۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
نذر اشتغال مفهومی نوپا در کشور
یادداشت؛

نذر اشتغال مفهومی نوپا در کشور

ارومیه- «نذر اشتغال، مفهومی نوپا در کشور است که در زمینه اصلاح، تغییر فرهنگ کمک‌های خیرین و رونق اشتغال می‌تواند موثر واقع شده و به اصطلاح معروف به جای ماهی دادن، ماهی گیری را یاد ‌دهد.» این بخشی از یادداشت محسن محمدی، دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه برای رسانه بازار است که در ادامه می خوانید.‏

محسن محمدی؛ بازار:  سنت نذری دادن و نذر کردن برای برآورده شدن حاجات یکی از فرهنگ‌های زیبای مردم ایران است که در طول سال و به ویژه ایام خاص مذهبی از جمله ماه مبارک رمضان و محرم بیشتر نمایان می‌شود، شیوه و نوع نذری در استان‌ها و شهرهای مختلف متفاوت بوده و هر یک از اقوام روش‌ها و مراسماتی دارند که در طول تاریخ تبدیل به خرده فرهنگ و جزوی از آداب و رسوم آن منطقه شده است.

باید قبول کرد که شرایط زمانی تغییرات گسترده‌ای داشته و الزامات عصر جدید نیز سبب تغییر رفتار انسان‌ها شده است، در عصر کنونی که سایه کرونا بر تمام فعالیت‌های روزمره گسترده شده است، مراسم عزاداری محرم نیز تغییراتی داشته و شکل جدید به خود دید.

با توجه به شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی شیوه و انواع نذری نیز دستخوش تغییر شد اما این کار مانعی برای عرض ارادت مردم ایران به اهل بیت(ع) نبوده و می‌توان با تغییراتی شکلی شیوه‌ای را برای نذری انتخاب کرد که هم بتوان از ثواب این کار بهره برد و هم اثرات آن را حتی سال‌ها لمس کرد!

حال که در ایام دهه اول محرم نشد که ایستگاه‌های نذری چای و مواد غذایی برپا شود که تنها می‌توانست وعده‌ای به نیازمندان کمک کند می‌توان با هدایت نذور به سمت توانمندسازی نیازمندان سال‌ها آن‌ها را از خوان نعمت اهل بیت(ع) بهره‌مند کرد.

نذر اشتغال، مفهومی نوپا در کشور است که در زمینه اصلاح، تغییر فرهنگ کمک‌های خیرین و رونق اشتغال می‌تواند زمینه اشتغال بانوان سرپرست خانوار، زندانیان جرائم غیرعمد و جوانان آبرومند جویای کار را فراهم کرده و به اصطلاح معروف «به جای ماهی دادن، ماهی گیری را یاد می‌دهد».

در ایام پیش رو به ویژه ایام اربعین و دهه آخر صفر خیرین می‌توانند نذور خود را با نیت و هدف کمک به رفع بلندمدت مشکلات نیازمندان اختصاص دهند و سبب ایجاد بستری برای اشتغال نیازمندان شوند، موضوعی که کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در چند سال گذشته به آن توجه کرده و در کنار کمک‌های مالی ماهانه به دنبال توانمندسازی مددجویان خود است تا یک‌بار برای همیشه زمینه توانمند شدن نیازمندان را فراهم کرده و ریشه کنی فقر را محقق کنند.

بررسی نمونه‌ای معدود موسسات خیریه که در کشور وجود دارد نشان می‌دهد این موسسات با تمرکز بر آموزش مهارت‌های لازم برای خودکفایی و ایجاد اشتغال، ارائه مشاوره در حوزه راه‌اندازی کسب و کارها و کمک به تامین مالی کسب و کارهای ایجاد شده توانسته‌اند مددجویان خود را از زمره افراد نیازمند و مستمند خارج کرده و آنان را توانمند کنند.

از مزایای نذر برای اشتغال این است که کمک‌های ارائه شده در این حوزه معنای مفهوم یاری رساندن را به معنای واقعی تحقق می‌بخشد و سبب رشد و تعالی انسان‌ها همراه با عزت نفس و کرامت می‌شود، در این شیوه دیگر به خانواده‌های نیازمند به چشم تحقیر نگاه نشده و این خانواده‌ها با کمک مختصر و اولیه دیگر به دیده نیازمند و مستضعف به آن‌ها نگاه نمی‌شود و حتی بعد از تثبیت شرایط خود این خانواده‌ها به کمک دیگر افراد نیازمند آمده و چرخه توانمندسازی را مستمر و پویا نگه می‌دارند.

با توجه به حساسیت ایجاد اشتغال که مانع بسیاری از مفاسد اجتماعی است، اکثر مراجع عظام تقلید نیز برای صرف وجوهات شرعی در در این راستا اجازه داده‌اند.

در این فرصت اندک تا پایان محرم و فرارسیدن ایام سوگواری دهه آخر صفر با اندکی تأمل می‌توان با جمع کردن کمک‌های خرد و نذوراتی که نمی‌توان همانند گذشته آن‌ها را ادا کرد این نذورات را به سمت ایجاد اشتغال و توانمندسازی نیازمندان هدایت کرده و به صورت بلندمدت از ثواب کمک به هم‌نوعان بهره برد.

کد خبر: ۳۹٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha