۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
گرانی شدید کود شوک بزرگی به جامعه کشاورزی وارد کرد
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی:

گرانی شدید کود شوک بزرگی به جامعه کشاورزی وارد کرد

شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: متاسفانه تبدیل ارز دولتی کودهای شیمیایی وارداتی به ارز نیمایی شوک بسیار بزرگی به جامعه کشاورزی در کشور وارد کرده است.

به گزارش بازار، «محمد شفیع ملک زاده» افزود: کود اوره در داخل تولید اما بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد کودهای فسفاته و پتاسه مورد نیاز بخش کشاورزی از محل واردات تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه کشور توان تولید سالانه تا مرز شش میلیون تن کود اوره را دارد، اظهارداشت: نیاز بخش کشاورزی مملکت به کود اوره در سال بین ۳ تا ۳,۵ میلیون تن است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد کودهای فسفاته و پتاسه از محل واردات تامین می شود که متاسفانه دولت به تازگی ارز ۴۲۰۰ تومانی را از روی این کودها برداشته است.

وی افزود: حذف ارز دولتی و محاسبه کود شیمیایی بر مبنای ارز نیمایی قیمت این نهاده در کشور به شدت بالا رفته است.

ملک زاده بیان داشت: کشاورزان از همین حال تصمیم گرفته اند به کشت و کار نپردازند چون هزینه تامین نهاده های مورد نیاز بسیار سر سام آور است.

وی ادامه داد: هزینه تولید محصولات اساسی از قبیل گندم، جو، کلزا، نیشکر و غیره بسیار بالا و در عوض قیمت خرید تضمینی این اقلام بسیار پائین و ناعادلانه از سوی دولت تعیین و اعلام می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: هم اکنون کشت و کار محصولات اساسی در کشور با توجه به افزایش قیمت نهاده ها از حیث اقتصادی مقرون به صرفه نیست از اینرو تصمیم کشاورزان بر این شده که به سراغ کشت های دیگری بروند که به هیچ وجه به صرفه و صلاح مملکت نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه افزایش ۵ تا ۷ برابری نرخ کودهای شیمیایی در آستانه فصل کشت شوک بزرگی به جامعه کشاورزی وارد کرده است، افزود: متاسفانه علی رغم تمامی پیگیری ها، مکاتبات و اعتراضات صورت گرفته از سوی کشاورزان و تشکل های بخش کشاورزی تا به اکنون هیچ کسی پاسخگوی این قضیه نبوده است.

ملک زاده اظهارداشت: برای مثال هر کیسه ۵۰ کیلو گرمی کود سوپر فسفات تریبل که ۸۵ هزار تومان بوده اکنون قیمت آن به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود دی آمونیوم فسفات که ۱۲۰ هزار تومان بوده به ۴۹۶ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود کلرو پتاسیم که ۶۵ هزار تومان بوده به ۵۰۰ هزار تومان وکود سولفات پتاسیم که ۱۱۷ هزار تومان بوده به ۵۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی یادآورشد: حال سئوالی که در اینجا مطرح می شود اینکه کشاورزان با این هزینه های سرسام آور، نداشتن درآمد در سال و کمبود نقدینگی به چه شکلی باید نهاده های مورد نیاز خود را تامین کنند!؟

کد خبر: ۴۰٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha