۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
برای خلق پول در سیستم بانکی باید فکر اساسی کرد
کارشناس مسائل اقتصادی:

برای خلق پول در سیستم بانکی باید فکر اساسی کرد

عبدی، مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: بانک سیستمی که منجر به دو قطبی شدن ثروت در جامعه می شود.

به گزارش بازار، «بیژن عبدی» افزود: لازمه اصلاح شبکه بانکی در کشور مبتنی بر سه نکته است که اصلاح مکانیزم ربوی در سیستم بانکی از جمله این موارد است.

وی اظهارداشت: شهید محمد باقر صدر به دنبال این بود که مکانیزم ربوی را در سیستم بانکی به کمک عقود اسلامی اصلاح کند که تا حدودی ظاهرش را اصلاح کرد اما ماهیتش تغییر نکرد.

این مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: نکته دوم که می بایست در شبکه بانکی اصلاح شود بحث خلق پول است.

وی افزود: این ازآن جمله مواردی بود که به بانک اجازه می داد ما به ازای پول نقدی که در اختیار دارد بتواند اعتبارات چند برابری خلق کند.

عبدی با بیان اینکه خلق پول یک نوع کلاهبرداری ضمنی بود سرمشتریان اظهارداشت: همه دنیا چنین مشکلی دارند یعنی میزان پولی که در شبکه بانکی وجود دارد بسیار کمتر از آن اعتباراتی که ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تمامی کشورهای دنیا گرفتار خلق پول در سیستم بانکی هستند اما این گرفتاری در ایران بسیار شدیدتر است.

این مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: اگر قرار بر اینکه شبکه بانکی اصلاح شود باید برای بحث خلق پول فکر اساسی کرد یعنی تناسبی بین ثروت های نقدینگی، ثروت های فیزیکی ایجادی و حجم پول باید ایجاد شود.

وی افزود: نکته سومی که در رابطه با اصلاح شبکه بانکی باید مدنظر باشد اینکه بانک سیستمی که منجر به دو قطبی شدن ثروت در جامعه می شود.

عبدی اظهارداشت: خود بانک بنا بر تعریف پول بیشتر در اختیار کسی قرار می گیرد که پول بیشتر در بانک داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک ها به اشخاص دارای پول بیشتر در بانک اعتماد بیشتری دارند، گفت: همه نگران سود خود هستند و بانک هم می خواهد به سود خود برسد.

این مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی افزود: افراد پولدار به دلیل اعتبار بیشتر می توانند پول بیشتری از بانک دریافت و در ضمن ثروت های عظیم و جدید در جامعه ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه ربا را قرآن تحریم کرده است، اظهارداشت: شاید یکی از دلائل تحریم ربا در قرآن دو قطبی کردن ثروت در جامعه باشد.

عبدی ادامه داد: شبکه بانکی در همان جهتی حرکت کرده که قرآن تحریم کرده است.

وی به رادیو اقتصاد اذعان داشت: اگر این سه نکته کلیدی در شبکه بانکی اصلاح شود آنوقت می توان گفت بانکداری در کشور به سمت اسلامی شدن پیش رفته است.

مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه تاکنون اتفاق خاصی در این سه مقوله نیفتاد اما تنها اتفاقی که طی این سال ها افتاد این بود که تلاش کردند ظاهری شرعی به ابزارهای موجود در شبکه های بانکی اعم از اوراق مختلف مشارکت، بازارهای بورس اولیه، ثانویه و غیره دهند و بعد اسم این ابزارها را صکوک اسلامی، اوراق مشارکت اسلامی بگذارند و در جامعه ارائه کنند بنابراین در عمل تحکیم آنچه که در سیستم موجود بود همه شاهد بودند.

وی افزود: طبیعی است در این شرایط بانک که اسلامی نشد جریان گردش پول که در واقع خون توی رگ های جامعه است درست نچرخید و عوارض و پیامدهای زیادی از جمله ایجاد رانت، تشکیل شبکه های قدرت و ثروت و نظایر این را در مملکت باعث شد.

عبدی در ادامه یادآورشد: ریشه بخش عمده ای از این مفاسد برمی گردد به این سیستم ناعادلانه ای که بانک در حال دامن زدن به آن است.

کد خبر: ۴۰٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha