۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
وعده توزیع واکسن آمریکایی کرونا چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری
بازار گزارش می دهد

وعده توزیع واکسن آمریکایی کرونا چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری

خبر توزیع واکسن کرونا از اواخر اکتبر سال ۲۰۲۰ در امریکا یعنی چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، مهمترین خبر این روزها است. خبری که نشان می دهد ترامپ با واکسن کرونا، ابتدا قصد معالجه دولت فلج شده خودش را دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) در نامه ای رسمی به تمامی ایالتهای امریکا از آنها خواسته است تا برای توزیع واکسن کرونا  از اواخر ماه اکتبر امسال آماده باشند این در حالیست که هنوز هیچ یک از واکسن های تولیدی در دنیا نتوانسته اند سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را تکمیل کنند و نتایج این مرحله هنوز مشخص نیست. این خبر در تمامی رسانه های مهم امریکایی از جمله سی ان ان، واشنگتن پست، نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال منتشر شده است.

خبر گزاری ان پی ار امریکا در این مورد نوشت:«سه واکسن در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارند. یکی واکسن تولید شده توسط شرکت مدرنای امریکا است، دیگری واکسن تولیدی توسط اکسفورد است و سومین واکسن هم واکسن تولید شده توسط شرکت پی فایزر است و دهها هزار نفر در این مرحله از آزمایش ها شرکت کرده اند. ولی نتیجه این مرحله هنوز مشخص نیست.»

این خبر گزاری برای پیگیری جزئیات خبر ایمیلی به مرکز کنترل بیماریهای امریکا ارسال کرد و از آنها سوال کرد کدام یک از این سه واکسن در اواخر اکتبر توزیع خواهد شد.ان پی ار نوشت:«مرکز کنترل بیماریها تاکید کرد هنوز مشخص نیست کدامیک از این سه واکسن می توانند سومین مرحله را به موفقیت پشت سر بگذارند ولی پیش بینی می شود حداقل دو واکسن قابل اعتماد تولید شود. نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی اواسط اکتبر امسال مشخص می شود و از آنجا که پیشتر تولید انبوه واکسن ها شروع شده است، ما در نظر داریم توزیع آن را به سرعت شروع کنیم تا با سرعت بیشتری به مبارزه با بیماری بپردازیم.»

ان پی ار در مورد افرادی که این واکسن را دریافت  خواهند کرد هم از این مرکز سوال کرد و این پاسخ را دریافت کرد:« از انتهای اکتبر  واکسن برای تزریق به کادر درمانی و افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند در اختیار ایالتهای مختلف امریکا قرار می گیرد. دلیل این انتخاب هم محدودیت تعداد واکسن ها است. ما به سرعت تولید را افزایش می دهیم و از اواخر دسامبر دوزهای بیشتری وارد بازار می شود و تزریق  همگانی شروع می شود. »

چرا گروه های خاص اول واکسن را دریافت می کنند
 ان پی ار به نقل از مسوولان بهداشتی امریکا در مورد دلیل  تزریق این واکسن به کادر درمانی و گروه های خاص نوشت:« کادر درمان در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند. افرادی که بیماری های زمینه ای دارند یا از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند هم بیش از دیگران احتمال مرگ در اثر ابتلا به کرونا را خواهند داشت. بنابراین تزریق اول به این دو دسته می شود. ما بر این باوریم احتمال بروز آسیب های جدی به جوانان و افرادی که بیماری زمینه ای ندارند در اثر ابتلا به کرونا کم است به همین دلیل تا زمانیکه واکسن به اندازه نیاز تمامی مردم  تولید شود، این گروه می توانند منتظر بمانند و همچنان به رعایت اصول بهداشتی ادامه دهند.»

 امریکا در شرایطی خبر از عرضه واکسن در انتهای اکتبر داده است که انتخابات ریاست جمهوری در روز ۳ نوامبر برگزار می شود و برخی بر این باورند که ممکن است این زمان بندی برای عرضه واکسن جنبه سیاسی داشته باشد. عرضه انبوه واکسن ها قرار است از اوایل سال ۲۰۲۱ شروع شود.

روسیه و چین هم واکسن را تولید کرده اند
 مساله دیگری که باید توجه کرد شروع تولید انبوه واکسن در کشورهای روسیه و چین است . روسیه از ابتدای سپتامبر امسال تولید انبوه واکسن را انجام داد و اخیرا هم اعلام کرده است که  واکسن برای گروه سنی ۷۰ سال به بالا هم ایمن است و کارایی دارد. این  کشور در شرایطی خبر از شروع تولید انبوه داده است که سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را هم انجام می دهد و مقامات وزارت بهداشت روسیه از تزریق عمومی واکسن بعد از اتمام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خبر داده اند. روسیه اعلام کرده است تا زمانی که تمام مردم روسیه واکسن را دریافت نکنند، واکسنی برای فروش به کشورهای دیگر تولید نمی شود ولی تکنولوژی ساخت واکسن در اختیار  دیگر کشورها قرار خواهد گرفت.

 از طرف دیگر چین هم خبر از تولید انبوه واکسن تولید شده توسط سینوفارم و تزریق عمومی آن داده است. واکسن تولید سینوفارم  تا کنون به کادر درمان و مرزبانان این کشور تزریق شده است و قرار است واکسیناسیون عمومی  در ماه های آتی شروع شود. سینوفارم در حال تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی است و تا کنون نتایج خوبی از این آزمایشها دریافت کرده است ولی قبل از پایان این دوره، تولید انبوه را شروع کرده است تا در صورت موفقیت آمیز بودن طرح بتواند  بخش بزرگتری از نیاز کشور را پاسخ گوید. این کشور هم قراردادی با کشورهای اندونزی و شمار دیگری از کشورهای جنوب شرقی آسیا امضا کرده است که تکنولوژی تولید واکسن را در اختیار آنها قرار می دهد و به آنها امکان تولید واکسن مورد نیاز کشورشان را می دهد.

 تولید واکسن توسط چندین کشور و چندین شرکت این امکان را فراهم کرده است که دنیا سریعتر واکسینه شوند و بحران ناشی از همه گیری کرونا را خاتمه دهد. حال بازار مصرف دنیا می تواند بین کشورهایی که در این عرصه موفق عمل کرده اند تقسیم شود و هر یک تامین بخشی از نیاز بازار را بر عهده بگیرند. در این شرایط  باید امیدوار بود این بحران بزرگ به زودی به پایان برسد و جهان به رشد و رونق بازگردد.

کد خبر: ۳۹٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha