۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
گره ترانزیتی مرز دوغارون باز نشد؛ افزایش پهنای باند تجارت در گرو اراده دولتمردان
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

گره ترانزیتی مرز دوغارون باز نشد؛ افزایش پهنای باند تجارت در گرو اراده دولتمردان

مشهد- مرز دوغارون به‌عنوان یکی از معابر اصلی تجارت با افغانستان از دیرباز به دلایل متعدد با مشکلات بسیاری همراه بوده که یکی از این موانع بر سر کندی صادرات ضعف در زیرساخت‌های مرزی است که همین موضوع باری دیگر در طی هفته گذشته موجب ازدحام بی‌سابقه خودروهای ترانزیتی در این مرز شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: هفته گذشته و تنها تعطیلی چندروزه ایام سوگواری کافی بود تا یک‌بار دیگر بر صف ترانزیت در پشت این مرز دامن بزند و تعداد خودروهای منتظر برای ترخیص را به افزون بر دو هزار عدد برساند.

مرز دوغارون در استان خراسان رضوی به باور کارشناسان، مسئولان و فعالان اقتصادی، ظرفیتی ناب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید اما به دلیل ضعف زیرساختی، انحصارگرایی و عدم معرفی ظرفیت‌های آن، این فرصت مهم برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در منطقه، مورد غفلت قرارگرفته است.

اگرچه برخی از مسئولان مشکلات موجود در این مرز را به شیوع بیماری کرونا و یا قاچاق سوخت گره می‌زنند اما به نظر می‌رسد مشکلات  و موانع سد راه در ترانزیت را باید از متولیان این موضوع جویا شد.

اراده‌ای در کار نیست!
در همین رابطه علی راستگو یکی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی به خبرنگار بازار گفت: صف ناشی از خودروهای در انتظار خروج در این مرز که هم‌زمان با عید قربان نیز زمینه‌ساز بسیاری از اعتراضات در این مرز شد موجب شد تا خودروهای ترانزیتی افزون بر ۹ روز در صف انتظار بایستند و این توقف‌ها نه‌تنها نارضایتی تجار، بلکه شرکت‌های حمل‌ونقل، راننده‌ها و بازرگانان ایرانی و افغانستانی را نیز در پی داشت.

وی بابیان اینکه این صف انتظار هزینه حمل در برخی مسیرها را تا ۱۵۰ درصد افزایش داده است افزود: افزایش هزینه بهای تمام‌شده کالاهای ترانزیتی و صادراتی به نفع هیچ‌یک از طرفین نیست.

راستگو با تأکید بر این موضوع که اگر برای این موضوع فکری نکنیم، هدف ما برای افزایش تراز تجاری با افغانستان محقق نخواهد شد یادآور شد: یکی از سیاست‌های دولتمردان ما افزایش روابط تجاری با کشورهای همسایه و خنثی‌سازی تحریم‌هاست اما برای هیچ‌یک از ما قابل‌درک نیست درحالی‌که می‌توان از مرز دوغارون درراستای این هدف استفاده کرد با این حال انگیزه و اراده لازم برای حل مشکلات و افزایش پهنای مسیر تجارت وجود ندارد!

سریال تکراری
رئیس هیئت‌مدیره انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار در تشریح مشکلات موجود در این مرز اظهار کرد: در طی هفته گذشته و به همراه اعضای  انجمن صنفی بازدید از این نقطه صفر مرزی داشتیم.

احمد زمانیان بابیان اینکه در این بازدید و پس از طی مسافتی ۲۲۰ کیلومتری مشهد در نزدیکی نقطه صفر مرزی کامیون‌های بسیاری روزهاست در نوبت انتظار برای عبور از مرز هستند و صف طولانی‌ای را تشکیل دادند بیان کرد: وقتی از مردم محلی در این خصوص سؤال می‌کردیم آن‌ها اصلاً متعجب نمی‌شدند زیرا آن‌قدر این صف‌ها به‌کرات تشکیل می‌شود که برای آن‌ها اتفاقی طبیعی است.

یکی از سیاست‌های دولتمردان  افزایش روابط تجاری با کشورهای همسایه و خنثی‌سازی تحریم‌هاست اما  قابل‌درک نیست درحالی‌که می‌توان از مرز دوغارون درراستای این هدف استفاده کرد با این حال انگیزه و اراده لازم برای حل مشکلات و افزایش پهنای مسیر تجارت وجود ندارد!

وی بابیان اینکه افغانستان از دیرباز به دلیل اشتراکات فراوان فرهنگی با ایران به‌عنوان کشور دوست و همسایه موردتوجه بوده و ولایت هرات به‌عنوان یکی از مراکز نسبتاً امن در این کشور در مقام قطب اقتصادی افغانستان در ۱۲۰ کیلومتری مرز دوغارون کانون توجه تجار و فعالان اقتصادی در بازار هدف افغانستان بوده است افزود: از همین رو این مرز با استقبال مناسبی برای ترانزیت کالا روبروست.

هزینه می‌گیرند؛ خدمات نمی‌دهند
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و بازرگانی استان خراسان رضوی ادامه داد: پارکینگ باراندازان یکی از اولین بخش‌هایی است که در هنگام رسیدن به مرز با آن مواجه می‌شویم و ماشین‌های باری در این پارکینگ هرروز منتظر می‌مانند تا نوبت ورودشان به منطقه ویژه برسد و پس از انجام مراحل و تشریفات یا بار خود را تحویل ناوگان باری کشور همسایه داده و برگردند یا مسیر خود را ادامه دهند.

زمانیان افزود: متأسفانه باوجود دریافت هزینه از کامیون داران درازای ارائه خدمات هیچ‌گونه امکانات زیرساختی درطی چند سال اخیر ایجاد نشده است و وضعیت مسیر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است.

وی عنوان کرد: به‌ویژه در زمان بارش باران که در آستانه فصل پاییز نیز هستیم خاکی بودن مسیر مشکلات بسیاری ازجمله گل‌ولای و آب‌گرفتگی را ایجاد می‌کند و باعث اخلال در عبور و مرور کامیون‌ها می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی در ادامه مشکل ناامنی را از دغدغه‌های اصلی کامیون داران در این منطقه دانست و تصریح کرد: به علت ناامنی موجود، رانندگان کامیون مجبورند برای حفظ امنیت کالا و وسیله نقلیه خود شب را در کابین به صبح برسانند و انتظار و روزهای طولانی در صف، باعث نارضایی بسیاری از کامیون داران شده است.

زمانیان تاکید کرد: در آخرین ایستگاه این بازدید به بازارچه مرزی نیز سر زدیم که متأسفانه فقط نام بازارچه را یدک می‌کشد و فاقد استانداردهای لازم بوده و بیشتر به معبری برای عبور ماشین‌های حامل تره‌بار و میوه تبدیل‌شده است.

افزایش ساعات کاری پایانه مرزی
در همین رابطه مدیر پایانه مرزی دوغارون بابیان اینکه در پی افزایش حضور کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی، ساعات کاری پایانه مرزی دوغارون تایباد افزایش یافت اظهار کرد: با توافق مسئولان مرزی دو کشور ایران و  افغانستان، ساعات کاری مرز از ۷:۱۵ تا ۱۷ به هفت تا ۱۹ افزایش یافت تا میزان خروج کامیون‌های معطل در مرز افزایش یابد.

کریم نوایی با بیان اینکه خودروهای بسیاری در پارکینگ شهرداری و پایانه مرزی در انتظار خروج از ایران هستند و در برخی مواقع رانندگان برای خروج از مرز باید تا پنج شب در مرز دوغارون اقامت داشته باشند، افزود: بسته شدن مرزهای جاده‌ای ترکمنستان و سرازیر شدن ناوگان باری به مقصد این کشور به سمت دوغارون و افغانستان و کم شدن فعالیت مرزهای میلک و ماهی رود همجوار با افغانستان، موجب افزایش تمایل خروج کامیون های حامل بار صادراتی و ترانزیتی از مرز دوغارون و شلوغی این مرز شده است.

کد خبر: ۳۹٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha