۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
حذف بازارهای سوداگری با وضع مالیات بر عایدی سرمایه/ مالیات بر خانه های خالی به زودی ابلاغ می شود
«بازار» گزارش می دهد؛

حذف بازارهای سوداگری با وضع مالیات بر عایدی سرمایه/ مالیات بر خانه های خالی به زودی ابلاغ می شود

مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ابلاغ مالیات بر ارزش افزوده در اولین فرصت کاری نمایندگان مجلس خبر داد وگفت: طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب و در اولین فرصت برای ابلاغ به تصویب نهایی مجلس می رسد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تیرماه سالجاری دو فوریت طرح مالیات بر خانه های خالی با ۱۱ تبصره به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. اکنون نیز کار کارشناسی این طرح در حالی در کمیسیون های تخصصی مجلس به پایان رسیده و منتظر تصویب نهای و ابلاغ است که حدود ۷ میلیون خانوار در کشور به دلیل افزایش قیمت و کمبود عرضه واحدهای مسکونی در کشور مستاجر هستند. البته طبق اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی، یک و نیم میلیون ایرانی با استفاده از سامانه املاک و اسکان شناسایی شده اند که بیش از یک واحد مسکونی را در تملک خود دارند. این واحدهای مسکونی اکثرا در دست مساجران بوده ولی بخش عمده ای از آنها خالی از سکنه است و سرمایه گذاران بخش مسکن برای افزایش قیمت و کسب سود بالا، آنها را برای فروش به بازار عرضه نمی کنند.
به گفته وی  یک و نیم میلیون مالک شناسایی شده‌اند که بیش از یک واحد مسکونی دارند؛ البته تعداد خانه‌های خالی بیش از ۲ میلیون واحد است و حتی یک نفر بیش از ۶۰۰ واحد داشته است؛ با این اوصاف،  شناسایی و اعتبار سنجی اطلاعات در این زمینه به دست آمده است؛ وسازمان مالیاتی باید از آنها مالیات بگیرد.

خروج مسکن از کالای سرمایه ای با اخذ مالیات از خانه های خالی
در این باره غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با  «بازار» در خصوص  اخذ مالیات از خانه های خالی که به زودی از سوی مجلس به تصویب نهایی می رسد، گفت: تعطیلات مجلس کار تصویب نهایی این طرح را به عقب انداخت اما قرار است این طرح مهم که کار کارشناسی آن در کمیسیون های تخصصی به اتمام رسیده است، در روزهای آتی ابلاغ شود.
وی بابیان اینکه با اجرای این طرح، مسکن از کالای سرمایه خارج و به کالای مصرفی تبدیل می شود، اظهارداشت: عملیاتی شدن چنین طرحی روند عرضه مسکن را تسریع خواهد کرد و تاثیر روانی خود را تاحدی بر روی کاهش قیمت ها در این بخش به جای می گذارد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به محاسن توجه به اخذ مالیات از عایدی سرمایه در معاملات اشاره کرد و افزود: در تمام دنیا انجام هر گونه فعالیت اقتصادی بدون پرداخت مالیات از محل معاملات به دولت ناممکن است اما متاسفانه در ایران به این موضوع مهم توجه خاصی نشده است.

برچیده شدن بازارهای سوداگری و سفته بازی با وضع مالیات بر عایدی سرمایه
وی خاطرنشان کرد: وجود بازارهای سوداگری در کشور و جولان نقدینگی در این بازارها بیانگر ضعف امور مالیاتی است چرا که اگر انجام معاملات به خوبی رصد و از آن مالیات اخذ شود بازار سفته بازی و سوداگری که اقتصاد کشور را دچار مشکل جدی کرده است برچیده خواهد شد.
مرحبا به اخذ مالیات از خانه های خالی اشاره کرد و افزود: هرچند سرمایه گذاران بخش مسکن با توجه به غیر فعال بودن مقوله ساخت و ساز در کشور و از طرفی نیاز انباشته به این کالا در جامعه باید به خوبی تشویق تا با ساخت و عرضه واحدهای مسکونی به شکل انبوه به تدریج تقاضای به این کالای اساسی در کشور تامین شود اما برخی سرمایه گذاران پس از ساخت واحدهای مسکونی سالها آن را به بازار عرضه نمی کنند تا قیمت آن متناسب با نرخ تورم افزایش یابد در چنین شرایطی این گروه افراد در صورت عدم عرضه این کالا به بازار باید به دولت مالیات پرداخت کنند.

توجه عرضه مسکن به بازار در شرایط کنونی بر تولید اولویت دارد 
افشین نامور پور کارشناس مسکن نیر در گفتگو با «بازار» درباره محاسن اخذ مالیات از خانه های خالی و تاثیر گذاری آن بر قیمت این کالا در بازار گفت: این قانون اگر مثل تمام دنیا به درستی اجرا شود بی شک تاثیر بسزایی بر ساماندهی وضعیت مسکن در کشور به جای می گذارد چرا که می تواند بازدارنده افزایش قیمت ها در این بازار شود.
وی بابیان اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی کمک می کند تا صاحبانه خانه های اضافی دیگر چون گذشته به فکر سوداگری در این بخش نباشند، افزود: وجود بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی ساخت شده خالی آن هم در شرایطی که اکنون رشد تقاضا برای مسکن بسیار بالاست بی تردید بازار معاملات را تحریک و این روند با توجه به عرضه مسکن در بازار قیمت ها را تاحدی کاهشی می کند.
نامور پور در پاسخ به این سئوال «بازار» که آیا اخذ مالیات از خانه های خالی باعث بی انگیره شدن فعالان بخش مسکن (ساخت و ساز) نمی شود، گفت: ما قبل از تولید مشکل توزیع نامناسب و عرضه واحدهای مسکونی ساخته شده در کشور داریم بنابراین اکنون اولویت باید بر روی توجه به عرضه باشد. هر چند با توجه به کمبود واحدهای مسکونی در مقابل تقاضا بسیار بالا به این کالا بحث تمرکز بر روی بخش تولید نیز نباید فراموش شود.

۸ سال بی توجهی به تولید مسکن در کشور
بنا به این گزارش، کلیات طرح اخذ مالیات از خانه های خالی ماه گذشته با حضور وزیر اقتصاد و مدیران بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده و طبق اظهارات مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به زودی برای اجرا ابلاغ می شود.
به عقیده کارشناسان هرچند اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کند اما اجرای چنین طرحی مشکل گشایی میلیونها مستاجر در کشور نیست چرا که طبق گزارش های موجود اکثر خانه های خالی واحدهای لوکسی هستند که قیمت فوق العاده بالای دارند و با عرضه آن به بازار نمی توان نیاز مشتریان و متقاضیان مسکن که بیشتر آنها قشر ضعیف و کم درآمد جامعه هستند برآورده شود.
از طرفی در طول حدود ۸ سال اخیر اقدام قابل توجهی برای ساخت مسکن به شکل انبوه در کشور انجام نشد و این بی تفاوتی دولت بخصوص در زمان سکانداری آخوندی در وزارت راه و شهر سازی تقاضا برای مسکن را تشدید و نیاز انباشته به این کالای اساسی را در جامعه تلنبار کرده است. در چنین شرایطی دولت اکنون باید زمینه ساخت مسکن انبوه را در در کشور ایجاد کند تا علاوه بر دستیابی مردم به سرپناه قیمت ها نیز در این بخش سرسام آورتر نشود.

کد خبر: ۳۹٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha