۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
کاهش تعداد واحدهای تولیدی مشکل‌دار آذربایجان‌شرقی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی خبر داد

کاهش تعداد واحدهای تولیدی مشکل‌دار آذربایجان‌شرقی

تبریز- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بهبود فضای کسب و کار استان به رغم دشواری‌های ناشی از تحریم و کرونا اعلام کرد: تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار استان از ۳۰ واحد به زیر ۱۰ واحد در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

به گزارش بازار به نقل از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، حسین فتحی روز یکشنبه در جمع با خبرنگاران با اشاره به اینکه برای سال جاری اعتباری معادل هشت میلیارد تومان برای اشتغال خانگی این استان اختصاص یافت، افزود: باید با برنامه ریزی، مشارکت و همراهی دستگاه های همکار این تسهیلات در حوزه پشتیبانی و نیز مستقل خوداشتغالی توزیع شود.

وی اعتبار ابلاغی را متناسب با فعالیت و عملکرد آذربایجان شرقی در حوزه مشاغل خانگی ندانست و اظهار داشت: به لحاظ حساسیت و قابلیت های بالای این مشاغل، توسعه مشاغل خانگی در شرایط کنونی فرصتی برای آینده کار فراهم می سازد و این امر توجه ویژه و خاصی را به مشاغل خانگی می طلبد.

فتحی افزود: تسهیلات هشت میلیارد تومانی ابلاغی شامل ۷۰ درصد برای پشتیبانان و ۳۰ در صد به صورت مستقل خود اشتغالی اختصاص خواهد یافت و مقرر شده  این تسهیلات به صورت برش شهرستانی و دستگاهی سه ماه به صورت ثابت و سه ماه بعدی به صورت شناور تخصیص یابد تا نسبت به جذب کامل اعتبارات برای توسعه مشاغل خانگی استفاده شود.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش و تحقیقات سازمان بین المللی کار، بعد از ۱۵ سال، ۸۰ درصد از مشاغل کنونی از بین خواهند رفت و مشاغلی مبتنی بر کسب و کار الکترونیکی در فضای مجازی ظهور خواهند کرد که توجه به این نکته جایگاه  مشاغل خانگی را در حوزه اقتصادی مشخص می کند.

فتحی نرخ بیکاری جوانان آذربایجان شرقی را ۲۱.۳ درصد اعلام و اضافه کرد: حضور جوان تحصیل کرده استان در بازار کار ۱۸.۷ درصد و زنان ۱۵ درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی نرخ بیکاری آذربایجان شرقی در سال گذشته را ۹.۸ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: میزان نرخ بیکاری در استان پایین تر از میانگین کشوری است که دلایلی از جمله مهاجرت نیروی کار از استان دارد که باید زیرساخت ها و اشتغال تقویت شود تا مهاجرت معکوس نیروی کار به استان صورت گیرد.

فتحی با اشاره به مصوبات شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در آذربایجان شرقی گفت: مساله فروش و بازاریابی یکی از مشکلات و چالش های مهم تولیدات مشاغل خانگی است که با دستور استاندار آذربایجان شرقی به شهرداری، با همکاری دستگاه های اجرایی ضمن استفاده از ظرفیت های فضای مجازی با برپایی نمایشگاه و حمایت و بازاریابی به فروش و عرضه محصولات تولیدی در این بخش فرصت لازم در استان اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۷ درصد واحدهای کسب و کار آذربایجان شرقی را واحدهای کوچک تشکیل می دهند، افزود: بخشی بزرگی از این کارگاه ها طی سه تا پنج سال آینده از چرخه فعالیت خارج می شوند که این امر ایجاد تحرکی جدی در حوزه کارگاه های کوچک از جمله تامین مالی و نوسازی تجهیزات را ایجاب می کند.

کد خبر: ۳۹٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha