۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
چین؛ عامل افزایش صادرات جهانی گوشت مرغ
تحلیل بازارهای جهانی و تجارت دام و طیور در سال ۲۰۲۰

چین؛ عامل افزایش صادرات جهانی گوشت مرغ

گزارشی که اخیرا توسط اداره کشاورزی و خدمات کشاورزی خارجی ایالات متحده منتشر شده است بیانگر این است که علیرغم اختلالات بوجود آمده ناشی از COVID-۱۹ در اقتصاد و خدمات غذایی کشورهای مختلف جهان، تقاضا برای انواع گوشت روندی افزایشی دارد که عمدتا به واسطه افزایش تقاضا از سوی کشور چین است.

بازار؛ گروه کشاورزی: تقاضا برای گوشت وارداتی در چین به طرز باورنکردنی همچنان ادامه دارد زیرا کسری پروتئین ناشی از تب خوکی آفریقایی (ASF) همچنان باقی است.
به گفته کارشناسان، با وجود مشکلات ناشی از COVID-۱۹ و اختلال در اقتصاد و خدمات غذایی، رشد تقاضا در ۵ ماه اول سال ۲۰۲۰ بیش از انتظار بوده است. در نتیجه، پیش بینی های مربوط به واردات گوشت خوک، گوشت گاو و گوشت مرغ همگی به سمت بالا رو به رشد است.
به طوری که کشور چین همچنان سهم خود را از بازار جهانی افزایش می دهد  و  بیش از ۴۳ درصد از واردات جهانی گوشت خوک و ۲۹ درصد گوشت گاو را به خود اختصاص داده است.
این در حالی است که بر اساس این گزارش که توسط اداره کشاورزی و خدمات کشاورزی خارجی ایالات متحده در اواسط جولای ۲۰۲۰ ارائه شده است، با وجود افزایش واردات و همچنین رشد روز افزون تولید مرغ و گوشت گاو، انتظار می رود مصرف کل انواع گوشت در سراسر جهان امسال ۴ درصد کاهش یابد.
از سوی دیگر پیش بینی می شود، تولید جهانی گوشت گاو برای سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود و به تبع آن حجم کشتار در  کشورهای برزیل، چین و آمریکای شمالی کاهش یابد.

پیش بینی می شود در طول سال ۲۰۲۰ آرژانتین و برزیل به ترتیب ۲۵ و ۲۶ درصد از تولید گوشت گاو خود را صادر کنند

پیش بینی صادرات جهانی ۱۰.۷ میلیون تن گوشت گاو در سال جاری
این گزارش حاکی از این است که صادرات گوشت گاو تا پایان سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۰.۷ میلیون تن خواهد بود. در حالی که این حجم صادرات از کشورهایی همچون آرژانتین، برزیل، اتحادیه اروپا و مکزیک بیشتر و از کشورهایی مانند کانادا و ایالات متحده کمتر خواهد بود.
به این طریق پیش بینی می شود در طول سال ۲۰۲۰ آرژانتین و برزیل به ترتیب ۲۵ و ۲۶ درصد از تولید گوشت گاو خود را صادر کنند که این میزان صادرات برای کشور برزیل یک رکورد بالا محسوب می شود و برای کشور آرژانتین نیز بالاترین میزان صادرات در مقایسه با دهه ۱۹۷۰ قلمداد می شود.

در همین حال، صادرات کانادا و ایالات متحده به دلیل اختلالات موقت در فرآوری گوشت گاو و تقاضای ضعیف خریداران عمده، کمتر از گذشته خواهد بود. این در حالی است که این دو کشور فضای اقتصادی کنونی تقاضای گوشت گاو داخلی را محدود کرده و باعث افزایش منابع صادراتی شان شده است.

امسال ۱۱.۸ میلیون تن گوشت مرغ در سراسر جهان صادرات می شود/ روند کاهش صادرات گوشت مرغ به اتحادیه اروپا
پیش بینی می شود تولید جهانی گوشت مرغ امسال به کمتر از  ۱۰۰.۰ میلیون تن برسد است چون کاهش تولید گوشت مرغ در ایالات متحده و چین بیشتر از آن است که افزایش تولید این محصول توسط برزیل و اتحادیه اروپا بتواند آن را جبران کند.
گفتنی است با وجود پیش بینی کاهش تولید جهانی گوشت مرغ  در سال ۲۰۲۰ همچنان این میزان تولید نسبت به سال گذشته رقم بالاتری است. به عبارت دیگر این رقم تخمین زده شده یک درصد بیشتر از تولید سال گذشته است.
بر اساس این گزارش میزان تقاضا برای گوشت مرغ در سطح جهانی نسبتاً انعطاف پذیر خواهد بود زیرا به دلیل مواجهه با رکود اقتصادی فعلی، مصرف کنندگان به دنبال پروتئین حیوانی با قیمت پایین هستند.

با وجود پیش بینی کاهش تولید جهانی گوشت مرغ  در سال ۲۰۲۰ همچنان این میزان تولید نسبت به سال گذشته رقم بالاتری است؛ به عبارت دیگر این رقم تخمین زده شده یک درصد بیشتر از تولید سال گذشته است

داده های این گزارش نشان می دهد، که در پایان سال جاری  صادرات جهانی گوشت مرغ با یک درصد افزایش، به ۱۱.۸ میلیون تن برسد که این افزایش عمدتا به دلیل تقاضای بالای کشور چین برای این محصول و به تبع آن ارسال محموله ها از برزیل، تایلند و آمریکا به این کشور است.  
انتظار می رود عرضه کنندگان عمده جهانی گوشت مرغ یعنی برزیل و ایالات متحده، در برابر اختلالات تجاری ناشی از COVID-۱۹  در مقایسه با کشورهای صادر کننده نوپا بهتر مقاومت کنند. بنابراین پیش بینی می شود صادرات برزیل و ایالات متحده سهم خود را از تجارت جهانی به ۶۳ درصد افزایش دهند.
لازم به ذکر است که بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت های بسیار زیاد ناشی از آنفولانزای مرغی، قادر به استفاده از این فرصت پیش آمده یعنی افزایش تقاضای کشور چین برای واردات گوشت مرغ، نیست.
در حقیقت این محدودیت با کاهش ارسال محموله به چندین بازار اصلی از جمله اوکراین، جنوب آفریقا، ویتنام و کشور بنین همراه شده و باعث شده کارشناسان اینگونه پیش بینی کنند که صادرات گوشت مرغ به اتحادیه اروپا در سال جاری روند کاهشی داشته باشد.

کد خبر: ۳۹٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha