۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
رصد تسهیلات اشتغال‌زایی استان سمنان؛ بیکارانی که بدهکار هم شدند
بازار بررسی می‌کند؛

رصد تسهیلات اشتغال‌زایی استان سمنان؛ بیکارانی که بدهکار هم شدند

سمنان - بیکاری به‌خصوص در شرق استان سمنان سبب شده تا بسیاری از روستاهای منطقه خالی از سکنه شوند اما مدت‌ها است که اشتغال روستایی دغدغه بسیاری مسئولان استان شده ولی پیش‌بینی سازوکارهای لازم برای اشتغال پایدار موضوعی که نباید از آن غفلت کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، مدت‌ها است که اشتغال روستایی دغدغه بسیاری از مسئولان استان سمنان شده است اما دغدغه ای که نزدیک ترین راه برای رفع آن انتخاب شده یعنی تسهیلات بانکی! این امر سبب شده است تا بسیاری از بیکاران ما امروز به بیکار بدهکار بدل شوند چرا که اصلا چیزی به نام تکمیل زنجیره تولید در استان سمنان وجود ندارد.

اشتغال به‌خصوص در روستاهای استان سمنان با مشکلاتی عدیده روبرو است مشکلاتی از قبیل خشک‌سالی و مهاجرت که سبب شده تا درزمینهٔ تأمین آب، نیروی کار، تسهیلات و نقدینگی، بازار فروش و ... مشاغل روستایی با تزلزل روبرو شوند برای مثال در شهر بیارجمند شاهرود که در اوایل انقلاب جمعیتی قابل توجه داشت امروز با افت شدید به جمعیتی معادل چهار هزار نفر رسیده است که سبب شده تا بر روی مشاغل این شهر نیز تأثیرات منفی شاهد باشیم.

مدیران تغییر کردند نگاه وام محور خیر

اما راهکار مسئولان استان سمنان برای برون‌رفت از معضل بیکاری به‌خصوص در روستاها سه مورد بود که از قبل از ورود خباز به‌عنوان استاندار سمنان به‌طورجدی پیگیری شد اما خباز رفت، چاوشی آمد و متاسفانه دوران مدیریتی او هم پایدار نبود تا آشناگر بیاید و این تغییرات سبب شده تا هیچ خط سیر ثابتی در زمینه اشتغال در سال‌های اخیر نداشته باشیم.

هرچند نگاه تسهیلات محور به اشتغال زایی همچنان قرص و محکم بر سر مسئولان استان سمنان سایه افکنده و تا صحبت از اشتغال می شود آمار تسهیلات را به رخ می کشند. تسهیلات بانکی که امروز مبنای آمار اشتغال زایی و بیکاران نیز قرار دارد!

عامل نخست تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی، مورد دوم حمایت از اشتغال روستایی شامل برخی تخفیف‌ها و معافیت‌ها شامل در اختیار گذاشتن زمین ارزان‌قیمت و ... و سوم جذب سرمایه‌گذار از خارج روستا و شهرستان‌های استان که سبب شود تا مردم به روستاهایشان بازگردند.

راهکار چیست‌

از این سه مورد همان‌طور که علیرضا عرب معصومی کارشناس اقتصادی معتقد است دو راه‌حل دیگر به دلیل خشک‌سالی، عدم مدیریت صحیح دولتی، نبود بازار فروش محصولات و ... خیلی کارساز نبودند اما راه اول در صدر اندیشه‌های مسئولان استان سمنان قرار گرفت.

وی می‌گوید: تسهیلات بهترین راه برای اشتغال روستایی نیست اما می‌تواند مسکنی قوی باشد و تا حد زیادی برخی مشکلات روستاها را رفع کند اما در آینده سبب می‌شود تا اشتغال پایداری نصیب روستاها نشود به این دلیل که زیرساخت‌ها باید پیش از ارائه تسهیلات مهیا شوند وگرنه بیکار روستایی ما پس از سه سال از دریافت وام به بیکار این بار بدهکار بدل می‌شود و کاری هم از پیش نبرده‌ایم.

وام بهترین راه اشتغال نیست به‌عبارت‌دیگر اصلاً راه اشتغال نیست اما از سوی دیگر چه باید کرد؟ برخی معتقد هستند روستائیان حتی اگر کار و تولید هم داشته باشند بازهم مشکل بازار فروش دارند پس می‌توان دریافت که سلسله‌ای از مشکلات حول اشتغال‌زایی روستایی می‌چرخد و نه‌فقط یک عامل خاص درنتیجه نسخه درمانی آن نیز باید چندوجهی باشد و نه‌تنها تسهیلات.

تحقق اشتغال زایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه در ۹ ماهه اول سال ۹۸ پنج هزار و ۵۶ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است، گفت: ۵۶ درصد تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی محقق شد.

اسماعیل غنیان بابیان اینکه در مشاغل خانگی تاکنون ۳۷۸ طرح با مبلغ ۴۹ میلیون ریال به بانک‌ها ارسال‌شده است، افزود: این طرح‌ها زمینه اشتغال ۴۳۴ نفر را فراهم کرده است.

وی بابیان اینکه تاکنون یک هزار و ۷۲۳ طرح با اشتغال سه هزار و ۶۴۸ نفر به بانک‌ها ارسال‌شده است، ابراز داشت: در بخش اشتغال روستایی و عشایری نیز تاکنون یک هزار و ۴۰ طرح در بانک‌ها مصوب شده که زمینه اشتغال دو هزار و ۵۲۹ نفر را فراهم کرده است.

غنیان بابیان اینکه سهم استان سمنان از محل تسهیلات روستایی دو هزار و ۵۰ میلیارد ریال عنوان شد که تاکنون یک هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال پرداخت‌شده است، در ادامه تصریح کرد: ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی پرداخت‌شده است.

همراهی خوب بانک‌ها

حشمت الله عسگری معاون اقتصادی استاندار سمنان نیز در این گفتگو از ابلاغ ۵۶ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و خرد به استان خبر داد و گفت: از این میزان ۳۷ درصد تسهیلات مشاغل خانگی جذب شد که این آمار نشان می‌دهد با توجه به اهمیت نقش مشاغل خرد می‌بایست برای جذب این تسهیلات اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی بابیان اینکه در حوزه تسهیلات روستایی دو هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات برای استان سمنان طی یک سال گذشته پرداخت‌شده است، افزود: این تسهیلات اشتغال‌زایی دو هزار و ۳۶۰ نفر را به همراه داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان از پرداخت دو هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال به واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و صنعتی سمنان از محل بند الف تبصره ۱۸ طی سال جاری خبر داد و ابراز داشت: هدف از اعطای این تسهیلات بازگرداندن واحدهای در شرف تعطیل به چرخه اقتصادی و اشتغال‌زایی است.

عسگری بابیان اینکه بالغ‌بر پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیز برای ۱۱۳ واحد صنعتی در این استان تأمین اعتبارشده است، تصریح کرد: طی ۹ ماهه سال جاری ۶۳ واحد راکد به چرخه تولید بازگشت که از این تعداد ۱۸ واحد به بخش صنعت، ۴۱ واحد در حوزه کشاورزی و بقیه در موارد گردشگری و صنایع‌دستی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به همراهی خوب بانک‌های عامل در سطح استان سمنان با سیاست‌های رونق تولید، بیان کرد: از مهر سال ۹۷ تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تأمین نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی پرداخت شده است.

ارقام در کف جامعه دیده نمی‌شوند

اما چرا این ارقام در کف جامعه دیده نمی‌شود؟ این سؤالی است که برای پاسخش به کارشناسمان بازمی‌گردیم، عرب معصومی می‌گوید: مسئولان به حد زیادی بر روی وام‌های اشتغال‌زایی روستایی تکیه کرده‌اند اما باید به همان نسبت در تأمین بازار، حمایت از تولید، چرخه تولید شامل کارگر و زمین کشاورزی تا بسته‌بندی و سورت بندی و حمل‌ونقل و صادرات و ... نیز بپردازیم اینکه صرفاً تولید روستایی را ارتقا دهیم که فقط بیکارانمان را به بیکار بدهکار بدل کرده‌ایم!

او می‌گوید: موضوع دیگر این است که استانداری سمنان همین‌که وامی را به فردی داد که مثلاً در دامداری برای سه نفر اشتغال ایجاد کند به‌محض معرفی فرد به بانک چهار چوب‌خط بر زیر آمار اشتغال استان سمنان اضافه می‌شود، درحالی‌که اصلاً معلوم نیست آن فرد توانست این تسهیلات را به کار ببندد یا خیر؛ به هر قیمتی که نمی‌شود آمار داد از سوی دیگر البته تقصیری هم بر مسئولان استانی ما نیست، طبق قانون هرکس که هفته‌ای یک ساعت هم کار کند شاغل است.

موضوعات مطروحه صدای حسینی شاهرودی نماینده شارود و میامی در مجلس را نیز درآورد او در شورای اداری شاهرود گفت: افرادی داریم شبانه‌روز کار می‌کنند ولی نمی‌توانند زندگی را بچرخانند چه طور یک نفر با دو ساعت کار در هفته، از سوی دولتی‌ها شاغل محسوب می‌شود، دولت هر کس که دو ساعت در هفته کار می‌کند را نیز شاغل محسوب می‌کند پس می‌توان گفت عدد واقعی بیکاری در شهری مانند شاهرود بیش از این آمار ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه آمار واقعی اشتغال و بیکاری در شاهرود اعلام نمی‌شود، ابراز کرد: امروز متأسفانه در یک دور تسلسل باطل در حوزه اشتغال گیر کرده‌ایم، مسئولان و مردم این احساس رادارند که متولی اشتغال هستند اما کسی از خودش نمی‌پرسد که شاید مشکل از خود دولت باشد که خودش را متولی همه حوزه‌ها می‌داند؟

توجه مسئولان به مشکلات

حسینی شاهرودی همچنین بیان کرد: دولت روزبه‌روز به‌جای کوچک‌تر شدن بزرگ می‌شوند تا جایی که دیگر خود را متصدی تمام امور می‌بیند و این در حالی است که دغدغه جدی ما در بودجه ۹۸ است و جایی که دقیقاً دو هفته بودجه به تأخیر افتاد تا آن را با کار فراوان کارشناسی به ۴۰۷هزار میلیارد تومان برسانند لذا شاید دلیل مشکلات آن است که احساس می‌شود دولت همه‌کاره است؟

با طرح‌هایی که دولتی‌ها در استان سمنان ارائه کرده‌اند می‌توان به آینده ایجاد مشاغل خوش‌بین اما درباره تداومشان هنوز نمی‌توان نظری داد چراکه زیرساخت‌های تأمین چرخه تولید تا عرضه هنوز کامل نیست به نظر می‌رسد ساخت بازارچه‌های عرضه محصولات تولیدی روستاها در تهران و سمنان و شاهرود یکی از راه‌کارهای عرضه محصولات تولیدی باشد.

تغییر بیکاران به بیکاران بدهکار

از سوی دیگر با زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی باید بیشتر شاهد بازارهای هدف روستایی در پایتخت و شهرهای دیگر کشور و حتی خارج از کشور باشیم که امروز به واسطه عدم برند سازی و دغدغه نداشتن مسئولان استان سمنان متاسفانه در این موضوعات مشکلات فراوانی است.

در خاتمه باید گفت امیدواریم یک روز بالاخره این تفکر تسهیلات مداری از سر مسئولان استان سمنان رها شود تا بتوانند راه دیگری را به‌جای وام دادن به مردم بیابند. تسهیلاتی که بعضاً بیکاران را به بیکاران بدهکار تبدیل می‌کند.

کد خبر: ۳٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha