۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶
لورانتوس؛ عامل اصلی تهدید کننده درختان بلوط استان ایلام
بازار گزارش می‌دهد؛

لورانتوس؛ عامل اصلی تهدید کننده درختان بلوط استان ایلام

ایلام- درختان بلوط استان ایلام که سرمایه ای ارزشمند محسوب می شوند، در سال های اخیر با آفت های مختلف از جمله گیاه نیمه انگلی لورانتوس تهدید شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام دارای ۶۴۰ هزار جنگل است که ۹۰ درصد از جنگل های استان را درختان بلوط تشکیل می دهد، این استان با زیبایی های منحصر به فرد به دلیل وجود درختان بلوط به عروس زاگرس در کشور شهرت یافته است.

درختان بلوط که سرمایه ای عظیم در استان ایلام محسوب می شوند، طبق گفته کارشناسان منابع طبیعی استان بیش از ۱۳۰ قرن قدمت دارند.

در سال های اخیر تهدیدات بزرگ مثل آتش سوزی، خشکیدگی و آفت های مختلف درختان بلوط استان ایلام را تهدید کرده است که باعث ضربات جبران ناپذیری بر عرصه های جنگلی استان شده است.

یکی از تهدیدهایی که سال های سال است بر روی درختان بلوط استان قرار دارد، گیاه نیمه انگلی لورانتوس است، لورانتوس مهمترین آفتی است که بر روی درختان جنگلی به ویژه درخت بلوط رشد می‌کند و با تشکیل غده بر روی آن سبب ضعیف شدن و در نهایت خشکیدن کامل آن می‌شود و تنها راه مبارزه با آن قطع مکانیکی این آفت است.

لورانتوس با نام محلی مخور بوته ایست که در فصل رویش درخت، به صورت توده انبوه و سبز رنگ با برگهای گوشتی و فاقد ریشه روی درخت می روید و به جای ریشه هاوستوریوم دارد و مواد مورد نیاز خود را از درخت میزبان جذب می کند و در فصل خزان درخت، به صورت کپه های قهوه ای تیر و یا غده های گرز مانند بر روی درخت به طور کامل نمایان است.

۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان ایلام در معرض خطر لورانتوس
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی استان در سال های اخیر با همکاری خود مردم و دامدارها نسبت به پاکسازی جنگل های بلوط استان از گیاه نیمه انگلی لورانتوس اقدام کرده است.

رضا احمدی بیان کرد:  بهترین زمان برای مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس اوایل فروردین ماه تا اواخر مهر ماه و قبل از تولید بذردهی است.

 سالانه حدود دو هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی استان ایلام با همکاری مردم و منابع طبیعی استان از گیاه نیمه انگلی لورانتوس پاکسازی می‌شود

وی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان ایلام در معرض خطر لورانتوس است، گفت: سالانه حدود دو هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی استان ایلام با همکاری مردم و منابع طبیعی استان از گیاه نیمه انگلی لورانتوس پاکسازی می‌شود.

احمدی بیان کرد: در سال های اخیر در سطح ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان مبارزه با این آفت آغاز شده است.

حرکت های خودجوش مردم برای مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس
یکی از فعالان حوزه طبیعت در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال های اخیر در بسیاری از مناطق استان ایلام مردم به صورت خودجوش نسبت به پاکسازی جنگل های بلوط از آفت لورانتوس اقدام کرده اند.

محبت انصاری اظهار کرد: یکی از مهمترین آفاتی که به شدت جنگل های استان ایلام را تهدید می کند گیاه نیمه انگلی لورانتوس است که در مناطق استان بیشتر به اسم موخور شناخته می‌شود.

وی گفت: این آفت بر روی درختان جنگلی، به ویژه درخت جنگلی بلوط رشد کرده و با تشکیل غده بر روی آن سبب ضعیف شدن و در نهایت خشکیدن کامل درخت میزبان می شود.

 این آفت از طریق باد و پرندگان به دیگر درختان انتقال داده می شود و تنها راه مبارزه با آن قطع شاخه های آلوده به این انگل است

انصاری اضافه کرد: این آفت از طریق باد و پرندگان به دیگر درختان انتقال داده می شود و تنها راه مبارزه با آن قطع شاخه های آلوده به این انگل است.

وی گفت: اکثر مردم و طبیعت دوستان با همکاری نیروهای منابع طبیعی استان در فصل تابستان و پاییز اقدام به پاکسازی آفت نیمه انگلی لورانتوس می کنند.

ایلام موزه درختان بلوط دنیا
بدون شک مردم طبیعت دوست استان ایلام از گذشته تاکنون خاطرات زیادی را از درختان بلوط تجربه کرده اند، طبق گفته بسیاری از کارشناسان مردم استان ایلام  جزو کسانی هستند که بیشترین همکاری و حفاظت را از سطح جنگل های استان انجام می دهد و در این زمینه در کشور پیشتاز هستند.

درختان بلوط ظرفیتی عظیم و ارزشمند برای استان ایلام محسوب می شود که باعث رونق گردشگری، دامداری و کشاورزی در استان شده است، این درختان ظرفیت های اقتصادی فراوان در کنار خود برای استان به وجود آورده اند.

در حال حاضر کهن‌سال‌ترین جنگل‌های بلوط جهان در استان ایلام قرار دارد، می توان از جاذبه های به وجود آمده از درختان بلوط برای توسعه و رونق بخش گردشگری در استان استفاده کرد.

حفط درختان بلوط در استان ایلام از آفت های متعدد از جمله گیاه نیمه انگلی لورانتوس قطعا همکاری و همیاری مردم استان را می طلبد.

جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس به‌عنوان با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی بلوط در جهان به شمار می‌آیند اما متاسفانه رخدادهای تلخی در سال‌های اخیر در جنگل‌های زاگرس در حال رخ دادن بوده که نیازمند توجه مسئولان و مردم است.

کد خبر: ۴۰٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha