۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
بازار کساد نوشت‌افزاری‌ها در بوشهر؛ تکلیف مدارس مشخص نیست
گزارش بازار؛

بازار کساد نوشت‌افزاری‌ها در بوشهر؛ تکلیف مدارس مشخص نیست

بوشهر- هرچند انتظار می‌رفت در آغاز سال تحصیلی شاهد ازدحام در فروشگاه‌های نوشت‌افزار باشیم ولی این روزها اقبال مردم برای خرید از نوشت‌افزارفروشی‌ها در بوشهر کاهش یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شده است که امسال بوی مدرسه و ماه مهر به مشام نمی‌رسد. انگار هنوز هم بسیاری از دانش‌آموزان و والدین آنها شروع مدارس را باور نکرده‌اند.

دانش‌آموزان هنوز هم نصفه و نیمه سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند و تعداد دانش‌آموزان حاضر در برخی از کلاس‌های حضوری، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

یکی از کسب و کارهایی که در ایام بازگشایی مدارس بیشترین میزان مراجعه را دارد، فروشگاه‌های نوشت‌افزار و کتاب‌فروشی‌ها هستند که هر سال در آغاز سال تحصیلی بیشترین فروش را دارند.

امسال شرایط کرونایی باعث شده تا در همه امور شاهد تفاوت‌هایی با سال‌های قبل باشیم؛ از نحوه برگزاری کلاس‌های درس و آغاز فعالیت مدارس گرفته تا وضعیت فروش نوشت‌افزاری‌ها که با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

بی ثباتی در بازار نوشت افزار
یکی از فروشندگان نوشت‌افزار به خبرنگار بازار گفت: انتظار ما این بود که در این روزها شاهد فروش فوق‌العاده در حوزه نوشت‌افزار باشیم ولی این وضعیت فروش ما را شوکه کرده است و عملا فروش چندانی نداریم.

امیر محمدی که در بوشهر مغازه دارد، اضافه کرد: طی ماه‌های قبل هم کمترین میزان فروش را در سال‌های اخیر داشته ایم و امیدوار بودیم با آغاز سال جدید تحصیلی شاهد جبران کم‌فروشی‌های قبل باشیم.

برخی دیگر از خانواده‌ها نیز که اقدام به خرید می‌کنند، خرید چندانی ندارند و نسبت به سال‌های قبل میزان خرید برای هر نفر نیز کاهش یافته است

حسین امیدیان یکی دیگر از فروشندگان لوازم‌التحریر به خبرنگار بازار گفت: امسال انگار هنوز سال تحصیلی‌ آغاز نشده است و بسیاری از خانواده‌ها نسبت به فرزندان خود بلاتکلیف هستند.

وی بیان کرد: برخی خانواده‌ها هنوز هم آغاز سال تحصیلی را قبول نکرده‌اند و اقدامی برای خرید نیازهای فرزندان خود نمی کنند و شاهد کاهش شدید فروش در این روزها هستیم.

امیدیان اضافه کرد: برخی دیگر از خانواده‌ها نیز که اقدام به خرید می‌کنند، خرید چندانی ندارند و نسبت به سال‌های قبل میزان خرید برای هر نفر نیز کاهش یافته است.

قیمت‌ها تغییر زیادی نداشته است
مادر یکی از دانش‌آموزان که برای خرید نوشت‌افزار مراجعه کرده است به خبرنگار بازار گفت: خوشبختانه همه وسایلی که نیاز داشتیم به وفور موجود است و مثل سال قبل شاهد ازدحام جمعیت در این فروشگاه‌ها نیز نیستیم.

وی اضافه کرد: هنوز کاملا مشخص نیست که قرار است کلاس ها مجازی یا حضوری برگزار شود و یا اینکه اصلا این سال تحصیلی ادامه خواهد داشت یا نه؛ به همین خاطر کمتر از سال‌های قبل خرید می‌کنیم.

یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان که همراه پسرش وارد فروشگاه شده است، تنها سه دفترچه و چند مداد می‌خرد؛ او می‌گوید وقتی هنوز تکلیف مدرسه مشخص نیست، کمتر خرید می‌کنیم.

او نیز از قیمت‌ها راضی است و اعلام می‌کند که قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال قبل بیشتر شده است ولی تصور می‌کنم نسبت به دیگر کالاها افزایش قیمت کمتری داشته است.

کسادی بازار نوشت افزار
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌تحریر و کتاب‌فروشان بوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شاهد کسادی بازار نوشت‌افزار و کتاب فروشی‌ها در سال جاری هستیم که از ماه‌ها پیش‌ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

علیرضا مخبر بوشهری بلاتکلیفی خانواده‌ها در وضعیت تحصیلی فرزندانشان را از دلایل اصلی کاهش فروش نوشت افزار دانست و بیان کرد: انتظار می‌رفت با آغاز سال تحصیلی شاهد فروش فوق العاده در مغازه ‌ها باشیم ولی اینگونه نشده است.

وی با بیان اینکه نوشت‌افزاری های بوشهر در شوک کم‌مشتری بودن هستند، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد ضرر و زیان بسیار زیاد فروشندگان نوشت‌افزار هستیم.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌تحریر و کتاب‌فروشان بوشهر افزود: کرونا باعث شده است تا شاهد یک رکود تاریخی در بازار نوشت‌افزار باشیم و بی‌ثباتی گسترده‌ای در این حوزه مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: حرف‌های مختلف و متنوعی در مورد سال تحصیلی جاری از زبان مسئولان و در اخبار ذکر می‌شود که مردم را در یک بلاتکلیفی قرار داده است و همین موضوع سبب شده اقبالی به خرید لوازم التحریر برای فرزندشان نداشته باشند.

این وضعیت فروش علاوه بر فروشندگان نوشت‌افزار، تولیدکنندگان را نیز با چالش جدی روبرو خواهد کرد

مخبر بوشهری از کاهش حدود ۵۰ درصدی فروش نوشت افزار در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: میزان افزایش قیمت نوشت افزار نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت فروش علاوه بر فروشندگان نوشت‌افزار، تولیدکنندگان را نیز با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

هر چند این روزها میزان فروش نوشت‌افزار کاهش یافته است ولی پیش‌بینی می‌شود با جدی‌تر شدن مدارس و آغاز رسمی کلاس های درس چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی، نیاز افراد به لوازم التحریر بیشتر شود.

آغاز فعالیت دانشگاه نیز باعث افزایش فروش نوشت افزار می‌شود. هر چند هنوز هم معلوم نیست که سرنوشت این سال تحصیلی چگونه خواهد بود.

کد خبر: ۳۹٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha