۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
رسوب شمار بالایی برنج خارجی در بنادر کشور
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران مطرح کرد

رسوب شمار بالایی برنج خارجی در بنادر کشور

کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با انتقاد از تصمیم سیاسی نوبخت مبنی بر ممنوعیت واردات برنج، از رسوب شمار بالایی برنج خارجی در بنادر و کمبود در بازار خبرداد.

به گزارش بازار، مسیح کشاورز در پاسخ به چرایی افزایش قیمت برنج وارداتی گفت: سال ۹۸ درست زمانی که وزارت جهاد متولی واردات برنج شد، با هدف صیانت از منابع ارزی، تخصیص ارز را برای اقلام وارداتی منوط به ورود محصول به بنادر عنوان کرد ولی پس از مدتی تولی‌گری واردات برنج را به وزارت صمت دادند.

وی با انتقاد از اعمال ممنوعیت سیاسی از سوی نوبخت در قضیه واردات برنج گفت: این مسئله باعث شد از بهمن ۹۸ با ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تن کالای وارداتی در بنادر و در انتظار ترخیص روبرو باشیم تا اینکه برای ۲۰۰هزار تن ارز از سوی بانک مرکزی دریافت کردیم و مابقی هنوز ارز مورد نیاز را دریافت نکرده است.

کشاورز در پاسخ به سوال مجری برنامه که اشاره کرد هر ساله در مقطعی از سال با ممنوعیت برنج وارداتی روبرو هستیم (برای حمایت از برنج‌کاران داخلی) اظهار کرد: با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مصوب برج ۸ هزار تومان بود و به دلیل رقابت، حتی زیر این قیمت برنج را به فروش می‌رساندیم ولی امسال با توجه به رسوب کالا و کبود در بازار، جایگزین شدن ارزی نیمایی، منجر به افزایش قیمت برنج شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران خاطرنشان کرد: ما که برنج را بعنوان کالای لوکس در اختیار مردم قرار ندادیم؛ بلکه بدلیل پایین بودن قیمت این محصول، اقشار ضعیف جامعه مصرف‌کننده این برنج هستند و با افزایش روز افزون قیمتِ آن، هیچ جایگزینی برای آن نیست و تا امروز هیچ یک از مسئولان درباره این مهم صحبت جدی نکرده‌اند.

کشاورز ادامه داد: وقتی ارز نیمایی هم تخصیص پیدا نکند، برنج وارداتی رسوب کرده و هزینه انبارداری هم به آن اضافه شده و موج افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: بیش از ۹۰درصد برنج از هند و بخشی دیگر از پاکستان وارد می‌شد ولی امروز بدلیل مشکلات ارزی، نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل، با کاهش ۴۸درصدی واردات روبرو بودیم که ممکن است امروز اثر خود را بدلیل کاهش مصرف درپی کرونا، نمایان نکند ولی در شرایط عادی، قطعا دچار کمبود و تهدید امنیت غذایی کشور خواهیم بود.

کشاورز همچنین از کمبود کنونی بازار سخن گفت و ادامه داد: برنج در سطح عرضه کاهش یافته است ولی در گمرکات رسوب کرده که اگر ارز با قیمت مناسب به آن تخصیص یابد، برنج وارداتی هم وارد چرخه عرضه خواهد شد.

کد خبر: ۴۰٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha