۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
آمارنویسان نسبت به عملکرد تعاونی‌های یزد بی‌مهر هستند
رئیس اتاق تعاون استان یزد:

آمارنویسان نسبت به عملکرد تعاونی‌های یزد بی‌مهر هستند

یزد- زاهدپناه، رئیس اتاق تعاون استان یزد ضمن تأکید بر نقش تأثیرگذار تعاونی‌ها در اقتصاد کشور، از نبودن نام تعاونی‌ها در بین آمارهای وزارت صنعت و معدن گله کرد و گفت: آمارنویسان نسبت به عملکرد تعاونی‌های یزد بی‌مهر هستند.

احمد زاهدپناه در گفتگو با بازار، با بیان اینکه تعاونی‌ها قدم‌های تأثیرگذاری برای رونق تولید، جهش تولید و صادرات در کشور برداشته‌اند، گفت: این در حالی است که نام و عملکرد آنها در بین آمارهای وزارت صنعت و معدن گنجانده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مفهوم تعاونی با سال‌های گذشته تغییر کرده است، افزود: در گذشته تعاونی‌ها، اغلب تعاونی مصرف بودند، اما اکنون تعاونی‌ها نقش مهم و تأثیرگذاری در اقتصاد کشور و تولید و صادرات دارند.

تأسیس و ثبت ۱۴ تعاونی جدید در یزد
رئیس اتاق تعاون استان یزد با بیان اینکه صادرات سال ۹۸ تعاونی‌های استان نسبت به صنایع بیشتر بوده است، گفت: میوه‌های صادراتی استان توسط تعاونی ها در حال صادرات است و این در حالی است اسمی از تعاونی‌ها و اقداماتشان در سازمان صنعت و معدن استان نیست.

زاهدپناه افزود: هنگامی‌که شعار سال جهش تولید اعلام شد، مردم به سوی تأسیس تعاونی روی آوردند و امسال، تاکنون ۱۴ تعاونی جدید در یزد تأسیس و ثبت شده‌ است.

وی با بیان اینکه اکنون در حداقل زمان گواهی فعالیت برای تعاونی‌ها صادر می‌شود، گفت: سال گذشته ۴۳ شرکت تعاونی با گرایش‌های مختلف و عضویت حداقل هفت نفر در یزد تشکیل شد.

رئیس اتاق تعاون یزد بیان کرد: کمیسیون ماده پنج در کمیسیون نظارت اتاق تعاون در حال اجرا و پیگیری است و تمام مشکلات تعاونی‌ها در جلسه با رؤسای کمیسیون‌های مجلس مطرح می‌شود.

زاهدپناه با بیان اینکه اتاق تعاون یزد مرجع تغییرات خوبی برای تعاونی‌ها بوده است، گفت: شش پیشنهاد از یزد به اتاق تعاون کشور دادیم که چهار مورد آن پذیرش شده است.

به گفته او، یکی از پیشنهادات اتاق تعاون یزد این بود که کلیه پرونده‌های حقوقی تعاونی‌ها را اتاق تعاون انجام دهد و ۷۰۰ پرونده تاکنون در اتاق تعاون یزد رسیدگی و برای ۹۸ درصد آن رأی صادر شده است.

دعاوی بخش تعاون، نیازمند شعبه تخصصی
رئیس اتاق تعاون یزد اظهار کرد: پیروی این موضوع، الزام بانک‌ها و اداره ثبت اسناد به پاسخگویی به استعلامات مرکز داوری اتاق تعاون را داشتیم که مصوب شده است.

زاهدپناه بیان کرد: اتاق تعاون آموزش اعضای شرکت‌های تازه تأسیس، صدور کارت بازرگانی تعاونی‌ها، تغییرات تعاونی‌ها، نظارت تعاونی‌های مشمول، برگزاری نمایشگاه و داوری در امور حرفه‌ای و حقوقی و... را برعهده دارد.

وی با اعلام اینکه بخش تعاونی قانون خاصی دارد و همه قضات نمی‌توانند در حوزه تعاونی‌ها داوری داشته باشند، گفت: یکی از خواسته‌های ما ایجاد شعبه تخصصی برای رسیدگی به دعاوی بخش تعاون است که مقرر شد جلسه‌ای با حضور اداره کل میراث فرهنگی یزد، فنی و حرفه‌ای و اتاق تعاون برقرار شود تا بتوانیم زندانیانی که در حال تولید صنایع دستی هستند را در قالب تعاونی ثبت کنیم تا بتوانند بهتر اجناس خود را به فروش برسانند.

رئیس اتاق تعاون یزد با اشاره به اینکه رئیس اتاق تعاون کشور مشاور سه قوه است، گفت: در ماده ۵۷ قانون تعاون ۲۰ مورد آمده است که بسیاری از آن موارد رعایت نمی‌شود.

زاهدپناه ادامه داد: در آن ماده قانونی آمده است انجام کلیه فعالیت‌های اتاق بازرگانی در بخش تعاونی همچون صدور کارت بازرگانی تعاونی‌ها، صدور کارت عضویت و نظارت‌های مالی و عمومی بر عهده اتاق تعاون است.

وی با تأکید بر اینکه اتاق تعاون یک مجموعه مردمی است، بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۶ شرکت تعاونی در استان یزد وجود دارند که از طرف اتاق تعاون کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند.

راهکارهایی برای حل مشکلات

رئیس اتاق اصناف یزد بیان کرد: برای رفع مشکل تعاونی‌ها با اتاق اصناف، از سال گذشته برای تعاون‌هایی که ثبت شدند در همه گرایش‌های مختلف گواهی فعالیت در عرض ۲۴ ساعت صادر می‌شود.

زاهدپناه ضمن بیان مشکلات تعاونی‌ها و ارائه راه‌حل آنها، تأکید کرد: بانک‌ها با شیوه‌ای که در پیش گرفته‌اند در آینده تولید را دچار مشکل خواهند کرد از این‌رو، سود بانکی باید به چهار درصد کاهش یابد؛ ضمنأ محاسبه ارزش افزوده برای همه کالاها نباید ۹ درصد باشد.

همچنین ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم در بخش تعاون که در این قانون عنوان شده صد در صد درآمد کشاورزی، دامداری، کارگری، عشایری، دانش‌آموزی و دانشجویی از مالیات معاف هستند، به هیچ وجه اجرا نشده است.

کد خبر: ۳۹٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha