۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
مرغداران کشور تمایلی به جوجه ریزی و پرورش مرغ ندارند
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

مرغداران کشور تمایلی به جوجه ریزی و پرورش مرغ ندارند

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به آخرین وضعیت جوجه ریزی در کشور و کاهش قیمت جوجه یک روزه، گفت: قیمت جوجه یک روزه را ستاد تنظیم بازار ۲ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده است و آن‌ها مدعی اند هم اکنون هزینه جوجه یک روزه ۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

 به گزارش بازار، سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در کشور و نیز خودکفایی در محصولات راهبردی افزود: قیمت کودهای شیمیایی افزایش بی رویه‌ای داشته است و همین امر موجب مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

وی تصریح کرد: در صورت نبود کنترل بر اصلاح قیمت کودهای شیمیایی و یا اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، سال آینده با واردات ۵ میلیون تنی گندم روبرو خواهیم شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، از طرح دو فوریتی کمیسیون کشاورزی برای حل این مشکل خبر داد و گفت: در جهت اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم تا هفته آینده این طرح دو فوریتی نهایی خواهد شد و به صحن علنی ارسال می‌شود.

ساداتی نژاد افزود: ما تبصره (۲) قانون خرید تضمینی گندم را در این طرح اصلاح کرده ایم که براساس آن شورای سیاستگذاری و قیمت گذاری محصولات کشاورزی تعیین شده است.
وی گفت: در این طرح همچنین پیش بینی شده که دولت باید قبل از فصل کشت قیمت را مشخص کند و این که باید خرید گندم از کشاورز را به صورت نقد و همزمان بپردازد.

استقبال نکردن مرغداران برای جوجه ریزی، کاهش قیمت جوجه یک روزه
 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین با اشاره به آخرین وضعیت جوجه ریزی در کشور و کاهش قیمت جوجه یک روزه، گفت: قیمت جوجه یک روزه را ستاد تنظیم بازار ۲ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده است و آن‌ها مدعی اند هم اکنون هزینه جوجه یک روزه ۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

ساداتی نژاد افزود: این در حالی است که روز گذشته قیمت جوجه یک روزه در بازار ۵۰۰ تومان بود و معنای آن این است که مرغداران کشور تمایلی به جوجه ریزی و پرورش مرغ ندارند که این امر کشور را در آینده‌ای نزدیک با مشکل کمبود گوشت مرغ و در نتیجه افزایش قیمت مواجه خواهد کرد.

وی از دولت خواست که هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، دلیل پایین آمدن قیمت جوجه یک روزه را افزایش نهاده سویا از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان عنوان کرد.

ساداتی نژاد گفت: این قیمت برای مرغداران اقتصادی نیست و برای رفع این مشکل باید تعیین قیمت به وزارت جهاد محول شود.
وی افزود: به دلیل فساد و رانتی که در یارانه مربوط به واردات نهاده‌های دامی مشاهده می‌شود، یارانه باید حذف و به انتهای حلقه، یعنی یا مردم و یا مرغی که در کشتارگاه کشتار می‌شود، داده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به این که هیچ خوراک دامی خارج از قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور نمی‌شود، گفت: سوال این است که چرا قیمت هر کیلو سویا ۱۵ هزار تومان است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که زنجیره دارای مشکل است و دولت باید آن را اصلاح کند.

وی با اشاره به جلسات مختلف کمیسیون کشاورزی با ستاد تنظیم بازار برای قیمت نهاده‌های دامی، گفت: مجدداً این موضوع در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار دارد.

کد خبر: ۴۰٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha