۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
استرالیا برای واکسینه رایگان شهروندانش آماده می شود
خرید ۲ نوع از واکسن کرونا

استرالیا برای واکسینه رایگان شهروندانش آماده می شود

همه گیری کرونا اقتصاد استرالیا را ویران کرده است و باعث شد تا برای اولین بار طی ۳۰ سال اخیر رکود را تجربه کنند. حال نخست وزیر استرالیا از پیش خرید دو واکسن و واکسیناسیون رایگان مردم از ابتدای سال بعد خبر می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرگزاری ناین نیوز استرالیا خبر از توافق دولت این کشور با شرکتهای داروسازی و پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار برای پیش خرید واکسن کرونا دادند. اسکات موریسون نخست وزیر این کشور در روز ۷ سپتامبر سال ۲۰۲۰  اعلام کرد مردم استرالیا از ابتدای سال ۲۰۲۱ می توانند واکسن را دریافت کنند و استرالیا در زمره اولین کشورهایی در دنیا است که واکسینه می شود.

وی با اشاره به این مطلب که در صورتی استرالیایی ها می توانند واکسن را دریافت کنند که آزمایشهای بالینی کارایی و اثر بخشی واکسن را مورد تایید قرار دهند، افزود: «هم اکنون استرالیا به کمی امید نیاز دارد. امید به اینکه واکسن هایی که در فاز مطالعاتی قرار دارند، مورد تایید و بتوانند مورد استفاده عمومی قرار بگیرند.»

استرالیا از چه شرکتهایی واکسن خریده است
نخست وزیر کشور استرالیا  اعلام کرده است که این کشور از دو شرکت واکسن خریداری کرده است. اول شرکت استرازنکا که دانشمندان دانشگاه اکسفورد روی تولید واکسن این شرکت کار می کنند و یکی از امیدهای اصلی دنیا برای دست یابی به واکسن کرونا است و دوم واکسن تولیدی در دانشگاه کویینزلند استرالیا که با همراهی شرکت سی اس ال تولید می شود. طبق توافق انجام شده توسط استرالیا، این کشور ظرفیت تولید ۸۵ میلیون دوز واکسن در آزمایشگاه ها و مراکز تولید واکسن ملبورن را دارد و می تواند نیاز کشور را به سرعت تامین کند. قرار  بر این است که استرالیایی ها به طور رایگاه این واکسن را دریافت کنند.

موریسون اعلام کرد در بهترین سناریوی ممکن یعنی در حالتی که ظرف ماه های آتی واکسن دانشگاه اکسفورد تایید شود و کارایی آن به اثبات برسد، استرالیا خواهد توانست در ماه های ژانویه و فوریه سال آینده ۳.۸ میلیون دوز واکسن به بازار عرضه کند. در ماه گذشته سیدنی مورنینگ هرالد خبر از خرید ۲۵ میلیون دوز واکسن توسط دولت استرالیا از شرکت استرازنکا داد.

اقتصاد استرالیا به عرضه واکسن وابسته است
با وجود اینکه تمامی کشورهای دنیا برای دریافت واکسن ثانیه شماری می کنند ولی اهمیت این مساله برای استرالیایی ها بیش از دیگران است. استرالیا از ابتدای همه گیری کرونا مرزهای خود را به روی پروازهای خارجی بست و تنها به شهروندان استرالیا امکان داد تا به کشور پرواز کنند. بسته شدن مرزهای خارجی همزمان شد با بسته شدت مرزهای بین ایالتهای مختلف استرالیا که برای اولین بار طی یک قرن اخیر اتفاق افتاد. پیش از این یک بار در سال ۱۹۱۸ و در جریان همه گیری ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی مرزهای بین  ایالتهای استرالیا بسته شده بود. اخیرا وزیر مهاجرت کشور استرالیا رسما اعلام کرده است زمانی مرزهای کشور به روی همه مسافران باز می شود که واکسنی برای ویروس کرونا کشف شده باشد و این واکسن به تمامی مردم دنیا تزریق شده باشد. البته پیشتر اسکات موریسون به استرالیایی ها قول داده بود تا تعطیلات سال نوی میلادی این محدودیت ها را بردارد و به استرالیایی ها امکان دهد در این تعطیلات به سفر بروند.

 بسته شدن مرزها تبعات منفی زیادی برای اقتصاد این کشور داشت زیرا مانع از ورود صدها هزار دانشجوی خارجی به این کشور شد و یکی از صنایع مهم این کشور که صنعت تحصیلات تکمیلی است را تعطیل کرد. دولت استرالیا در نظر دارد از اواسط ماه سپتامبر مرزهای خودا را به روی دانشجوهای خارجی باز کند ولی موانع موجود در این مسیر باعث شده است تا هنوز اطلاعات دقیقی در مورد نحوه اجرای این طرح وجود نداشته باشد. گاردین استرالیا در این مورد نوشت: «قرار بود اولین گروه از دانشجوها در طرحی آزمایشی در ماه جولای وارد استرالیا بشئند ولی موج جدید ابتلا به کرونا در ویکتوریا باعث شد تا اجرای این طرح متوقف شود. با گذشت حدود دو ماه از آن تاریخ، ایالت استرالیای جنوبی برای پذیرفتن ۳۰۰ دانشجوی خارجی اعلام آمادگی کرد و اعلام کرد دانشجوها بعد از ورود به کشور برای دو هفته در قرنطینه خواهند بود و هزینه های آنها در دوره قرنطینه بر دوش دانشگاه ها است. پیش بینی می شد با موفقیت این طرح، ورود دانشجوها به کشور استرالیا شروع شود ولی کم بودن ظرفیت هتل ها برای قرنطینه مسافران خارجی باعث شد تا تصویب و اجرای این طرح به تاخیر بیفتد.»

شرایط ویکتوریا بحرانی است
یکی از مشکلات بزرگی که امروز در استرالیا وجود دارد، موج دوم همه گیری کرونا در ویکتوریا است که باعث تعطیلی کسب وکارها و اجرای طرح قرنطینه خانگی در این ایالت شده است. گاریدن در این زمینه نوشت: «همه گیری کرونا در ایالت ویکتوریا و تعطیلی بیش از ۸ هفته ای کسب و کارها در این ایالت که تا دو هفته آینده هم ادامه خواهد داشت، آسیب زیادی به اقتصاد استرالیا وارد کرد و باعث شد تا بسیاری از ساکنان  این ایالت دست به اعتراض بزنند. آنها بر این باور هستند سیاست دولت ویکتوریا باعث شده است تا کسب و کارها ورشکسته شوند و مردم آسیب ببینند.»

اما دولت بر این باور است برای کنترل ویروس و محافظت از جان مردم تا زمان  دسترسی به واکسن کرونا، راه دیگری جز قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد. بسته شدن مرزهای داخلی و مرزهای بین المللی هم ابزار دیگری است که دولت برای مقابله با این ویروس در پیش گرفت.

در پایان باید گفت استرالیا سخت گیرانه ترین قوانین  و محدودیتهای مرزی را برای مقابله با این ویروس در پیش گرفته است و در میان کشورهای موفق در مقابله با کرونا محسوب می شود. ولی این سخت گیری های زیاد باعث اعتراض مردم استرالیا و مهاجران شده است.

کد خبر: ۴۰٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha