۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
فدرال رزرو خود را برای موج ورشکستگی ها آماده می کند
نیاز آمریکا به محرک اقتصادی بیشتر

فدرال رزرو خود را برای موج ورشکستگی ها آماده می کند

روند بهبود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا اکنون با چالش های متعددی مواجه بوده و اقتصاد این کشور نیاز به محرک دارد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا گزارشی با قلم «دزموند لاچمن» معاون سابق مدیر بخش توسعه و بررسی سیاست های صندوق بین المللی پول با عنوان «نیاز آمریکا به محرک اقتصادی بیشتر» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

سیاست گذاران ایالات متحده آمریکا باید توجه خود را معطوف به مخالفان تنومندی کنند که مانع روند بهبود اقتصادی در کشور هستند. شاید در این صورت سیاستمداران اختلافات سیاسی خود را کنار بگذارند و در مورد یک برنامه محرک جدید که به نظر می رسد اقتصاد هنوز به آن نیاز دارد، به سازش سیاسی برسند.

روند صعودی اشتغال در حال حاضر قطعاً دلیلی موجه برای جشن گرفتن است. هیچ کس تردیدی ندارد که در طی چند ماه گذشته اقتصاد ایالات متحده در پی عمیق ترین رکود اقتصادی در طی نود سال گذشته در حال اصلاح و بهبود بوده است. باید گفت سیاست گذاران اقتصادی آمریکا نیاز به اقدامات محرک اقتصادی اضافی برای ادامه روند بهبود اقتصادی را رد می کنند و به نظر می رسد با روند بهبود اقتصادی مقابله می کنند.

بانک فدرال آمریکا خود را برای موجی از ورشکستگی آماده کرده است که ممکن است در پاسخ به عمیق ترین رکود اقتصادی کشور در حافظه زنده ایجاد شده باشد

 مطابق انتظارات اقتصاددان ها، طی ماه گذشته  در اقتصاد ایالات متحده آمریکا ۱.۴ میلیون شغل دیگر ایجاد شد. این امر به اقتصاد این کشور کمک نمود تا تقریباً نیمی از مشاغل از دست رفته در طی بحران کرونا و قرنطینه اجباری در ماه های آوریل و مه را بازیابی کند. باید گفت نرخ بیکاری با کاهش تقریبا ۲ درصدی در ماه آگوست به ۸.۴ درصد رسید. در حالی که نرخ بیکاری هنوز هم به طور ناخوشایندی بالا است، نرخ بیکاری امروز با نرخ بیکاری در ماه آوریل حدود ۱۴.۴ درصد فاصله دارد.

افزایش اشتغال در بازار کار ایالات متحده آمریکا تا حدودی مدیون باز شدن تدریجی بسیاری از بخش های اقتصاد پس از پایان قرنطینه اجباری است. همچنین این امر تا حدودی مدیون محرک اقتصادی بی سابقه ای است که اقتصاد پس از شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ دریافت کرد.

پس از شیوع کرونا کنگره قانون مراقبت ۲.۲ تریلیون دلاری را تصویب کرد که بزرگترین بسته محرک بودجه به ثبت رسیده بوده و به خانوارها و مشاغل کمک می کرد علی رغم قرنطینه، به زندگی خود ادامه دهند. فدرال رزرو ایالات متحده همچنین بازارها را مملو از نقدینگی کرد تا نرخ بهره پایین بماند. فدرال رزرو این کار را با گسترش ترازنامه و خرید اوراق قرضه در مدت زمان کوتاه چهار ماه انجام داد. این امر به نوبه خود به تقویت روند بهبود سهام کمک کرده و جریان اعتبار را در اقتصاد حفظ می کند.

از اواخر ماه جولای تعداد زیادی از کارگران بیکار که هفته ای ۶۰۰ دلار مکمل بیکاری دریافت می کردند و تحت قانون CARES مزایایی به آنها اعطا می شد، دیگر این کمک را دریافت نکرده و توان هزینه زندگی خود را ندارند، در نتیجه میزان مصرف و فروش محصولات در امریکا به مقدار زیادی کاهش می یابد

از جمله مانع های  اصلی که اکنون اقتصاد آمریکا با آن روبروست، این واقعیت است که حمایت گسترده مالی که به کارگران و کارمندان ارائه شده بود در اواخر ماه جولای متوقف شد. از اواخر ماه جولای تعداد زیادی از کارگران بیکار که هفته ای ۶۰۰ دلار مکمل بیکاری دریافت می کردند و تحت قانون CARES مزایایی به آنها اعطا می شد، دیگر این کمک را دریافت نکرده و توان هزینه زندگی خود را ندارند، در نتیجه میزان مصرف و فروش محصولات در امریکا به مقدار زیادی کاهش می یابد.

همچنین شرکتهای کوچک و متوسط ‌که برای ادامه فعالیت خود در طی قرنطینه حمایت های مالی و مالیاتی دریافت می کردند نیز از این مزایا دیگر نمی توانند استفاده کنند. همانطور که انتظار می رفت، در پس زمینه اختلاف بین کنگره و کاخ سفید در مورد معرفی اقدامات محرک بودجه جدید، اکنون فدرال رزرو هشدار می دهد که داده های اقتصادی با فرکانس بالا حاکی از این است که روند بهبود اقتصاد ایالات متحده آمریکا در حال کم رنگ شدن است.

به نظر می رسد که بانک فدرال آمریکا اکنون نگران این است که مصرف کنندگان در پاسخ به پایان دادن به برنامه بیکاری مکمل، تردیدی نشان دهند. همچنین به نظر می رسد که بانک فدرال آمریکا خود را برای موجی از ورشکستگی آماده کرده است که ممکن است در پاسخ به عمیق ترین رکود اقتصادی کشور در حافظه زنده ایجاد شده باشد.

به طور بالقوه یک مانع جدی تر که اقتصاد می تواند به زودی با آن روبرو شود، ممکن است موج دوم بیماری همه گیر کووید ۱۹ باشد. انتظار می رود چنین موجی اعتماد به نفس خانوار و مشاغل را کاهش دهد.

اکنون متخصصان بهداشت هشدار می دهند که این اتفاق ممکن است به زودی با شروع کلاس ها در مدارس و کالج ها اتفاق بیفتد، زیرا هوای سردتر ارتباط اجتماعی در محیط داخلی را افزایش می دهد و با از دست دادن صبر در برابر بیماری همه گیر، توجه مردم کمتر می شود.

 درجه غیرمعمول عدم اطمینان سیاسی که اکنون در آستانه انتخابات نوامبر تجربه می کنیم نیز به سختی منبع حمایت اقتصادی خواهد بود. بنابراین اکنون سیاست گذاران باید توجه خود را به مانع های قوی متمرکز کنند که روند بهبود اقتصادی را متوقف و یا کند می کنند. شاید در این صورت آنها اختلافات سیاسی خود را کنار گذاشته و در مورد یک برنامه محرک جدید که به نظر می رسد اقتصاد هنوز به شدت به آن نیاز دارد، به سازش سیاسی برسند.

کد خبر: ۴۰٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha