۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
کرونا علیه اروپا؛ روزهای سیاه در قاره رفاه
بازار گزارش می دهد

کرونا علیه اروپا؛ روزهای سیاه در قاره رفاه

در این روزها که چالشهای اقتصادی ناشی از کرونا همچنان کشورها را درگیر کرده است، افت نرخ رشد اقتصادی قاره سبز و افزایش نرخ بیکاری در این منطقه یکی از خبرهای مهم است. قاره ای که نماد رفاه و رشد اقتصادی بود، در نتیجه همه گیری کرونا با مشکلات زیادی روبرو شده است.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: تاثیر همه گیری کرونا روی اقتصادهای دنیا  هر روز بیشتر می شود و نشانه های آسیب وارد شده به اقتصاد هم هر روز پر رنگ تر می شود.  نشریه دیپ دایو در گزارش اخیر خود با اشاره به افزایش تعطیلی های فعالیتهای اقتصادی و  بسته شدن مرزها برای مسافران به منظور جلوگیری از شیوع ویروس در کشورهای اروپایی نوشت:« ارزش تولید ناخالص داخلی اروپا در فصل دوم سال جاری با بالاترین نرخ از سال ۱۹۹۵ میلادی تا کنون منقبض شده است. این بالاترین نرخ انقباض اقتصادی  طی ۲۵ سال اخیر است و تاثیر منفی ان روی مصرف و بازار کار بزرگتر از تمامی بحران های قبلی بود.»

طبق اطلاعات منتشر شده توسط یورو استات،  ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی در فصل دوم سال جاری ۱۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد  در حالیکه نرخ اشتغال ۲.۶ درصد نسبت به فصل اول امسال کمتر شد. در نتیجه بحران کرونا ، تنها در فصل دوم امسال ۵.۵ میلیون نفر در کشورهای اروپایی کار خود را از دست داده اند و این مساله باعث کاهش توان مصرفی آنها شده است. یورو استات در این مورد نوشت:« مصرف فاکتوری کلیدی در رشد اقتصادی کشورها است و در این روزها که اقتصاد دنیا در سخت ترین شرایط قرار دارد، کاهش مصرف می تواند به بحران های موجود اقتصادی بیفزاید و چالشهای اروپا را دو چندان کند.»

وضعیت بازار کار اروپا بحرانی است
نشریه دیپ دایو در گزارش خود در مورد آمارهای مربوط به رشد اقتصادی قاره سبز اشاره کرد و نوشت:« از فصل سوم سال گذشته اقتصاد اروپا رسما وارد رکود شده بود ولی در سال جاری شدت این رکود افزایش یافت. نرخ رشد اقتصادی این قاره در فصل سوم سال قبل برابر با ۰.۲ درصد بود و در فصل چهارم همین سال به ۰.۱ درصد رسید. در ابتدای سال جاری و بعد از شیوع ویروس کرونا ، ارزش تولید ناخالص داخلی قاره اروپا با نرخ ۳.۷ درصد تنزل پیدا کرد و در آن زمان تصور می شد این بالاترین سرعت انقباض اقتصادی در نتیجه همه گیری کرونا است. تداوم بحران کرونا، شیوع موج دوم همه گیری و تبعات منفی ناشی از آن باعث شد تا ارزش تولید ناخالص داخلی قاره سبز ۱۱.۷ درصد در فصل دوم سال ۲۰۲۰ تنزل پیدا کند.به نظر می رسد کاهش سفرها یکی از دلایل مهم افت نرخ رشد اقتصادی این قاره بود زیرا شمار زیادی از کشورهای اروپایی اقتصادی توریسم محور دارند و تعداد زیادی  از کشورها هم دارای شرکتهای هواپیمایی بزرگی هستند که سهم زیادی از درآمد آنها را به خود اختصاص می دهد.بنابراین افت درآمد این دو صنعت آسیب زیادی به اقتصاد اروپا وارد کرد و باعث از بین رفتن فرصتهای شغلی زیادی در این قاره شد.»

طبق گزارش منتشر شده توسط یورو استات وضعیت بازار کار اروپا بحرانی است و فرصتهای شغلی زیادی در این منطقه از بین رفته است که بخش زیادی از آنها در بخش های هتل داری و صنعت توریسم کار می کنند و شماری هم در بخشهایی مانند رستوران ها و کافه ها هستند. از طرف دیگر بسیاری از شرکتها برای اینکه بتوانند با کاهش درآمد در روزهای کرونایی کنار بیایند مجبور به اخراج نیروهای خود شده اند و برخی دیگر اعلام ورشکستگی کرده اند. این روزهای سخت اقتصادی باعث شد تا دولتها سیاست تزریق را در پیش بگیرند و افزایش بدهی های دولتی هم معضل دیگری بشود که اقتصاد دنیا را درگیر خواهد کرد. نشریه دیپ دایو هم در این مورد نوشت:«افزایش بیکاری چالشی جدی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. به نظر می رسد سیاستی که دولتهای اروپایی در سالهای پیش رو باید در پیش بگیرند باید با هدف حمایت از اقتصاد و بازار کار باشد زیرا حمایت از این بخش به معنای حمایت از اقتصادی است که در این سالها با چالشها و بحران های زیادی روبرو بوده است.»

نشانه های امیدوارکننده اقتصادی هم مشاهده می شود
با وجود اینکه رشد بیکاری و افزایش نرخ انقباض اقتصادی اروپا از چالشهای مهم قاره سبز در روزهای کرونایی است ولی بررسی آمارهای اقتصادی و تجاری از آغاز روند احیا هم خبر می دهد. بررسی های انجام شده توسط یورو استات نشان داده است که از اواسط ماه می سال جاری صادرات اروپا رشد کرده است. نرخ رشد صادرات در ماه ژوین هم ادامه داشت و سبب شد تا ارزش صادراتی قاره سبز به نزدیک سطحی که قبل از همه گیری کرونا بود برسد، اگرچه هنوز نتوانسته رکورد سال ۲۰۱۹ را رد کند.

یورو استات در این زمینه نوشت:« ارزش صادرات انواع کالاها و خدمات از کشورهای اروپایی در انتهای نیمه اول سال جاری ۱۰ درصد کمتر از میزان صادرات این کشورقبل از همه گیری کرونا بوده است.آمارها نشان می دهد بیشترین رشد صادرات در ماه جولای اتفاق افتاده است. در این ماه  تولید در اروپا با بالاترین نرخ از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا کنون رشد کرد و تولید در صنایع مصرفی هم با نرخ بالغ بر ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد. بررسی آمارهای جولای نشان  از رشد اقتصادی در شروع فصل سوم سال ۲۰۲۰ دارد و این نوید را می دهد که تجارت و تولید در اروپا در مسیر بازسازی قرار گرفته است.»

کد خبر: ۳۹٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha