۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
حرکت ارز در مسیر واقعی شدن قیمت/ دلار ارزان می شود!
«بازار» از وضعیت قیمت ها در بازار طی روزهای آینده گزارش می دهد؛

حرکت ارز در مسیر واقعی شدن قیمت/ دلار ارزان می شود!

قیمت ارز که در چند روز گذشته روندی افزایشی به خود گرفته بود با دخالت مستقیم بانک مرکزی مسیر تعادل را در پیش خواهد گرفت و نرخ ها طی روزهای آینده در چنین بازاری نزولی می شوند.  

اسدالله خسروی؛ بازار: خیلی ها افزایش قیمت در بازار سکه و ارز را ناشی از تاثیر گذاری ریزش سنگین شاخص ها در بازار سرمایه و ورود نقدینگی از این بازار به بازار سکه و ارز عنوان کرده و معتقدند؛ زیاندهی غیر حرفه ای ها در بورس موجب شد تا آنها بازار سکه و ارز را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. اقدامی که به تحریک تقاضا و در نهایت رشد قیمت ها در این بازار انجامید.
در چنین شرایطی بانک مرکزی که از ماههای پیش اعلام کرده بود؛ قیمت ها در بازار ارز واقعی نیست و نرخ ها در چنین بازاری به زودی متعادل می شود، طی ۲ روز گذشته ابهت خود را نشان داد و با ورود به بازار توانست ارز قابل توجهی را به بازار ترزیق کند. این اقدام بانک مرکزی که به گفته عبدالناصرهمتی رئیس کل این بانک؛ در روزهای آینده نیز تا متعادل شدن قیمتها ادامه دار خواهد بود، باعث شد قیمت ارز دیروز حدود ۵۰۰ تومان در بازار کاهش یابد.

سردر گمی سرمایه گذاران در بازار پرریسک ارز
اقدام بانک مرکزی در عرضه ارز به بازار با هدف ساماندهی قیمت ها در چنین بازاری سرمایه گذاران ارزی را برای سودآوری تاحدودی ناامید کرد و آنها بار دیگر متوجه شدند که سرمایه گذاری بر روی ارز نامطمئن و بسیار پرریسک است.
البته برخی ها با جو سازی قصد دارند بازر ارز را ملتهب کنند و می گویند؛ دولت توان تامین ارز مورد نیاز متقاضیان این را با توجه به محدود بودن منابع ارزی کشور ندارد. در حالی که چنین نیست، چرا که رئیس کل بانک مرکزی دیروز اعلام کرد؛ «به رغم مشکلات تجاری ناشی از شیوع کرونا و تداوم تحریمهای ظالمانه، نزدیک ۱۵ میلیارد دلار در ۵ ماه نخست امسال برای واردات کالا به کشور تأمین ارز کرده ایم».
به گفته «عبدالناصر همتی» معاملات حواله ارزی نیز روزهای گذشته شهریورماه در سامانه نیما، که بخشی از آن همراه با ایام تعطیلات عزاداری بود از یک میلیارد یورو فراتر رفت که مؤید افزایش عرضه ارز توسط صادر کنندگان و تعمیق تدریجی بازار ثانویه معاملات حواله ارزی است.

تداوم عرضه ارز به بازار بر کاهش قیمت ها
همچنین وی به صراحت اعلام کرده است؛ بانک مرکزی از روز سه شنبه و از طریق بازار متشکل ارزی و صرافی های بانکی تأمین نیازهای ارزی بازار اسکناس را آغاز کرده و در روزهای آتی نیز این سیاست را با هدف ایجاد تعادل و ثبات بازار ارز با قدرت پیش خواهیم برد.
بنا به این گزارش، آنگونه که مشاهده می شود، بانک مرکزی برنامه ریزی کارشناسانه دقیقی برای ساماندهی قیمت ها در بازار ارز دارد، ثبات قیمت ها در این بازار طی سال گذشته به خوبی مشخص کرد که این بانک توان لازم را در ساماندهی و ثبات بخشی بازار ارز در هر شرایطی دارد.
به عقیده کارشناسان؛ هرچند مدیریت بازار ارز در شرایط تحریم و کاهش میزان درآمدی این کالا برای کشور سخت به نظر می رسد، اما بانک مرکزی تمهیدات لازم را برای روزهای سخت کاهش منابع  ارزی اندیشیده است.

سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز 
در بازار آزاد هم‌اکنون قیمت دلار با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که صرافی‌های بانک‌ها دیروز پنج‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش ۲۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کردند.
همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با کاهش ۲۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان درج شده است.

جلوگیری از رشد جهشی قیمت ها
صرافی بانک ها برخلاف گذشته که قیمت ارز در بازار رشد می کرد و این بازار نیز برای تعادل قیمت و جلوگیری از رشد جهشی قیمت ها قیمت ها را افزایش می دد اما دیروز قیمت خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، افزایش یافته و دلار از روز چهارشنبه هفته قبل در این صرافی ها وارد کانال ۲۳ هزار تومان شده بود ولی از عصر روز سه‌شنبه بار دیگر به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت. برخی ها می گویند؛ بانک مرکزی در صدد نزدیک کردن قیمت ارز نیمایی به ارز بازار آزاد است تا با حرکت در این مسیر قیمت ها تا حدی متعادل و زمینه تک نرخ شدن ارز نیز فراهم شود.
دیروز در آخرین روز از هفته کاری بازار ارز و سکه، قیمت طلا و انواع سکه نیز با تغییر قیمت همراه بود، قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۸۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قم خورد این در حالی است که روز چهارشنبه قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود. همچنین، قیمت نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۱۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۹۳۶ دلار است.
بنا به این گزارش، همانطور که بانک مرکزی اعلام کرده است؛ منابع ارزی زیادی به بازار تزریق می شود تا قیمت ارز در بازار بی منطق افزایش نیابد، بنابراین با حتمال زیاد قیمت ها در این بازار طی روزهای آینده کاهشی خواهد بود و دیگر چون گذشته شاهد رشد جهشی قیمت ارز در بازار نخواهیم بود. بازار سکه و طلا نیز چون تابع قیمت نرخ ارز هستند با کاهش قیمت ارز، بهای آنها نیز سیر نزولی به خود می گیرند.

کد خبر: ۳۹٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha