۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
جولان لاکچری بازی در لوازم التحریر؛ مداد رنگی ۱۱ میلیون تومان
بازار از تهران گزارش می‌دهد؛

جولان لاکچری بازی در لوازم التحریر؛ مداد رنگی ۱۱ میلیون تومان

تهران- سال تحصیلی در حالی در شرایط کرونایی و ۱۵ روز زودتر از موعد مقرر آغاز شده است، که گرانی لوازم التحریر و چشم و هم چشمی‌های این بازار صدای بسیاری از مصرف کنندگان را درآورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ سرانجام پس از حرف و حدیث های کرونایی فراوانی آغاز شد، در برخی مناطق استان تهران دانش‌آموزان یکی دو روزی است، که به‌طور فیزیکی در کلاس درس حاضر و تعلیم و تربیت آغازشده است.

در برخی مناطق و مدارس نیز کلاس‌ها به‌طور مجازی و با بهره‌گیری از امکانات آنلاین و اینترنت برگزارشده است، اما در هر دو صورت لوازم‌التحریر جزء لاینفک کلاس‌های درسی است و دانش‌آموزان برای آغاز سال تحصیلی به آن نیاز دارند و در اوضاع وانفسای افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت‌های بی‌حساب‌وکتاب لوازم‌التحریر هستیم.

البته گرانی لوازم‌التحریر، آن‌هم در ایام بازگشایی مدارس، موضوع جدیدی نیست و هرسال با آن دست‌به‌گریبان هستیم، اما در سال جاری این گرانی‌ها ورای گرانی‌های هرسال است، به‌طوری‌که بسیاری از والدین با دیدن قیمت‌ها شوکه می‌شوند.

این گرانی‌ها در شرایط عدم راه‌اندازی نمایشگاه‌های پاییزه لوازم‌التحریر که به سبک و سیاق هرسال برگزار می‌شد، رخ‌داده است و فروشندگان می‌دانند، مردم مجبور به خرید لوازم‌التحریر از آن‌ها هستند و چاره‌ای ندارند و قیمت‌ها را هرچقدر بخواهند اعلام می‌کنند.

جدای از این مسئله، لاکچری بازی به دنیای لوازم‌التحریر نیز رسیده است و جلدهای شیک دفاتر، برخی از لوازم‌التحریرهای مارک و برند و چشم و هم‌چشمی‌های عجیب‌وغریب به حدی رسیده است، که فاصله‌های طبقاتی حالا در لوازم‌التحریر نیز دیده می‌شود و از زمان جلدهای ساده دفاتر و جلد کردن آن‌ها با کاغذ کادو و کاغذ رنگی گذشته است، حالا جلدهای دفاتر به هم فخرفروشی می‌کنند و برندهای گوناگون را به رخ هم می‌کشند.

هزینه‌های گزاف تحصیل روی دست خانواده‌ها
جالب است، بدانید، مداد رنگی ۱۲۰ رنگِ یکی از برندهای معروف خارجی در حال حاضر در بازار هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، یک مدل ۱۰۸ رنگِ همین برند مداد رنگی نیز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است، که بسیاری از والدین در مناطق جنوبی تهران به دلیل عدم توانایی پرداخت دو الی سه میلیون تومانی که مدارس دولتی به آن « هزینه کمک‌تحصیلی» می‌نامند، در ثبت‌نام فرزندان خود با مشکلات متعددی روبرو بوده‌اند.

مداد رنگی ۱۲۰ رنگِ یکی از برندهای معروف خارجی در حال حاضر در بازار هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، یک مدل ۱۰۸ رنگِ همین برند مداد رنگی نیز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد

یکی از والدین که به قول خودش دقیقه ۹۰ نام فرزندش را در یکی از مدارس دولتی نوشته است، به خبرنگار بازار گفت: می‌گفتند، خارج از محدوده هستید و ثبت‌نامتان پنج میلیون تومان هزینه دارد، اگر داخل محدوده بودید هزینه ثبت‌نام سه میلیون تومان می‌شد و این در حالی است، که مدارس داخل محدوده نیز به دلیل آن‌که ظرفیت ثبت‌نام دانش‌آموزان به دلیل شرایط شیوع کرونا کم‌تر و پرشده است، از ثبت‌نام خودداری می‌کردند.

وی اضافه کرد: درنهایت و با کلی چک‌وچانه موفق شدم نام فرزندم را با شهریه سه میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی، آن‌هم در مدرسه‌ای دولتی که باید تحصیل در آن رایگان باشد بنویسم، ۵۰۰ هزار تومان ابتدا دادم و شش ماه نیز ماهی ۵۰۰ هزار تومان باید قسط بدهم.

این پدر دانش‌آموز که خود را « محمدعلی» معرفی کرد و در یکی از مناطق آموزش‌وپرورش تهران زندگی می‌کرد، اضافه کرد: حالا برای خرید لوازم‌التحریر نیز مشکلات عمده‌ای داریم، یک مدادتراش ۱۰ هزار تومان، مداد رنگی ۲۴ رنگ ساده ۱۰۰ هزار تومان، پاک‌کن خمیری ۱۲ هزار تومان، مداد نوکی نیم میلی‌متری ۲۰ هزار تومان، ماژیک علامت‌گذار ۲۱ هزار تومان، خودکار و روان‌نویس ۱۳ هزار تومان و دفتر ۱۰۰ برگ نیز ۱۵ هزار تومان و کیف هم ۵۶۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی گفت: با این شرایط شما ببینید، که تحصیل یک دانش‌آموز چقدر هزینه دارد و این هزینه را بگذارید، کنارِ هزینه کتب کمک‌درسی، تبلت و لپ‌تاپ و اینترنتی که در سال جاری باید برای هزینه تحصیل پرداخت کرد.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته
یکی از فعالان بازار لوازم‌التحریر و کتب کمک‌درسی در جنوب تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برخی گرانی‌ها توجیهی ندارد و گاهی فعالان بازار بابی انصافی تمام سبب تشدید گرانی‌ها و ایجاد بازار سیاه و بهره‌برداری از نیاز مردم می‌شوند، که به عقیده من می‌بایست، با این افراد سودجو برخوردهای جدی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود، اگر برخوردها قاطع باشد، قطعاً بازدارنده خواهد بود.

وی افزایش قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته را بیش از ۱۰۰ درصد برآورد کرد و افزود: باید قیمت‌گذاری‌ها کارشناسانه باشد، تا نه مردم و متقاضیان خسارت ببینند و نه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان ضرر کنند، اما زمانی که همه‌چیز بر اساس بی‌نظمی پایه‌گذاری شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و هرکس هرچقدر بتواند، از دیگران می‌گیرد.

باید قیمت‌گذاری‌ها کارشناسانه باشد، تا نه مردم و متقاضیان خسارت ببینند و نه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان ضرر کنند، اما زمانی که همه‌چیز بر اساس بی‌نظمی پایه‌گذاری شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و هرکس هرچقدر بتواند، از دیگران می‌گیرد

این فعال بازار گفت: به عقیده من نباید در شرایط کنونی در پی کسب منفعت اقتصادی باشیم و باید مصالح کشور و توان اقتصادی مردم را در نظر بگیریم، که اگر این‌طور شود، شدت فشارهای اقتصادی بر همه ازجمله خود ما کاهش می‌یابد، برخی از گرانی‌ها نیز به دلیل نوسان قیمت ارز و نیز چشم و هم‌چشمی‌ها برای خرید لوازم‌التحریر لوکس است، که در این زمینه نیز هم نیاز به کنترل بازار ارز وجود دارد و هم باید فرهنگ‌سازی برای استفاده از اجناس تولید داخل کنیم.

گرانی لوازم‌التحریر مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی
عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که گرانی لوازم‌التحریر مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی است، به خبرنگار بازار گفت: در شرایط کنونی اقتصادی قشر کم‌درآمد به‌راحتی از هزینه تحصیل فرزند خود برنمی‌آید و این گرانی‌ها تأسف‌آور است، به‌جایی رسیده‌ایم، که فاصله طبقاتی در تحصیل و لوازم‌التحریر نیز خود را نشان می‌دهد و این امر با اهداف ما مغایر است.

محمد قمی ادامه داد: در سال گذشته و به‌ویژه امسال آموزش‌وپرورش درزمینهٔ کنترل و رصد بازار لوازم‌التحریر مردود شد و نمره قبولی نیاورد، در شرایط کرونایی که شاهد تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور اضافی بر خانواده‌ها هستیم، می‌بایست، در کنار مردم و حامی آن‌ها می‌بودیم، نه این‌که تنها نظاره‌گر باشیم.

نماینده سابق مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه شاهد افزایش بی‌رویه قیمت لوازم‌التحریر و نیز کفش و لباس برای دانش‌آموزان هستیم و گویی متولی برای کنترل و نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد.

درحالی‌که چند روزی است، مدارس بازگشایی‌شده، اما هنوز تب‌وتاب بازار لوازم‌التحریر نخوابیده است و باید منتظر ماند و دید، آیا طرح‌هایی برای مقابله با آشفته‌بازار لوازم‌التحریر، تبلت، کتب کمک‌درسی، شهریه مدارس و دیگر معضلات اقتصادی تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد و یا کام خانواده‌ها از قیمت‌های عجیب‌وغریب لوازم‌التحریر تلخ و تلخ‌تر خواهد شد.

کد خبر: ۳۹٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha