۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
بسته‌های تشویقی به صادرکنندگان متعهد تعلق می‌گیرد
مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران:

بسته‌های تشویقی به صادرکنندگان متعهد تعلق می‌گیرد

قمری، مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پرداخت مشوق‌های صادراتی در بودجه امسال با اولویت بازگشت ارز لحاظ شده و صادرکنندگانی که ارزشان را به کشور برگردانند قطعاً مورد تشویق سازمان توسعه و تجارت قرار خواهند گرفت.

به گزارش بازار، احسان قمری، مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو، در رابطه با ضرورت و آسیب‌های واردات گفت: واردات و صادرات ما در دو سال اخیر هیچ تناسب و ارتباطی با هم نداشتند، اما شرایط تحریمی و محدودیت صادرات نفت که علیه ایران اعمال شد بیشتر از اینکه صادرات غیرنفتی ما را تهدید کند یک فرصت بود.

وی افزود: در حال حاضر نقشه راه ما، درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد (اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) و اولویت فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صادراتی است.

مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اظهارکرد: اگر ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور برنگردد، واردات کشور هم به شدت متاثر خواهدشد.

قمری گفت: از آنجایی که خیلی از واحدهای تولیدی علاوه بر تأمین تقاضای داخل، صادرات هم انجام می‌دهند، لذا بخش دولتی هم با همه سختی‌ها و شرایط خاص اقتصادی باید صادرات این واحدها را تسهیل و تسریع و به بخش خصوصی کمک کند.

وی با اشاره به بازگشت ۱۲ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات توسط دو هزار و ۵۶ صادر کننده در سال‌های ۹۷ و ۹۸، گفت: ۹۰ درصد این صادرکنندگان واحدهای تولیدی دارند که هم صادرات انجام می‌دهند و هم در موعد مقرر ارز صادراتی خود را به کشور برمی‌گردانند.

مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران از اعلام آمادگی این سازمان برای حل مشکلات صادرکنندگانی که برای بازگشت ارز صادراتی خود مشکل دارند خبرداد و گفت: ما از اواسط تیرماه «کارگروه اقدام ارزی» را تشکیل دادیم و با توجه به جلسات متعددی که برگزار شده قطعاً هفته آینده خبرهای خوشی را اعلام خواهیم کرد.

قمری متذکرشد: جامعه صادرکنندگان ما نجیب و به قواعد کاری خودشان وفادار هستند، اما بنده فردی را سراغ دارم که از سال ۹۷ تاکنون صادرات کرده و با وجود اینکه روش‌های مختلفی را برای بازگشت ارز صادراتی تعیین کردیم اما هنوز هم حاضر به بازگرداندن ارز حاصله به کشور نیست.

این مقام مسئول صادرکنندگان را سربازان جبهه اقتصادی کشور خواند و عنوان کرد: پرداخت مشوق‌های صادراتی در بودجه امسال با اولویت بازگشت ارز لحاظ شده و صادرکنندگانی که ارزشان را به کشور برمی گردانند قطعاً مورد تشویق سازمان توسعه و تجارت قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره واردات بی رویه و راهکارهای جلوگیری از آن گفت: بنده اصطلاح واردات بی رویه را قبول ندارم، چون ما در طول یکی دو سال اخیر واردات بی رویه نداشتیم، لذا اطلاعاتی را هم که در شبکه‌های مجازی مبنی بر واردات بی رویه منتشر می‌شود تکذیب می‌کنم، اما معتقدم که واردات بی رویه در هر جامعه‌ای اولین ضربه را به تولیدکننده می‌زند و تولیدکننده هم این ضربه را به نیروی کار منتقل می‌کند.

کد خبر: ۴۰٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha