۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
قیمت خرید تضمینی گندم حداقل ۵هزار تومان باشد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قیمت خرید تضمینی گندم حداقل ۵هزار تومان باشد

ساوه- خودکفایی در محصولات کشاورزی مخصوصا گندم یکی از مباحث مهم در همه دولت‌ها بوده و یکی از راه‌های تنظیم بازار توسط دولت خرید تضمینی این محصول است، مجموعه عواملی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان نکات و سیاست‌های کشور در عرصه تولید گندم یاد کرد که به این موارد پرداخته‌ایم.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان «جهش تولید» نام‌گذاری شد، جهشی که در ادامه سال ۹۸ با عنوان «رونق تولید» قرار است، در کشور رخ دهد و یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تولید که می‌توان شاهد جهش در آن بود، تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه محصول استراتژیک و مهمی مانند گندم است، بحث خودکفایی در تولید گندم در همه کشورها و دولت‌ها مطرح و همواره سعی بر آن بوده که کشورها در تولید این محصول به خودکفایی و بی‌نیازی از واردات برسند.

برای بررسی سیاست‌های کشور در عرصه تولید گندم به گفتگو با حجت‌الاسلام محمد سبزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نیز نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیِه در مجلس شورای اسلامی نشستیم، که حاصل آن در ادامه می‌آید:

* علت انتقادات به حوزه خرید تضمینی گندم چیست؟
بله، انتقادات به قیمت‌گذاری برای خرید تضمینی گندم وجود دارد، چراکه قیمت خرید تضمینی کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان است، درحالی‌که قیمت‌گذاری می‌توانست، در شرایط کنونی روی کیلویی پنج هزار تومان باشد.

چراکه هزینه‌های کشاورزان افزایش زیادی داشته است، اما مجبورند قیمت فروش را روی همان دو هزار و ۵۰۰ تومان بفروشند، که این سبب بی‌میلی کشاورز برای کاشت گندم می‌شود و بسیاری از آن‌ها به کشت صیفی جات روی می‌آورند و این پرهیز از کشت گندم سبب به خطر افتادن امنیت غذایی می‌شود.

در حال حاضر هزینه تولید یک کیلو گندم برای کشاورز حدود سه هزار تومان است، اما دولت هر کیلو گندم را دو هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی می‌کند، که این یعنی هر کشاورز نه‌تنها در خرید تضمینی سودی نمی‌کند، که کیلویی ۵۰۰ تومان هم متحمل ضرر می‌شود.

اگر قیمت خرید تضمینی اصلاح نشود، قطعا سطح زیر کشت گندم کاهش یافته و این امر بسیار خطرناک است.

* اقدامات کمیسیون کشاورزی در حمایت از گندم کاران چیست؟
ما در کمیسیون کشاورزی اهمیت خاصی به کشت و میزان تولید گندم می‌دهیم، چراکه امنیت غذایی کشور به میزان تولید گندم مرتبط است و لذا در حال پیگیری برای دو برابر کردن خرید تضمینی گندم هستیم.

بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نیز نشان می دهد، نرخ خرید تضمینی گندم در حال حاضر می بایست، پنج هزار تومان برای هر کیلوگرم باشد و در صورت قیمت گذاری کمتر از آن قطعا در تولید این محصول اساسی دچار مشکل خواهیم شد.

زمانی که هزینه تولید افزایش یافته و به بیش از پنج هزار تومان برسد، اما خرید تضمینی قیمت کمتری داشته باشد، نتیجه ای جز کاهش تولید نخواهد داشت، در حال حاضر دولت قصد دارد، قیمت خرید تضمینی را به سه هزار و ۵۰۰ تومان برساند، اما پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی چهار هزار و ۵۰۰ تومان است.

این مطالب در حالی است، که باید بدانیم، قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی شش هزار تومان است.

* تحلیل شما از زمزمه‌ها برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های کشاورزی و تأثیر آن بر وضعیت کشاورزان چیست؟
بله، دولت قصد دارد، ارز دولتی را از روی نهاده‌های کشاورزی و خدمات مرتبط با آن بردارد، که این اقدام قطعاً سبب افزایش بی‌حساب‌وکتاب هزینه‌های کشاورزی و ایجاد مشکلات فراوانی که در این رابطه ایجاد می‌شود، خواهد شد.

در این صورت اگر قیمت فروش هرچقدر هم افزایش یابد، بازهم حاشیه سود کشاورزان کاهش می‌یابد، از طرفی شاهد افزایش قیمت عجیب‌وغریب محصولات کشاورزی و تشدید تورم در جامعه با توجه به اوضاع اقتصادی کنونی خواهیم بود.

البته خوب است، بدانید، که شیوه غلط توزیع ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی سبب شده تا به‌جای کشاورزان، تنها عده‌ای سودجو از آن بهره ببرند و ایجاد رانت شود، این ارز باید به کشاورز تعلق بگیرد، اما اکنون شاهد ایجاد رانت در آن هستیم.

* پیش‌بینی شما از قیمت گندم در صورت برداشتن ارز دولتی چیست؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد، که سال آینده حداقل قیمت تمام‌شده چندین برابر شده و حداقل در بهترین حالت به بیش از شش هزار تومان خواهد رسید، حال تصور کنید، چه تورمی از این افزایش قیمت گندم به‌عنوان یک محصول مهم و استراتژیک در کشور ایجاد می‌شود.

از سویی دیگر افزایش قیمت کودهای شیمیایی نیز تاثیرات مخربی در زمینه تولید گندم خواهد گذاشت.

  • * طرح‌های جایگزین برای حمایت از کشاورزان در صورت برداشتن ارز دولتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برخی از این طرح‌ها مانند شارژ کارت‌های کشاورزان به‌عنوان وام و برگرداندن مبلغ در زمان برداشت محصول به دولت از همین حالا شکست‌خورده است، چراکه این طرح تأثیری در تعدیل قیمت نهاده‌های کشاورزی ندارد، با وام که نمی‌توان قیمت محصول و نهاده را کنترل کرد.

این‌ها در حالی است، که گرانی‌های افسارگسیخته مردم را به ستوه آورده و تصور کنید، کالاهای اساسی مانند گندم و دیگر محصولات کشاورزی نیز دستخوش گرانی شوند، در این صورت اوضاع بسیار سخت خواهد شد.

در حال حاضر نیز کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند که ازجمله آن وضعیت تأمین ارز نهاده‌ها، نوسان قیمت ارز، مشکل تأمین کود، آب و ماشین‌آلات و دستمزد کارگر و عدم‌حمایت لازم از کشاورزان و افزایش بی‌رویه هزینه‌ها است که از دولت انتظار حمایت دارم.

کد خبر: ۳۹٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha