۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
روایت تأسیس کانون خیران کارآفرینی استان سمنان/ راهی برای اشتغال‌زایی
بازار بررسی می‌کند؛

روایت تأسیس کانون خیران کارآفرینی استان سمنان/ راهی برای اشتغال‌زایی

سمنان - مجمع خیران اشتغال‌زایی در استان سمنان تشکیل شد، این مجمع را بسیاری یک‌راه میان‌بر برای اشتغال‌زایی می‌دانند چرا که تاثیرگذاری بسیار خوبی در زمینه ایجاد اشتغال در سطح استان خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بازار، کانون خیران کارآفرینی استان سمنان راه‌اندازی شد کانونی که مدل مشابه آن در چند جای دیگر کشور نیز راه‌اندازی شده بود و هدفش جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی است.

این کانون درواقع نقش یک رابط را بین صاحبان فکر و اندیشه‌ای که به دنبال کار هستند اما پول‌ندارند، ایفا می‌کند و استفاده از آن می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را نیز در اختیار اشتغال استان سمنان قرار دهد.

استفاده از تجربه‌های مشابه

تجربه‌های مشابه در کانون خیران سلامت، خیران مدرسه‌ساز و ... نشان داد که کانون‌های خیریه می‌توانند راهکار خوبی برای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی باشند و کمک‌حالی خوب برای اقشار کم‌بضاعت‌تر جامعه؛ لذا ایجادشان در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه استقبال خوبی نیز از آن‌ها شد. این کانون در راستای کاهش بیکاری مبادرت به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کند.

آخرین روزهای مهرماه۹۷ بود که کانون خیران اشتغال‌زایی در استان سمنان راه‌اندازی شد، یعنی تا امروز بیش از یکسال و سه ماه از عملکرد آن می گذرد. کانونی که به‌واقع آمده تا در راستای کاهش معضلات بیکاری اقدامات خوبی را صورت دهد زیرساختی مردمی که به نظر می‌رسد هرچه دولتی‌ها کمتر به آن ورود کنند بهتر است از سوی دیگر اعتماد مردمی نیز به این کانون بیشتر می‌شود.

ایجاد شغل برای دو دهک پائین جامعه

همان‌طور که مسئولان استان سمنان اعلام کرده‌اند اولویت کانون خیران کارآفرینی ایجاد اشتغال برای دو دهک اول جامعه خواهد بود و موضوع اصلی تأسیس آن رفع دغدغه‌ها درزمینهٔ اشتغال بود که سبب شده تا به‌خصوص نسل جوان ما مورد آسیب‌های فراوانی قرار گیرند آسیب‌هایی که ارتباط مستقیم با شغل دارند.

اما این کانون چیست؟ به عبارت ساده‌تر باید گفت کانون خیران کارآفرین درواقع واسطه بین مددجویان و کارآفرینان است که بعد مثبت آن این است که کمک‌های خیران به فردی داده نمی‌شود بلکه افرادی از دو دهک پائین جامعه که مهارت‌هایی را آموخته‌اند، هدف کمک‌های نقدی خواهند بود که به نظر می‌رسد ابتکار خوبی از سوی طراحان این مجمع و کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

مهارت‌آموزی به متقاضیان

قائم مقام کمیته امداد استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: یکی از اهداف این کانون، بهره‌گیری مناسب مددجویان کمیته امداد از آگاهی‌ها و تجربه لازم کارآفرینان برای تواند سازی قشر مددجو است.

محمد قوسی مهارت‌آموزی شغلی به مددجویان کمیته امداد را در زمره اقدامات این نهاد در سمنان دانست و تأکید کرد: مددجویانی که آموزش‌های مهارت آفرینی دیده‌اند مورد این طرح قرار می‌گیرند تا بتوانیم در راستای اشتغال‌زایی برای آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مردمی گام‌های خوبی برداریم.

وی معتقد است که کانون خیران فرصت خوبی است تا بتوانیم بر اساس تناسب و نیاز بازار، ساماندهی کسب‌وکار خرد و همچنین حذف آموزش‌های که منجر به اشتغال نمی‌شوند، گام‌های خوبی را برداریم.

امیدواری در اولین نشست

اولین نشست مجمع کانون خیران کارآفرین و اشتغال استان سمنان در مهرماه ۹۷ برگزار شد که این امر نوید روزهای خوشی را برای اشتغال استان می‌دهد کانونی که فعلاً بیش از ۱۰۰ عضو دارد و می‌تواند در آینده نیز به این تعداد افزوده شود چراکه مردم استان نشان داده‌اند همیشه در نیک‌اندیشی و کارهای خیر دستی بخشنده دارند.

مجمع خیران اشتغال‌زایی اما یک ویژگی دیگر هم دارد که آن کمک‌حال بودن دولتمردان درزمینهٔ اشتغال‌زایی است بر همگان مسلم است که در شرایط تخصیص بودجه‌ای کنونی، مشکلات صادرات نفت و تحریم‌ها و همچنین کاهش تخصیص‌ها، دولت به‌تنهایی نمی‌تواند درزمینهٔ اشتغال‌زایی اقدام کند پس باید از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در هر استان استفاده کند که مجمع خیران اشتغال‌زایی یکی از این ظرفیت‌ها است.

۲۰درصد جمعیت جویای کار هستند

مسئولان دولتی اعتقاددارند که برای حل مشکل بیکاری باید همه بخش‌های دولتی و غیردولتی وارد عرصه شوند اما قبل از آن باید مهارت‌آموزی را نیز در نظر داشت که مسئولان استان سمنان برای رفع این مشکل نیز درصدد اجرای طرح هر سمنانی یک مهارت هستند.

بیش از ۲۰ درصد جمعیت استان سمنان را افراد جویای کار تشکیل می‌دهند اما ۴۰ درصد بیکاران استان از بین تحصیل‌کردگان دانشگاهی هستند این نشان می‌دهد که یا تحصیل‌کردگان ما تنها اشتغال را درزمینهٔ پشت‌میزنشینی می‌دانند و یا مهارتی برای اشتغال غیر پشت میزی ندارند.

سید مهدی موسوی استاد دانشگاه در رشته اقتصاد معتقد است هردوی این موارد صادق است. موسوی می‌گوید: ما درزمینهٔ مهارت‌آموزی به دانشجویان نتوانسته‌ایم اقدامات خوبی را صورت دهیم و درنتیجه طی چهار سال اخیر به یاد افتاده‌ایم که دانشجویانمان مهارتی ندارند اما همین میزان هم که مسئولان ما متوجه این کاستی شده و طرح هر سمنانی یک مهارت را اجرایی می‌کنند، بازهم خوب است.

او می‌گوید: در تعریف جهانی از بی‌سوادی باید گفت بی‌سواد فردی فاقد مهارت برای ارتقای سطح استانداردهای زندگی است نه فردی که بتواند بخواند و بنویسد کسی که از مهارت بی‌بهره باشد ازنظر سازمان‌های جهانی بی‌سواد است حال این فرد می‌خواهد سیکل باشد یا می‌خواهد دارای مدرک فوق‌لیسانس باشد لذا این اهمیت مهارت برای ارتقای استانداردهای زندگی فردی است.

ایجاد ۱۰ هزار شغل در سال

طرح‌های مهارت‌آموزی با شعار هر سمنانی یک مهارت باهدف ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی در حالی صورت می‌گیرد که عسگری معاون استاندار سمنان در بدو آغاز به کار این طرح گفته بود می‌توان با اجرای هر سمنانی یک مهارت سالی ۱۰ هزار شغل در سمنان ایجاد کرد طرحی که سال ۹۷ به خوبی در استان دنبال می‌شد اما سال ۹۸ گویا از حرارت آن کاسته شده است.

از سوی دیگر طرح کارورزی فرصت مناسب اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان جویای کار است که این مورد نیز با همراهی نهادهای مردمی صورت می‌گیرد پس درنتیجه می‌توان گفت خیران اشتغال‌زایی، کارورزی و هر سمنانی یک مهارت در زمره اقداماتی هستند که برای رفع دغدغه بیکاری جوانان استان سمنان به‌خصوص تحصیل‌کردگان به کار می‌آیند.

سال ۹۸ نیز کم کم به پایان خود نزدیک شده است باید دید در پایان سال گزارش عملکرد ارائه شده از سوی مجمع خیران اشتغال زایی استان آیا پیشرفتی را نیز نسبت به سال ۹۷ نشان می دهد؟ ادعای ایجاد ۱۰ هزار شغل در سال کمی غیر منتظره بود اما باید دید مسئولان به این وعده بزرگشان عمل کرده‌اند؟

کد خبر: ۳٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha