۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
زور حقوقی‌های بورس به حقیقی‌ها نرسید
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

زور حقوقی‌های بورس به حقیقی‌ها نرسید

صفاری کارشناس بازار معتقد است که جریان بازار عملا از دست حقوقی‌ها خارج و به دست حقیقی ها افتاده است.

پژمان مرادی؛ بازار: قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته « به طور جدی پیگیر نهایی شدن انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار هستیم. این مصوبه در شرایط فعلی بازار برای بازارگردانی مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی بازار اتفاق بسیار خوبی است. » به نظر می‌رسد که رئیس سازمان بورس مسئله اصلی عدم بازگشت بازار را عدم بازارگردانی و عدم نقدشوندگی در بازار و چاره این موضوع را تزریق منابع جدید به بورس می‌داند.

جلسات متعدد سازمان بورس با حقوقی‌ها در مرداد و شهریورماه را می‌توان یک نوع تزریق منابع به بازار عنوان کرد، در نتیجه این دیدگاه رئیس سازمان بورس در رابطه با افزایش قدرت نقدشوندگی بازار را می‌توان به صورت عملی در جلسات متعدد سازمان با حقوقی‌ها و حمایت‌ آن‌ها از بازار مشاهده کرد.

در سه نشستی که سازمان بورس با حقوقی‌ها گذاشت قرار بر این شد که حقوقی‌ها از بازار حمایت کنند اما هر بار بعد از دو روز حمایت بار دیگر بازار روند نزولی پیدا کرد. حمایت حقوقی‌ها از دو منظر خارج نیست یا توان آن‌ها برای بازگرداندن بازار نمی‌رسد یا اینکه نمی‌خواهند به سرعت بازار به روال عادی برگردد.

فعالان بازار بیشتر اعتقاد دارند که حقوقی‌ها نمی‌خواهند  بازار به سرعت به روال اولیه خود برسد تا بتوانند سهم‌های بیشتری را در پایین‌ترین قیمت بخرند. اما برخی از کارشناسان این موضوع را رد می‌کنند و عنوان می‌کنند قدرت فرش سهامداران خرد بسیار بیشتر از قدرت خرید حقوقی‌ها است به همین دلیل توان برگرداندن بازار برای حقوقی‌ها بسیار سخت است.

تقریبا بیشتر صاحب‌نظران بازار می‌گویند که مقصر اصلی ریزش بازار عجول بودن سهامداران خرد و تازه وارد است، اما گاهی اعداد و ارقام فروش نشان می‌دهد که این میزان از حجم فروش را حقیقی‌ها نمی‌توانند ایجاد کنند.

قدرت حقیقی‌ها بالاتر از حقوقی‌ها است
صفاری کارشناس بازار سرمایه می‌گوید کسانی که در این دوران اصلاح دنبال مقصر می‌گردند باید بگویم که مقصر اصلی کسانی هستند که بدون شناخت وارد بازار شدند.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد عملکرد حقوقی‌ها در دوران اصلاح گفت: در گذشته بالای ۸۵ درصد سهامداران مربوط به حقوقی‌های بود و حقیقی‌ها تنها ۱۵ درصد از سهم بازار را داشتند، اما الان اگر حجم کدهای معاملاتی را نگاه کنید در سال گذشته  مشابه همین موقع ما ۹ میلیون کد بورس داشتیم اما امسال با آزادسازی سهام عدالت تعداد کد بورسی به ۴۹ میلیون کد رسیده است.

صفاری اضافه کرد: بر خلاف اینکه فکر می‌کنیم در سال جاری مشابه سال‌های گذشته جریان بازار در دست حقوقی‌ها است، این گونه نیست بلکه این حقیقی‌ها هستند که عملا جریان بازار را نگاه می‌کنند، اگر جریان در دست حقوقی‌ها بود مطمعنن با سه بار جلسه‌ای که حقوقی‌ها در مرداد و شهریور به منظور حمایت از بازار داشتیم که کف بازار را بگیرند، روند بازار بر می‌گشت اما آن‌ها نتوانستند چرا که وزنه حقیقی‌ها در بازار سنگین شده است.

وی با بیان اینکه باید بازار سهام به سمت قیمت‌های درست بازگردد افزود:  یکی از موضوعاتی که در بازار حس می‌شود، خلاء اطلاعاتی است؛ الان اگر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مانند فولاد مبارکه، ملی مس و پالایشگاه‌ها سود سال ۹۹ خودرو اعلام کنند من قول می‌دهم که همین الان صف فروش سهام  به صف خرید تبدیل می‌شوند در نتیجه و ما خلاء اطلاعاتی داریم.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: حقوقی‌ها که معمولا از قدیمی‌های بازار هستند مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکتهای سرمایه گذاری، سبد گردان‌ها و غیره چون کارشناسان مختلفی دارند مثلا از روی میزان صادرات متوجه می‌شوند که سود این شرکت تقریبا چقدر است. به عنوان مثال زمانی که صادرات ما در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴ درصد رشد کرده باید پرسید که این صادرات بیشتر ناشی از صادرات کدام محصول بوده؟ خوب پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و صنایع از این دسته معمولا صادرات زیاد دارند در نتیجه بر روی چنین سهم‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما حقیقی‌ها که اصلا به بازار آشنا  ندارند وارد شدند در حالی که در دنیا اجازه چنین کاری را به سهامداران جدید نمی‌دهند و آن‌ها را یکسال در صندوق‌های سرمایه گذاری یا سبدگردانی وارد می‌کنند تا سهامداران تجربه لازم را برای ورود در بازار پیدا کنند و بعدا اجازه خرید به آن‌ها داده می‌شود که قرار بود که سال گذشته این اتفاق در بازار ایران هم بیفتد که نیفتاد و الان می‌بینیم که طرف کد می‌گیرد و مستقیما وارد بازار می‌شود بدون اینکه از روند بازار و ساز و کار آن اطلاع داشته باشد.

صفاری گفت: ورود بدون آگاهی سهامداران تازه وارد ریسک بازار را بالا برده و الان که باز منفی شده دنبال پیدا کردن مقصر هستند اما من احساس می‌کنم مقصر کسی است که ناشناخته وارد بازار می‌شود؛ بازار بورس نفسش نوسان است و در تمام دنیا پرریسک‌ترین بازار در دنیا است.

کد خبر: ۴۰٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha