۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
آمار قیمت مسکن را اعلام نمی‌کنیم تا التهاب ایجاد نشود
وزیر راه و شهرسازی:

آمار قیمت مسکن را اعلام نمی‌کنیم تا التهاب ایجاد نشود

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت برای نخستین بار برای رسیدگی به وضع مستاجران در اجاره، مداخله می‌کند؛ همچنین سقف قیمت اجاره، تعیین شده که همه ملزم به رعایت آن هستند.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران افزود: از قوه قضائیه خواستیم تا شورای حل اختلاف، حکم تخلیه صادر نکند و در جایی که حکم تخلیه داده شده رئیس شورای حل اختلاف مداخله و برخورد کند تا کسی خانه اش را تخلیه نکند، چون اسباب کشی و جابجایی خود عامل توسعه ویروس کرونا است.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنیم با این اقدامات، آرامشی به جامعه داده می‌شود تا در فاصله زمانی مشخص، افراد بی خانه، صاحبخانه شوند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا متوسط قیمت مسکن از طرف وزارت راه و شهرسازی اعلام نشده در حالیکه بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در تهران را اعلام کرده است؟ گفت: تصمیم گرفتیم اعلام نکنیم تا التهاب ایجاد نشود، چون به ما انتقاد کردند چرا این حرف را می‌زنید.

اسلامی با اشاره به اینکه بازار مسکن متاثر از یکسری مولفه‌هایی است که القائات و جو روانی آن بیشتر مردم را آزار می‌دهد افزود: نکته مهم برای ما این است که بتوانیم جامعه هدفمان را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره پرداخت ودیعه مسکن نیز گفت: در این زمینه هیچ مانعی نیست و هیچ ابهامی وجود ندارد و از بانک‌ها می‌خواهیم به کارشان سرعت دهند و روزانه به متقاضیان بیشتری وام پرداخت کنند تا از فهرست انتظار خارج شوند.

وی ادامه داد: مردم به شرایط اعلام شده ثبت نام، کاری نداشتند برای اینکه منابع مشخصی برای پرداخت ودیعه مسکن داریم در این زمینه سه اقدام انجام دادیم.

اسلامی گفت: در اقدام نخست، سازمان‌های حمایتی را جدا کردیم و آن‌ها مستقل عمل می‌کنند اولویت دیگر این است که جامعه کارگری و زنان سرپرست خانوار را نیز جدا کردیم و جداگانه به آن‌ها وام ودیعه مسکن پرداخت خواهد شد و در گروه سوم، خانوارهایی که کمتر از سه نفر هستند در اولویت دوم قرار گرفتند در صورتی که منابع کافی باشد وام ودیعه مسکن به آن‌ها نیز پرداخت خواهد شد.

وی افزود: این پرداخت‌ها تا زمانی که مبلغ در نظر گرفته شده از طرف دولت تمام شود ادامه دارد.

اسلامی ادامه داد: دیروز با همه مدیران عامل بانک‌های اصلی و بانک‌هایی که سهم بیشتری در پرداخت وام ودیعه مسکن دارند صحبت کردم و قول دادند که روند کار را سرعت ببخشند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه میانگین قیمت مسکن افزایش زیادی داشته آیا برنامه‌ای برای آن دارید؟ گفت: این موضوع به شرایط اقتصادی کشور و تحریم و نقدینگی و ارز بر می‌گردد که موجب تلاطم در بازار مسکن شده است و بر روی قیمت همه کالاها و خدمات اثر می‌گذارد که مسکن نیز از آن موضوع متاثر شده است.

اسلامی افزود: سیاست ما این است که تولید و عرضه مسکن انجام شود که اخیرا وزیر آموزش و پرورش در گزارش خود به مقام معظم رهبری نیز اعلام کرد ساخت ۴۶ هزار واحد مسکونی شروع شد که این تعداد از فهرست ۷۵ هزار واحد که بر اساس تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش داشتیم کم شده است.

وزیر راه و شهرسازی در زمینه طرح اقدام ملی نیز گفت: در سطح کشور ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری بر اساس طرح اقدام ملی دنبال می‌کنیم که همه طرح‌ها فعال است و در شهرها زمین بیشتری به مردم واگذار شده است.

وی اضافه کرد: این اقدام به عرضه مسکن کمک می‌کند و ما جامعه هدف خود را پوشش می‌دهیم.

اسلامی گفت: از همه دستگاه‌هایی که ظرفیت ساخت مسکن داشتند دعوت کردیم و آمدند مانند ستاد اجرایی که نقش خوبی در این زمینه دارند و ساخت ۲۷ هزار واحد مسکونی را شروع کردند.

وی درباره خانه‌های خالی نیز افزود: به ۱/۵ میلیون مالک واحد مسکونی خالی که بیش از یک واحد دارند پیامک فرستاده شد و اطلاعات آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت تا تکلیف خانه‌های خالی را مشخص کنند یا برای فروش و یا اجاره به بازار مسکن عرضه کنند که این موضوع خود موجب افزایش عرضه می‌شود و اگر می‌خواهند بعنوان دارایی نگه دارند باید مکانیزم‌های مالیاتی را بپذیرند.

وزیر راه و شهرسازی درباره بافت‌های فرسوده نیز گفت: مردم را تشویق به بازسازی خانه هایشان می‌کنیم، این موضوع از لحاظ ایمنی و کیفیت سکونت گاهشان و هم از نظر تولید مسکن مهم است بنابراین آن‌ها را به بانک معرفی می‌کنیم که تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند.

کد خبر: ۳۹٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha