شرکت‌ها خوب می‌باشد و مردم دچار هیجان نشوند.

وی از سهام داران عمده خواست تا مسئولیت بپذیرند آن‌ها زمانی که سهام، صعودی است حاضر به فروش نیستند و در زمان نزول قیمت آن حاضر به کمک موثر نیستند که این روش درستی نیست.

 چراغی گفت: با افزایش نقدینگی در کشور نفش بانک مرکزی پررنگ‌تر می‌شود و نیازمند حمایت بیشتر بانک مرکزی هستیم، چون عمده صندوق‌های سرمایه گذاری که متعلق به بانک هاست از توسعه آن‌ها توسط بانک مرکزی جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: با این میزان نقدینگی در کشور باید قوانین را برای حمایت از سرمایه گذاران خرد سوق دهیم.

کد خبر: ۴۰٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha