۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
آمریکا در ۳۰ شهریور ناکام می‌ماند/ ترامپ روزنه های بایدن برای مذاکره احتمالی را می‌بندد
مشاور وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با بازار:

آمریکا در ۳۰ شهریور ناکام می‌ماند/ ترامپ روزنه های بایدن برای مذاکره احتمالی را می‌بندد

«رابرت جرویس» معتقد است آمریکا در اعمال تحریمهای سازمان ملل علیه ایران در ۳۰ شهریور ناکام می‌ماند.

بازار؛ گروه جهان: «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در پیامی توئیتری ادعا کرده بود: ایالات متحده آمریکا روند ۳۰ روزه را آغاز کرده تا تقریباً همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازیابی شود. پس از آنکه شورای امنیت نتوانسته مأموریت خود را برای حفظ صلح و امنیت بین‎المللی تأیید کند، این تحریم‎ها از نیمه شب به وقت گرینویچ در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) بازمی‌گردد.

وزیر خارجه آمریکا با انتشار تصویری از بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادعا کرد: چنانچه هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای ادامه رفع تحریم‌ها ارائه کند، آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. چنانچه قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها علیه ایران روز ۲۰ سپتامبر بازخواهند گشت. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اینگونه عمل می‌کند.

ادعای وزیر خارجه آمریکا در حالی است که رئیس دوره ای شورای امنیت (کشور اندونزی) متعاقب درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه اعلام کرد که اجماع نظری پیرامون این درخواست از سوی کشورهای عضو شورای امنیت صورت نگرفته است.

۱۳ عضو شورای امنیت اعلام کرده بودند درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه به دلیل خروج آمریکا از برجام نادرست است و این درخواست را رد کردند و اساساً این درخواست در شورای امنیت موضوعیت پیدا نکرده است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت جرویس» رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا انجام داده است.

جرویس از بنیانگذاران مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل است که آوازه جهانی دارد. وی استاد امور بین الملل در دانشگاه کلمبیا، استاد پیشین دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه‌های کالیفرنیا و لس آنجلس بوده است. او بعنوان رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا  اصطلاح «ادراک و سوء ادراک» را که اصطلاح معروفی در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است به نام خود ثبت کرده است. وی بنیانگذار مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل است.

پروفسور «رابرت جرویس» رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا در خصوص اعلام آمریکا مبنی بر بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران از ۳۰ شهریور به خبرنگار بازار گفت: هم ایران و هم اروپا در تلاش هستند تا توافق هسته ای موسوم به برجام را حفظ کنند. در این مقطع طرفین باید هوشیاری داشته باشند و تلاش کنند تا برجام زنده بماند. ایران باید مراقب باشد تا سطح غنی سازی را حفظ کند و همانگونه که در سفر اخیر مدیر آژانس به ایران هم اعلام شد همکاری با این سازمان ادامه یابد.

وی در ادامه یادآور شد: ایران باید مقابل «فشار حداکثری» آمریکا به ایستادگی ادامه دهد. همچنین شاهد مانع اقدام آمریکا در شورای امنیت برای فعال کردن مکانیسم ماشه بودیم.

رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا در ادامه افزود: من تصور می کنم علیرغم اینکه امریکا اعلام کرده که تحریمهای آمریکا از ۲۰ سپتامبر باز می گردد ولی کشورهای دیگر(غیر از برخی کشورها که حامی سخت آمریکا هستند) با تحریمهای بین المللی که آمریکا مدعی بازگشت آنها است همراهی نخواهند کرد.

جرویس همچنین تأکید کرد: به عبارت دیگر کشورهای اروپایی با تحریمهای بین المللی ادعایی آمریکا همراه نخواهند شد. از سوی دیگر نیز نباید انتظار داشت که کشورهای اروپایی سطح بالایی از تجارت و سرمایه گذاری در ایران را از سر بگیرند.

بنیانگذار مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل گفت: آمریکا تقریباً مطمئن است که کشورهای اروپایی مانع فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران خواهند شد. اما هدف آمریکا از تلاش در این خصوص این است که نشان دهد به فشار حداکثری علیه ایران پایبند است.

وی در پایان تأکید کرد: ترامپ همچنین می خواهد اگر بایدن پیروز انتخابات شد مسیرهای پیش رویش مقابل ایران مسدود شده باشد. در واقع می خواهد موانع جدی مقابل مسیرهای بازگشت «بایدن» ایجاد کند.

کد خبر: ۳۹٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha