۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
تسلط بازار اروپا بر بازار جهانی روغن پنبه دانه تا ۲۰۲۲
پیش بینی وضعیت بازار جهانی روغن بدون کلسترول پنبه دانه تا ۲ سال آینده

تسلط بازار اروپا بر بازار جهانی روغن پنبه دانه تا ۲۰۲۲

روغن پنبه دانه با دارا بودن مزایایی همچون طعم زا نبودن، ارزانتر بودن از دیگر روغنهای ارگانیک و مفید بودن برای قلب به واسطه داشتن مقادیر زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده، از محبوبیت بالایی در دنیا برخوردار است. به طوری که پیش بینی شده بازار جهانی این روغن تا سال ۲۰۲۲ به ارزش ۲،۷۷۴، ۴میلیون دلار خواهد رسید.

بازار؛ گروه کشاورزی: روغن پنبه دانه از دان های انواع مختلف پنبه استخراج می شود. این روغن ذاتا مزایایی دارد که باعث محبوبیت آن در سراسر جهان شده است. برخی از مزایای استفاده از روغن پنبه دانه این است که دود زایی بالایی دارد و بنابراین می توان برای سرخ کردن و پخت و پزهایی  که به درجه حرارت بالایی نیاز است، از آن استفاده کرد.

علاوه بر این روغن پنبه دانه از نظر طعم خنثی است و می تواند طعم هر ماده ای را که به آن اضافه شده است به خود بگیرد. این امر باعث می شود استفاده از روغن پنبه دانه مفید باشد زیرا باعث عطر و طعم گرفتن مواد غذایی نمی شود؛ به عبارت دیگر عطر و طعم غذا تغییر نمی کند. از سوی دیگر به دلیل وجود مقادیر زیادی توکوفرول (یک ترکیب شیمیایی) در آن، ماندگاری مواد غذایی حاوی روغن پنبه دانه بسیار طولانی است.  

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از مزایای بارز استفاده از روغن پنبه دانه این است که ارزانتر از سایر روغنهای ارگانیک مانند روغن کانولا یا روغن زیتون است. علاوه بر این، روغن پنبه دانه حاوی مقدار کافی اسیدهای چرب اشباع شده است که آن را به یک روغن پخت و پز بسیار پایدار تبدیل می کند.

جالب است بدانید روغن دانه پنبه همچنین برای قلب بسیار مفید است زیرا حاوی بسیاری از اسیدهای چرب اشباع نشده است. این در حالی است که روغن پنبه دانه گزینه ای بسیار سالم تر از روغن های دیگر است زیرا نیازی به طی مراحل هیدروژناسیون(هیدروژنه کردن) نیست، بنابراین کلسترول در آن وجود ندارد!

دانه های پنبه حاوی ۱۸ درصد روغن است
همانطور که گفته شد روغن پنبه از دانه انواع گونه های پنبه به دست می آید با این وجود بذور گونه های پنبه Gossypium herbaceum و Gossypium hirsutum بیشتر برای استخراج روغن پنبه استفاده می شود.

 روغن دانه پنبه برای قلب بسیار مفید است زیرا حاوی بسیاری از اسیدهای چرب اشباع نشده است

آزمایشات انجام شده بیانگر این است که میزان روغن موجود در دانه های پنبه به طور کلی در محدوده ۱۸ درصد است. از سوی دیگر رنگ روغن پنبه به رنگ «زرد کمرنگ» است و بیشتر برای پخت و پز استفاده می شود.

بر اساس گزارشی که شرکت تحقیقاتی  Fact.MR اخیرا در مورد پیش بینی بازار جهانی روغن پنبه ای منتشر کرده، نشان می دهد که بازار جهانی این روغن تا سال ۲۰۲۲ به ارزش ۲،۷۷۴،۴ میلیون دلار خواهد رسید و نرخ رشد مرکب سالانه نیز در همین مدت مذکور رشد خواهد کرد.

این گزارش حاکی از این است که بازار اروپا از نظر درآمد، بر بازار جهانی روغن پنبه دانه در مدت پیش بینی شده یعنی تا دو سال آینده، تسلط خواهد یافت و بازارهای هدف زیادی را تامین می کند. به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ بازار روغن پنبه دانه اروپا جذاب ترین بازار خواهد بود و از نظر نرخ رشد مرکب سالانه در این مدت جهش قابل توجهی خواهد داشت.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ بازار روغن پنبه دانه اروپا جذاب ترین بازار است و از نظر نرخ رشد مرکب سالانه در این مدت جهش قابل توجهی خواهد داشت

بخش روغن فرآوری شده دو سوم درآمد بازار را تا دو سال آینده قبضه می کند/ رشد ۴ درصدی بخش خدمات غذایی تا سال ۲۰۲۲
در این گزارش همچنین به صراحت اعلام شده است که بخش روغن فرآوری شده نیز در سال ۲۰۲۲ به ارزشی بالغ بر ۱۹۱۹.۲میلیون دلار آمریکا خواهد رسید! که این امر خود نشان دهنده یک نرخ رشد مرکب سالانه متوسط تا سال ۲۰۲۲ است. به این ترتیب انتظار می رود بخش روغن فرآوری شده تا سال ۲۰۲۲ بیش از دو سوم درآمد این محصول را به خود اختصاص دهد!

همچنین بر اساس پیش بینی این شرکت تحقیقاتی، بخش خدمات مواد غذایی رقمی معادل ۱.۰۸۰.۳میلیون دلار را  در سال ۲۰۲۲ تجربه خواهد کرد که این خود بیانگر یک رشد ۴ درصدی در نرخ رشد مرکب سالانه تا دو سال آینده است. به این ترتیب انتظار می رود  این بخش تا پایان سال ۲۰۲۲ تقریباً سهم یکسانی از بازار را داشته باشد.

در ایران روغن کشی پنبه دانه نداریم
محمد جعفری، سخنگوی انجمن صنفی صنایع روغن کشی ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت تولید روغن پنبه دانه در کشور گفت: ما در ایران عملا روغن کشی پنبه دانه نداریم چون با توجه به مشکلات ایجاد شده و بحث آب بری دانه پنبه، کشت پنبه که عمدتا در شمال کشور است کاهش یافته است.

جعفری افزود: علیرغم اینکه در کشور تولید روغن پنبه دانه نداریم اما واردات چندانی هم صورت نمی گیرد چون این محصول غالبا برای مصارف صنایع دفاعی و پوشاک استفاده می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حجم واردات پنبه دانه برای تامین روغن مصرفی کشور نیز بسیار کم است و روغن مصرفی کشور عمدتا از محل دانه های دیگر تامین می شود.

جعفری در پایان تاکید کرد: دلیل رواج نیافتن کشت این دانه در کشور تنها به این دلیل است که این دانه بسیار آب بر است.

کد خبر: ۳۹٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha