۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
تشکیل فراکسیون توسعه اقتصاد دریا محور در مجلس یازدهم
‏‪در بازدید از بندرگاه چند منظوره خمیر عنوان شد؛

تشکیل فراکسیون توسعه اقتصاد دریا محور در مجلس یازدهم

هرمزگان- نماینده مردم بندرعباس در مجلس از تشکیل فراکسیون توسعه اقتصاد دریا محور در مجلس خبر داد و گفت: مشکلاتی در روند احداث این پروژه وجود داشت که با رفع آن پایان سال شاهد بهره‌برداری از این طرح بندرگاهی خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، منصور آرامی در حاشیه بازدید از روند احداث بندرگاه چند منظوره خمیر در جمع خبرنگاران گفت: آنچه به‌عنوان احداث این بندرگاه از سالها قبل مورد توجه واقع شد، توسعه منطقه با هدف ایجاد اشتغال مولد و رونق بخشی به معیشت مردم و از سوی دیگر به دلیل وجود معادن غنی در پیرامون منطقه، تبدیل شدن بندر خمیر به عنوان کانون تجارت کالا و صادرات مواد معدنی بوده است.

وی با بیان اینکه در فرایند احداث این بندرگاه مسائل و مشکلاتی وجود داشت که بخشی از آن ملاحظات زیست محیطی بود، افزود: خوشبختانه با مرتفع شدن مشکلات هم اکنون پروژه از روند مطلوبی برخوردار است و براساس پیش بینی های صورت گرفته تاپایان سال مورد بهره برداری قرارمی گیرد .

تشکیل فراکسیون توسعه اقتصاد دریا محور در مجلس یازدهم
نائب رییس کمیسیون عمران به تاثیرات مترتب از احداث این پروژه بندرگاهی نیز اشاره ای داشت و گفت: همانگونه که امروز تاثیرات بنگاه اقتصادی چون سیمان هرمزگان را در بعد ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه شاهد هستیم یقینا احداث این بندرگاه نیز باعث فعال شدن معادن منطقه، حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در پسکرانه و در غایت رشد و توسعه و رونق بخشی به زندگی مردم خواهد شد. 

آرامی یکی از اقدامات مهم مجلس یازدهم را تشکیل فراکسیون توسعه اقتصاد دریا محور درآغاز به کار پارلمان عنوان کرد و گفت: این فراکسیون با عضویت ۶۵ نماینده که غالبا نمایندگان استانهای ساحلی هستند تشکیل شده است.
وی عنوان کرد: در این فراکسیون مباحثی همچون گردشگری دریایی، صنایع دریایی مباحث شیلاتی، ترانزیتی،گمرگی و...  مورد بحث و بررسی و پایش دقیق و کاربردی قرار خواهد گرفت.

جذب توریسم دریایی با توجه به قابلیت‌های خدادادی بندر خمیر
نائب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ظرفیتهای بی بدیل بندر خمیر از جمله وجود تالاب بین المللی خورخوران را فرصت مناسبی جهت توسعه گردشگری دریایی در این منطقه عنوان کرد و گفت: براساس امکان سنجی و جانمایی صورت گرفته از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان طی هفته های آینده یک فروند رمپ فلزی گردشگری در این شهرستان نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

آرامی ادامه داد: انتظار می رود دستگاه‌های متولی دیگر نیز با تدوین برنامه ای  نظام مند ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه، زمینه ساز توسعه گردشگری دریایی و بهره مندی گردشگران از مناظر زیبا و چشم نواز منطقه و جذب توریسم دریایی شوند.

تسهیل در امر تعاملات محلی و منطقه با بهره برداری از بندر چند منظوره خمیر
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان که در این با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در چند فاز از دوم دی ماه سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد آغاز شده  عنوان کرد: این پروژه بندرگاهی هم اکنون ۷۲ درصد پیشرفت داشته و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

علی رضا محمدی کرجی ران ادامه داد: هم زمان با احداث این طرح بندرسازی بطور مستقیم و غیر مستقیم ۲۳۰ نفر و در زمان  بهره برداری به صورت مستقیم ۷۰ نفر و غیرمستقیم  ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی گفت: چهار پست اسکله به صورت شمع و عرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکله ها از جمله بخش های این پروژه بندر سازی است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تشریح فاز دوم این پروژه اظهار داشت: اجرای لایه های روسازی دایک دسترسی، احداث پل دسترسی از انتها دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی در فاز دوم طرح پیش بینی شده است.

محمدی کرجی ران اظهار کرد: این بندرگاه توان پذیرش شناورهایی با ظرفیت ۵ هزار تن را داراست.

وی برخورداری از چشم اندازهای طبیعی و خدادادی نظیر جنگل های مانگرو را مولفه مهمی در جهت تقویت گردشگری و جذب توریست دریایی در بندر تالابی خمیر عنوان کرد و بیان داشت: بر اساس مطالعات و جانمای های صورت گرفته به منظور تحقق این هدف یک فروند اسکله شناور با کاربری گردشگری دریایی به این بندر اختصاص یافته که درآینده نزدیک نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

جذب توریست دریایی در کنار توسعه تجارت
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به مشخصات فنی این اسکله شناور اشاره کرد و اظهار داشت: این اسکله از جنس بدنه فولاد دریایی به طول۲۰ و عرض پنج متر به‌دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

شایان ذکر است؛ شهرستان تالابی بندر خمیر در  فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بندرعباس واقع شده بندرخمیر به واسطه مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه (تالاب بین المللی خورخوران) دارای ظرفیت‌های تجاری و گردشگردی منحصر بی فردی می‌باشد.

کد خبر: ۳۹٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha