۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۸
پساکرونا دوره حمایت گرایی اقتصادی است، نه تجارت آزاد
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در گفتگو با بازار:

پساکرونا دوره حمایت گرایی اقتصادی است، نه تجارت آزاد

«رابرت اسمیت» معتقد است که در نظام پساکرونایی به علت آسیب شرکت ها و صنایع داخلی از بیماری همه گیر کویید ۱۹ کشورها بر حمایت گرایی اقتصادی تاکید خواهند داشت.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: در کنار تمامی آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در طول چند ماه اخیر که منجر به از دست رفتن بخش عظیمی از کسب و کارهای مردم سراسر دنیا شده است، در طی ماه گذشته موج دوم کرونا بار دیگر نشان داد که شیوعش برای افراد دارای شرایط زمینه‌ای خطرناک‌تر و نابودکننده‌تر است. این شرایط در بخش‌های سیاسی و اقتصادی کشوری هم‌چون ایالات‌ متحده‌ آمریکا بیش از هر چیز شامل نابرابری‌های اجتماعی می‌شود که از مدت‌ها قبل از کووید -۱۹ در این کشور وجود داشته و گفته می‌شود که فراگیری جهانی این بیماری تنها چهره ناخوشایند آن را در معرض نمایش گذاشته است.

در وضعیت فعلی که آمریکا در کنار مبارزه با بیماری کووید _۱۹ با موجی از اعتراضات و اعتصابات گسترده برای تغییر روند سیاسی و اقتصادی خود در برخورد با تبعیضات نژادی مواجه است، افزایش میزان نابرابری‌ها در پی متضرر شدن مشاغل و ورشکستگی شاغلین می‌تواند میزان درخواست‌ها برای تغییرات سیاسی و اقتصادی را بیشتر کند به ویژه به دلیل اینکه بعضی از مردم آن معتقدند تنها راه موجود برای تحقق این تغییر شکست اقتصادی محسوب می‌شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*با شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی آمریکا وخیم شده است و میزان بیکاری در این کشور افزایش زیادی داشته است. آثار اقتصادی کرونا بر کدام بخشهای اقتصاد آمریکا بیشتر بوده است؟
شیوع ویروس کرونا تمامی بخش های اقتصادی امریکا را تحت تاثیر قرار داده است و فعالیت اقتصادی را در این کشور به مقدار زیادی متوقف نموده است. در پی شیوع این ویروس و کاهش تقاضا برای نفت و در نتیجه کاهش قیمت آن، صنعت نفت به شدت آسیب دید و من فکر می کنم علاوه بر صنعت نفت آمریکا، بخش های توریسم و اوقات فراغت بیشتر از سایر بخش ها تحت تأثیر ویروس قرار گرفته اند.

*اقتصاد به عنوان برگ برنده ترامپ در انتخابات مطرح می شد. با وضعیت فعلی تصور می کنید شرایط اقتصادی او را با چالش مواجه خواهد ساخت؟
نظرسنجی ها نشان می دهد که بیشتر آمریکایی ها به ترامپ بیشتر از بایدن برای اداره امور اقتصادی کشور اعتماد دارند. در حقیقت، اقتصاد تنها موضوعی بوده است که ترامپ در آن از یک مزیت برخوردار است.

*به نظر شما چه مدت زمان می برد تا وضعیت وخیم اقتصادی آمریکا به حالت پیش از کرونا بازگردد؟
پاسخ به این سوال اکنون دشوار است. همه چیز بستگی به دوره شیوع ویروس کرونا، تولید واکسن قابل اعتماد و سیاست های دولت دارد. و اکنون تعیین مدت شیوع ویروس کرونا، زمان ساخت واکسن قابل اعتماد و در نتیجه سیاست های دولت دشوار است.

*برخی صحبت از نظم پساکرونایی می کنند. به نظر شما شاخصهای این نظم چیست؟ آیا در این نظم کشورها بر حمایت گرایی اقتصادی تأکید خواهند داشت یا همکاری های تجاری و اقتصادی در قالب چندجانبه گرایی؟
اینکه نظام پساکرونایی دارای چه ویژگی هایی است، بستگی به کشورها و رهبران آنها دارد. اما من فکر می کنم در نظام پساکرونایی کشورها بر حمایت گرایی اقتصادی تاکید خواهند داشت تا بر همکاریهای تجاری و اقتصادی در قالب چندجانبه گرایی زیرا اقتصاد و شرکت ها و صنایع داخلی در کشورها در طی این بیماری همه گیر به شدت آسیب دید. پس با دوره حمایت گرایی اقتصادی مواجه خواهیم بود و تصمیم رهبران کشورها به این سمت گرایش پیدا می کند.
(حمایت گرایی سیاست اقتصادی جلوگیری از تجارت بین کشورها از طریق وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی، محدودسازی حجم واردات و شماری دیگر از ضوابط دولتی است. این سیاست با تجارت آزاد، که در آن موانع دولتی باید حداقل نگه داشته شوند، تضاد دارد.)

کد خبر: ۳۹٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha