۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
صنعت خوراک دام و طیور، در آستانه فروپاشی است/ سویا به مرز ۱۳ هزار تومان رسید
رئیس هیات مدیره اتحادیه خوراک دام:

صنعت خوراک دام و طیور، در آستانه فروپاشی است/ سویا به مرز ۱۳ هزار تومان رسید

کیهانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صنعت ما وابسته به واردات است اگر هر چه سریعتر نهاده تامین نشود این صنعت در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد.

حسین کیهانی در گفتگو با « بازار» با بیان اینکه بحث کمبود نهاده ها همچنان یکی از مشکلات اصلی ما است، اظهار داشت: امروز قیمت سویا به مرز ۱۳ هزار تومان رسیده است در حالی که قیمت سویای دولتی ۲۷۰۰ تومان است. به این ترتیب قیمت سویا افزایشی ۱۰ هزارتومانی داشته است و نسبت به قیمت دولتی ۴ برابر شده است!

وی افزود: این افزایش شدید قیمت ها از خردادماه یعنی زمانی که بازارگاه ایجاد شد و یک بخش از علوفه در خارج از بازارگاه و به صورت آزاد عرضه می شود سیر صعودی گرفت.

 وی تصریح کرد: علاوه بر سویا، ذرت نیز افزایش قیمت داشته است و در حال حاضر این نهاده دو برابر قیمت رسمی در بازارهای آزاد فروخته می شود.

تعطیلی برخی کارخانجات به دلیل نبود نهاده 
رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام کشور در خصوص نوسان قیمت خوراک دام و طیور نیز اظهار داشت: در هر کیلو گرم خوراک، ۶۰ درصد ذرت و ۳۰ درصد سویا استفاده می شود بنابراین افزایش قیمت این نهاده ها به همین نسبت موجب افزایش قیمت خوراک دام و طیور می شود.

کیهانی گفت: در حال حاضر کمبود مواد اولیه در بازار شدید است و متاسفانه برخی از کارخانجات خوراک به تعطیلی کشیده شده اند.

وی اظهار داشت: شاید بخشی از نهاده های خریداری شده به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرک مانده باشد اما به طور کلی با احتساب همان ها هم باز با کمبود مواجه هستیم چون تامین نهاده به موقع انجام نشده است.

این فعال صنعت خوراک دام و طیور گفت: کشور ماهیانه به  ۷۰۰ هزار تن ذرت و ۳۵۰ هزار تن سویا نیاز دارد بنابراین اگر تامین به موقع علوفه اتفاق نیفتد قطعا ما باز هم با افزایش قیمت ها مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: امروز هیچ آینده ای را نمی توان برای این صنعت پیش بینی کنیم چون با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست دولت ارز خرید نهاده را دارد یا خیر حتی نمی توان در مورد وضعیت و قیمت خوراک دام و طیور با قاطعیت صحبت کرد.

کیهانی تاکید کرد: اگر اوضاع بر همین منوال باشد متاسفانه ماه بعد درگیر نبود علوفه بخصوص سویا خواهیم بود.

وی گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد این صنعت وابسته به واردات است اگر سریعا نهاده تامین نشود این صنعت در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۳۹٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha