۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
روزانه ۱۸۰ تن سیب زمینی از گمرکات اردبیل صادر می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

روزانه ۱۸۰ تن سیب زمینی از گمرکات اردبیل صادر می‌شود

اردبیل - نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: روزانه ۱۸۰ تن صادرات سیب زمینی از گمرکات استان به مقصد جمهوری آذربایجان انجام می‌شود.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: از ۲۰ روز پیش صادرات سیب زمینی از طریق گمرک بیله‌سوار شروع شده و امیدواریم با تسهیل شرایط صادرات این روند سرعت بیشتری بگیرد.

وی با بیان اینکه ۲۱ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی دشت اردبیل به زیر کشت محصول سیب زمینی رفته است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما تولید ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی در سال زراعی جاری بوده که بخش عمده‌ای از آن مازاد مصرف استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۸۰ هزار تن نیاز صنایع تبدیلی، خوراکی و بذری استان است و مابقی این تولیدات با کیفیت مناسب راهی بازار داخلی و خارجی می‌شود.

نیکشاد ادامه داد: با توجه به اینکه سیب زمینی تولید شده در این استان پائیزه است، در نیمه دوم سال مورد مصرف هموطنان قرار می‌گیرد و این فرآیند با توجه به ارقام کشت این محصول از خاصیت ماندگاری بیشتر برخوردار است.

وی در مورد روند صادرات این محصول و موانع پیش رو تصریح کرد: شیوع کرونا، تحریم ظالمانه دشمنان و عدم حضور گردشگران در این استان به نابسامانی بازار سیب زمینی دامن زده ولی با حساسیت نمایندگان و استاندار اردبیل حل مشکلات سیب زمینی‌کاران در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در یک ماه اخیر میز کاری برای حل مشکلات سیب‌زمینی تشکیل شده تا با همراهی سازمان صمت، اتاق بازرگانی و گمرک فرآیند صادرات و راهکارهای مناسب در حل مشکلات تولیدکنندگان مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گیرد.

نیکشاد به تعهدات ارزی صادرکنندگان و همچنین مشکلات تبادل ارزی در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع با حساسیت کامل و از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است تا صادرکنندگان ما بتوانند با کمترین دغدغه و افزایش مشوق‌های صادراتی و نگاه درست در حوزه تعهدات ارزی صادرات سیب زمینی را انجام دهند.

وی اظهار کرد: در روزهای آینده جلسه مشترکی را با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و امور خارجه در تهران برگزار می‌کنیم تا فرآیند صادرات سیب زمینی در کمک به ترانزیت این محصول رفع شده تا کشاورزان با قیمت مناسب محصول خود را صادر کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد پائین بودن قیمت سیب زمینی بیان کرد: با همکاری بخش خصوصی ساخت انبارهای استاندارد برای نگهداری سیب زمینی در حال احداث است که در این صورت با ذخیره‌سازی به موقع امکان تنظیم بازار و عرضه و تقاضای مناسب در این محصول فراهم می‌آید تا کشاورزان مجبور به فروش این محصول با قیمت پائین نباشند.

کد خبر: ۴۰٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha