۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
انتشار فقر با انفجار در بندر بیروت
سیلو های نگهداری غلات در بیروت از بین رفت

انتشار فقر با انفجار در بندر بیروت

در جریان انفجار بندر بیروت بخش زیادی از غلات وارداتی این کشور که در انبارها وجود داشت، از بین رفت. حال سازمان های بین المللی نگران افزایش نرخ گرسنگی در میان مردمی هستند که در سالهای اخیر بحران های اقتصادی مختلف را تجربه کرده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: انفجار روز ۴ اوت لبنان در بندر بیروت در کنار انبارهای غلات وارداتی این کشور اتفاق افتاد وباعث از بین رفتن بخش بزرگی از سیلوهای غلات در این کشور شد. از بین رفتن این حجم بالای غلات در لبنان و بالغ بر ۱۵ هزار تن گندم، این نگرانی را ایجاد کرد که گرسنگی بحران  تازه ای باشد که این کشور خاورمیانه ای را درگیر خواهد کرد. سازمان ملل متحد هم در گزارش اخیر خود در مورد افزایش نابرابری اقتصادی و فقر و گرسنگی در لبنان صحبت کرده است. طبق گزارش این سازمان تاثیرات اولیه این انفجار را می توان خرابی های ظاهری شهر و تعطیلی کسب و کارها دانست ولی اثرات میان مدت ان افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود مواد غذایی در شهر بیروت است که می تواند بر ایجاد فقری گسترده در کشور دامن بزند.

لبنان وارد کننده مواد غذایی و کشاورزی است
طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ لبنان تقریبا تمامی مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می کند و از بین رفتن این انبارهای غذایی نشان می دهد که  تامین غذای مورد نیاز مردم در ماه های بعد از بحران با چالش زیادی مواجه خواهدشد. پیش از این هم سازمانهای بین المللی اعلام کرده بودند وابستگی لبنان به مواد غذایی وارداتی چالشهای زیادی برای این کشور ایجاد خواهد کرد و باعث آسیب پذیرتر شدن لبنان در برابر حوادث می شود.

فیلم های منتشر شده از بیروت نشان می دهد که در نتیجه این بحران غلات از سیلوها خارج شده است و در محیط اطراف پراکنده شده است. طبق گفته دولت این کشور همان حجم اندک غلات باقی مانده در سیلوها هم به دلیل انفجار دیگر قابل استفاده نیست. این سیلو ها ظرفیت نگهداری بالغ بر ۱۲۰ هزار تن غلات را داشته است که بخش بزرگی از آن را گندم و برنج  تشکیل می داد و برای تولید انواع نان در این کشور استفاده می شد. البته گزارش های ضد و نقیضی در مورد بازار آرد گندم در این کشور ارایه می شود. از یک طرف گفته می شود که از بین رفتن بخش زیادی از ذخایر گندم در این کشور باعث کمبود آن و افزایش قیمت گندم شده است و از طرف دیگر مقامات اعلام کرده اند که این کشور کمبود آرد گندم ندارد.

باب جابرا، یکی از واردکنندگان محصولات کشاورزی به لبنان گفت: «بخش زیادی از مواد غذایی موجود در انبارهای بندر بیروت از بین رفته است. این انبارها ۶۰ درصد از کل محصولات وارداتی لبنان را در خود جای می داد و هم اکنون این سهم بالا از مواد غذایی وارداتی ما از بین رفته است. بدون شک نابود شدن این حجم زیاد از مواد غذایی وارداتی به کشور می تواند چالشهای زیادی برای ما ایجاد کند و تامین غذا را سخت تر کند. افزایش قیمت مواد غذایی در بازار هم معضل دیگری خواهد بود که امسال با ان روبرو خواهیم بود و این افزایش قیمت به دلیل مازاد تقاضا بر عرضه است.» وی ادامه داد: «شرکت ما ۱۰ کانتینر حاوی برنج که معادل ۲۵۰ تن برنج بود را در جریان این حادثه از دست داد.»

انباری برای واردات مواد غذایی  وجود ندارد
تلویزیون ملی لبنان در گزارش اخیر خود اعلام کرده است غلات کافی برای تامین نیاز کشور ظرف شش هفته بعد از انفجار را دارد. در بخش دیگری از این گزارش اعلام شد میزان آرد گندم موجود در کشور به اندازه ای هست که ظرف سه ماه بعد از انفجار نیاز مردم تامین شود ولی برای تداوم تامین امنیت غذایی مردم باید سیاستگذاریهای تازه ای انجام شود.

کشورهای اوکراین و روسیه و شمار دیگری از کشورهای اروپایی از اصلی ترین صادرکنندگان گندم به لبنان هستند و واردکنندگان این کشور در نظر دارند قراردادهای تازه ای برای واردات از این کشورها منعقد کنند ولی مشکلی که وجود دارد از بین رفتن انبارها است. انبارهایی که باید محموله های وارداتی در آنها نگهداری شود و به مرور زمان مصرف شود. از طرف دیگر از بین رفتن بندر هم چالش دیگری است که باعث می شود تا کشتی های حاوی محصولات غذایی نتوانند به طور مستقیم وارد لنبان شوند و برای پهلو گرفتن به بنادری مانند طرابلس بروند. در نتیجه افزایش هزینه حمل مواد غذایی تا بازار مصرف لبنان، قیمت آنها در بازار بیشتر می شود که در این روزهای بحرانی پرداخت این هزینه بالا برای شمار زیادی از مردم امکان پذیر نخواهد بود.

دولت بیروت خسارت ناشی از این انفجار را بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار اعلام کرده است ولی بانک جهانی میزان این خسارت را بالغ بر ۸ میلیارد دلار می داند. در پایان باید در نظر داشت که این بحران آسیب زیادی به اقتصاد لبنان وارد کرده است. اقتصاد کشوری که پیش از انفجار هم با مشکل افزایش بدهی های دولتی روبرو بود و ارزش پول آن هر روز کاهش بیشتری پیدا می کرد و همه گیری کرونا هم زیرساختهای اجتماعی و اقتصادی آن را ضعیف تر از قبل کرده بود. این انفجار دامنه چالشهای اقتصادی کشور را وسیع تر می کند و لبنان را به اقتصادی آسیب پذیر تر از قبل تبدیل کرده است. بلومبرگ بر این باور است تنها کاری که کشورهای غربی می توانند در برابر این بحران انجام دهند، سرمایه گذاری در بازسازی زیرساختهای آسیب دیده در نتیجه انفجار است و پرداختهای مستقیم نمی تواند باری از دوش مردم بردارد.

کد خبر: ۳۹٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha