۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۸
سرنوشت بودجه آب شُرب اضطراری سیستان و بلوچستان چه شد؟/ پروژه «آب ژرف» همچنان در برزخ!
آخرین خبرها از آب ژرف سیستان در گفتگوی تفصیلی با مجری پروژه

سرنوشت بودجه آب شُرب اضطراری سیستان و بلوچستان چه شد؟/ پروژه «آب ژرف» همچنان در برزخ!

بلورچی، زمین شناس اعتقاد دارد آب ژرف فراوانی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و تامین آب از این طریق ارزان تر از تامین آب از طریق شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال آن با خط لوله است.

بازار؛ گروه ایران: در روزها و ماه های گذشته اتفاقات تلخی برای برخی از مردم سیستان و بلوچستان رخ داد و برخی از آنها که برای آوردن آب از گودال های طبیعی و مصنوعی به اسم «هوتَک» در اطراف محل زندگی خودشان رفته بودند، مورد هجوم گاندو (تمساح پوزه کوتاه) قرار گرفته و در آخرین مورد، دست یک دختر بچه آسیب جدی دید.

این در حالی است که پس از وقوع خشکسالی و کمبود آب در این استان، دولت به صورت ضرب الاجلی در مرداد ۱۳۹۶ اعتباری در حد ۲۵ میلیارد تومان برای تامین آب آشامیدنی مردم از طریق حفر چاه ژرف مصوب کرد. در حال حاضر که سه سال از آن مصوبه می گذرد، آن ۲۵ میلیارد تومان برای حفر فقط یک چاه اکتشافی در زابل خرج شده و فقط چند لیتر آب در ثانیه از آن صرفاً برای نمونه گیری آزمایشگاهی استخراج می شود و کُل پروژه متوقف شده است.

در گفت و گوی «بازار» با مهندس محمد جواد بلورچی که در قالب یک شرکت مجری حفاری این چاه بوده، وضعیت تامین آب از این طریق بررسی شده. بلورچی معتقد است هزینه حفر چاه های اکتشافی جدید در حال حاضر ۸۰ میلیون تومان است و حفر چاه واقعی و تولیدی هم، کمتر از هزینه چاه اکتشافی است.

مهندس بلورچی، به طور مطلق از نتایج حفر چاه ژرف دفاع می کند ولی وزارت نیرو نتایج این کار را امیدبخش ندانسته و نتایج کمّی و کیفی آن را قابل قبول نمی داند. برخی کارشناسان هم اساساً حتی نسبت به وجود آب ژرف، دچار تردید جدی هستند و ما سعی می کنیم دیدگاه های دیگر درباره آب ژرف و روش های احتمالی تامین آب مردم سیستان و بلوچستان را نیز جویا شده و اطلاع رسانی کنیم.

*هیأت دولت در روز اول مرداد ۱۳۹۶ تصویب کرده بود که ۲۵ میلیارد تومان برای تامین آب شُرب اضطراری استان سیستان و بلوچستان در قالب حفاری چاه آب ژرف به وزارت نیرو تخصیص داده شود و شما هم مجری این طرح بوده اید.

جنابعالی از چه زمانی در انجام این پروژه مسئولیت گرفتید و لطف کنید توضیحات اولیه را در این زمینه ارائه کنید؟
من در آن طرح، یک کارشناس هستم. مجری آن، یک شرکت دانش بنیان است و بر اساس دانش فنی ای که در ایران بومی شده، این کار انجام شده. همه کارهای آن در ایران انجام شده و خدا را شکر نتیجه خوبی هم دارد.

*شما چگونه به عنوان کارشناس به این شرکت دانش بنیان پیوسته اید؟
من در زمانی که کارمند دولت بودم، سال ها مجری طرح فرونشست زمین بودم و به مدت ۱۹ سال، مشکل بی آبی در کشور را رصد می کردم. من به این نتیجه رسیدم که با مدیریت فعلی منابع آب کشورمان، امکان ندارد کشور بتواند از خشکسالی های پیش رو، سالم در برود.

وقتی که بازنشسته شدم، با توجه به این که کشور ما در یک منطقه بسیار خشک جهان قرار گرفته است، ما برای گذر ایمن از خشکسالی، ایده پردازی ها را شروع کردیم. ایده شناسایی منابع آب ژرف را ارائه کردیم. این ایده مورد تایید قرار گرفت و در نهایت پیش بینی کردیم که در کجا می شود این کار عملیاتی شود. ما پیش بینی کرده بودیم که آب وجود خواهد داشت. چاه حفاری شد و آب وجود داشت. پیش بینی کردیم که آب، آرتزین( خود جوش ) می شود و چاه آرتزین( جهنده )  شد و بقیه موارد.

تمام توسعه استرالیا در زمینه کشاورزی، دامپروری و صنعت و معدن مرهون این منابع آبی است که از عمق ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متری استرالیا وجود دارد اما هیچوقت این موضوع را شنیده بودید؟چرا هیچوقت در دانشگاه های کشور ما به ما تدریس نشده که این منابع آبی هم در جهان وجود دارد.

*شما زمانی که فعالیت خودتان را در حوزه آب ژرف شروع کردید دیگر جزو یک شرکت بخش خصوصی بوده اید و نه این که جزو نیروهای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی باشید و در آن زمان با این پروژه مرتبط شده باشید؟
بله. در زمانی که کارمند دولت بودم تلاش ما این بود که وزارت نیرو بتواند وظیفه خودش را به خوبی اجرا کند اما وقتی دیدیم که این کار انجام نمی شود و تلاش ما برای ساماندهی چاه های مجاز به ثمر نمی رسد و چاه های غیر مجاز هم آهسته آهسته دارد تلقی می شود، غیر منطقی بود که به آب های آبرفتی فکر کنیم.

ما باید به آبخوان جدیدی فکر می کردیم که مدیریت آن فقط توسط دولت امکانپذیر باشد و فرد، دیگر نتواند آن را حفاری کند و به آن دسترسی پیدا کند. این آبخوان هم، آبخوانی نبود جزو آبخوان های ژرف که سال های زیادی است که در بسیاری از نقاط جهان، مورد بهره برداری قرار می گیرد و به طور اتفاقی به آن دسترسی پیدا می کنند. ما دانشی را ایجاد کردیم که به صورت اتفاقی به آن دسترسی پیدا نکنیم یعنی به صورت علمی، کار شناسایی، اکتشاف و بهره برداری آن انجام شود.

*در کدام کشور به آب ژرف دست پیدا کرده و چقدر توانسته اند آب استخراج کنند؟
برای مثال، استرالیا الان ۱۲۰ سال است که دارد از چنین آب هایی استفاده می کند. تمام توسعه استرالیا در زمینه کشاورزی، دامپروری و صنعت و معدن مرهون این منابع آبی است که از عمق ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متری استرالیا وجود دارد اما هیچوقت این موضوع را شنیده بودید؟ چرا هیچوقت در دانشگاه های کشور ما به ما تدریس نشده که این منابع آبی هم در جهان وجود دارد.

*بقیه کشورهایی که در زمینه استفاده از آب ژرف کار کرده اند چه وضعی دارند و عربستان و لیبی به طور مشخص چه دستاوردی در این حوزه داشته اند؟
در عربستان در مورد منابع آب، مدیریت ناصواب داشته اند و ضمناً منابع آب آنها، منابع آب تجدیدپذیر نبود. اگر عربستان، منابعی را که کشف کرد به شُرب اختصاص می داد، صدها سال نیاز آب شُرب کشورش تامین می شد ولی نابخردانه با این آب، شروع به کشاورزی کرد.

کشوری که می توانست سال ها خودش را از نظر تامین آب ایمن کند، کشاورزی کردن با این آب، سبب شد که ظرف ۱۰ سال یا ۲۰ سال منابع آب خودش را از بین برود و این آب تمام شد. در مناطق بیابانی عربستان، کشاورزی انجام دادند یعنی مدیریتی، مدیریت ناصوابی بود. در حالی که منابعی که ما شناسایی کردیم تجدید پذیر است و اگر این را برداشت کنیم، مشکلی پیش نمی آید. البته از همان آب باید به اندازه نیاز، استفاده کرد.

*در تعریف آب ژرف، گفته می شود آبی است که در اعماق کره زمین وجود دارد و در عمق ۱۰۰۰ متر است اما شما می گویید منابع آب استرالیا در عمق ۵۰۰ متری است.
ما می توانیم از ۳۰۰ متر به پایین را آب ژرف تلقی کنیم یعنی جایی را که به صورت معموا حفاری می کنید و از آن بهره برداری می کنید بیش از ۳۰۰ متر نیست. از ۳۰۰ متر به پایین، شما به منابعی دسترسی پیدا می کنید که توسط فرد، قابل دسترسی نیستند یعنی هزینه استحصال آنها، هزینه زیادتری بوده و مدیریت آنها مدیریت دقیق تری است و بر این اساس دولت می تواند روی آنها اِعمال مدیرت کند.

البته اگر موقعی که کارمند بودم، دانش امروزم را داشتم به مدیریت دولتی فکر نمی کردم. ما همان طور که در قنات، مدیریت منابع آب در اختیار مردم بود، در چاه هم باید مدیریت آب را به مردم بسپاریم. مردم هستند که می توانند این پدیده ها را مدیریت کنند و دولت هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد.

*برخی از کارشناسان زمین شناسی و همین طور آقای فهمی معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، گفته اند که  آب ژرف، آب در عمق ۱۰۰۰ متری است. با این تعریفی که شما ارائه می کنید و می گویید در عمق ۵۰۰ متری است، آیا آب استخراج شده، آب دیگری نیست؟
خیلی عدد عمق مهم نیست. مهم این است که شما منابعی پیدا کنید که منابع جدیدی است و به حوزه قدیمی شناخته شده مربوط نباشند. همچنین منشاء این آب، منشایی دورتر از حوضه آبریز منطقه باشد. برای مثال، اگر در تهران منابع آبی را پیدا کنید که از کوه های توچال سرمنشاء نگیرد، آب ژرف است. حالا می خواهد در هر عمقی باشد ولی در تعریف، به این آب، آب ژرف می گوییم.

* آب ژرف یا آب فسیلی؟
فسیلی اصلاً واژه درستی برای چنین آبی نیست. آب فسیلی، اصلاً معنای دیگر دارد و هر وقت آبی، تجدید نپذیرد، می تواند فسیلی شود اما اگر آبی، تجدید پذیر باشد هیچ وقت فسیلی نمی شود.

*در مورد آب ژرف گفته می شود این همان آب فسیلی بوده و تجدید ناپذیر است یعنی اگر مصرف شود تمام می شود و جایگزین ندارد.
کسانی که این طور می گویند باید حرف خودشان را اثبات کنند و نشان بدهند. مطالعات ما نشان داده که این آب، تجدید پذیر است، هم سن بسیار کمی دارد و هم این که مشکلی از نظر این که بشود از آن بهره برداری کرد، ندارد.

*آب های عربستان که آب ژرف بود تمام شد و در حقیقت تجددید ناپذیر بود.
آب عربستان، تجدید پذیر نبود و سن آن بیش از یک میلیون سال بود. آن آب، آب فسیلی بود و از آب فسیلی، استفاده نامعقول کردند. در صورتی که آبی که در ایران شناسایی شده، آب فسیلی نیست و آب در جریان است.

*یعنی این آبی که استخراج شده، آب واقع در گسل های زلزله است؟

خیر. اصلاً پدیده زلزله، ربطی به این پدیده ندارد. گسل وقتی زمین لرزه ایجاد کند، می شود گسل زمین لرزه ای. گسل، شکستگی است که عامل انتقال سیال می شود. در مناطق نفتی، این سیال همان نفت و گاز است و در مناطق آبی، این سیال، همان آب است.

دراستان سیستان و بلوچستان، شکستگی های فراوانی وجود دارد که در سنگ می تواند انتقال انجام بگیرد. ضمن این که خود سنگ هم می تواند عامل انتقال بسیار خوبی باشد.

*این چاهی که در زابل حفر شد و آبی که از آن خارج شد آب گسل نیست؟
آنجا آب یک آبخوان با وسعت بسیار زیاد است و سرچشمه از رشته کوه هندوکَش افغانستان است و داخل ایران نیست. خدا را شکر می تواند منابع آب بسیار خوبی برای توسعه آن منطقه در دوره کم آب پیش رو باشد.

*چاهی که حفاری کرده اید بعد از تصویب تخصیص اعتبار دولت برای حفاری چاه آب ژرف در مرداد ۱۳۹۶ بوده است یا احیاناً در سال های قبل هم اقداماتی انجام شده؟
از همان زمان تصویب هیات دولت شروع می شود.

*در نهایت یک چاه را حفر کردید؟
تا کنون بله.

این آب با درجه حرارت خوبی، خودش را به سطح زمین می رساند و هم می شود از انرژی آن استفاده کرد و هم از آب و هم از منابعی که در آن وجود دارد. این آب، هم می تواند باعث اشتغال در منطقه شود و هم باعث شکوفایی صنعت شود

*این که قرار شده بود که سه چاه حفر شود حفر بقیه چاه ها به نتیجه نرسید؟
حفر آنها به اعتبارات دولت نیازدارد و این که چقدر اجازه بدهد چاه های بعد حفر شود. ما آمادگی لازم را برای حفاری چاه های بعدی داریم.

*از ۲۵ میلیارد تومانی که دولت تصویب کرد چقدر ان دقیقاً تخصیص داده شد؟
کُل آن تخصیص داده شد و همه آن برای حفاری هزینه شد اما این نکته را در ذهن داشته باشید که با این حفاری، اطلاعات زمین شناسی به دست آمد. به غیر از آبی که از طریق این چاه تولید شد، برای تولید این اطلاعات باید بیش از این هزینه می کردیم تا اطلاعات زمین شناسی تهیه شود. جدا از آبی که به آن رسیده ایم، این اطلاعات علمی به دست آمده از این طریق، بی نهایت ارزشمند است.

*آبی که استخراج شد بین ۲۰ لیتر تا ۴۰ لیتر بر ثانیه بوده است؟
به صورت آرتزین، خودش در حدود یک لیتر در ثانیه است یعنی خودش از عمق زمین تا سطح، می آید. با توجه به این که چاهی که زده شده، دهانه خیلی کوچکی دارد، آب زیادی نمی توانست خارج شود ولی با پمپ توانسته ایم آن را افزایش بدهیم.

این آب با درجه حرارت خوبی، خودش را به سطح زمین می رساند و هم می شود از انرژی آن استفاده کرد و هم از آب و هم از منابعی که در آن وجود دارد. این آب، هم می تواند باعث اشتغال در منطقه شود و هم باعث شکوفایی صنعت شود و هم این که ایجاد روحیه کند در مردمی که در یک منطقه بی آب زندگی می کنند. این مردم از آنجا کوچ می کنند به دلیل این که یک لیتر آب برای خوردن ندارند.

*این چاه حفر شده، چاه اکتشافی بوده ولی آقای زاهدی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود که تلاش می شود که حجم آب از ۱۰ لیتر به ۴۰ لیتر در ثانیه برسد. ایا حجم آب این چاه به ۴۰ لیتر رسید؟
شما با یک چاه با قطر کوچک هیچوقت نمی توانید انتظار داشته باشید به ۴۰ لیتر برسید. ما برای این که به چاه تولیدی برسیم، باید چاه تولیدی را حفر نکنیم. ما فعلاً در مرحله حفر چاه های اکتشافی هستیم.

چند چاه دیگر که حفر کنیم، چاه های اکتشافی خواهند بود تا آبخوان به خوبی شناسایی شود. بر این اساس باید اطلاعات اولیه کافی داشته باشیم، میزان تجدید پذیری، میزان تغذیه و کیفیت آن مشخص شود و بعد ان وقت چاه های تولیدی تاسیس می شود.

خوشبختانه این توان وجود دارد و اگر اعتبار مناسب تخصیص داده شود در زمانی کوتاه، این کار انجام می شود. این طور نیست که ۲۵ سال طول بکشد. در مدت ۲ یا ۳ سال می توان آب استخراج شده را تحویل مردم داد که استفاده کنند.

*اقای نماینده که در دوره قبلی و فعلی نماینده مجلس زابل است و قبلاً هم استاندار سیستان و بلوچستان بوده، در سال ۱۳۹۷ گفت که ۴۰ لیتر آب بدون هیچ دستگاه پمپاژ  از این چاه خارج می شود. همچنین گفته بود که ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب آب مثل به شکل رودخانه در زیر این استان است. آیا شما رقمی دقیقی دارید که چه مقدار آب وجود دارد؟
این مقدار آب، موجودی استان است و ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب است. بیش از چیزی که وزارت نیرو فکر می کند در کل کشور وجود دارد. این وضع، عدم شناخت وزارت نیرو از منابع اب را نشان می دهد.

*این موجودی آب ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعبی در استان سیستان و بلوچستان، بر اساس مطالعه بود و سند و مدرکی در این زمینه وجود دارد؟
سندی بهتر از این چاهی که حفر شده و به آب رسیده و آب به بالا آمده؟

*شما می گویید یک لیتر آب در ثانیه از چاه خارج شده.
یک لیتر در ثانیه آب خارج شده ولی ابعاد آن، ابعادی است که از قبل هم پیش بینی شده. از همان اعماقی که فکر می کردیم، همان آب وجود داشت و اثبات هم شد. اگر در آن وسعتی که فرض شده، ضرب کنیم آن حجم یک میلیارد متر مکعبی می شود.

البته برای این که این موضوع به اثبات برسد نیاز به این است که چاه های اکتشافی در تمام این مجموعه زده شود. با چاه های اکتشافی، این پیش بینی اکتشافی، قطعی می شود و بعد به راحتی می شود راجع به بهره برداری آن فکر کرد.

*با مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم، مسئولیت این کار از وزارت نیرو گرفته شده و به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داده شده. این که این پروژه از وزارت به معاونت ریاست جمهوری انتقال داده شد، نتیجه ای داشت و تغییر اساسی ایجاد کرد؟
بله و قطعاً نتیجه داشت. چون این کار، یک کار فنی و در لبه دانش بود، این توان در وزارت نیرو برای مدیریت آن وجود نداشت. مباحثی که مطرح می شد هیچکدام مباحثی نبود که جایی به غیر از محک آزمایش چاه، آن را به داوری نشست. ساختار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای طراحی ایده های جدید ساخته شد و الان این کار در جای درست و خوبی قرار گرفته است.

*لحظه خارج شدن آب از چاه در چه روز و سالی اتفاق افتاد؟
دقیقاً ۲۵ فروردین سال ۱۳۹۷. ما گِل را از چاه خارج کردیم و اجازه دادیم آب از چاه خارج شود.

*در فیلمی که از چاه ژرف منتشر شده آب زیادی وارد یک استخر می شود. ان مقدار آبی که در فیلم دیده می شود بیش تر از یک لیتر در ثانیه است.
آن لحظه، لحظه ای است که آب با شدت خیلی زیاد، چاه فوران می کند. حتی چیزی حدود ۲۰۰ بشکه در ساعت، آب خارج می شد اما بعد از یک مدت به دلیلی این که چاه، دیواره نداشت ریزش کرد و به یک لیتر کاهش پبدا کرد. بعداً که حفاری کردیم توانستیم مجدداً از آن آب بگیریم و الان هم آب دارداستخراج می شود.

مقامات وزارت نیرو از روز اول هم موافق این کار نبودند. از روز اول هم دنبال این بودند که چنین پروژه ای انجام نشود. چون تولید چنین دانشی در کشور انجام نشده بود.

*الان از همان چاه اکتشافی چقدر آب خارج می شود؟
مقدار خروج اب در اختیار خودمان است. ما الان برای آزمایش ها چیزی حدود ۶ یا ۷ لیتر در ثانیه تولید می کنیم.

*شما گفتید خروج آب از چاه ژرف در فروردین ۱۳۹۷ اتفاق افتاده. با این حال وزارت نیرو در آذر ماه ۱۳۹۷ اعلام کردکه نتایج حفر چاه ژرف رضایت بخش نبوده است. به نظر شما، چرا وزارت چنین اعلامیه ای را صادر کرد؟

به خاطر این که مقامات وزارت نیرو از روز اول هم موافق این کار نبودند. از روز اول هم دنبال این بودند که چنین پروژه ای انجام نشود. چون تولید چنین دانشی در کشور انجام نشده بود.باید از مسئولان این وزارتخانه بپرسید که چرا چنین چیزی را اعلام کرده اند. همه اطلاعاتی که وزارت نیرو در این زمینه اعلام کرد به شکلی گزیده بود و فقط خبرهای بد را کنار هم می گذاشتند و خبرهای خوب را به مردم ندادند.

*آبی که استخراج شد به آزمایشگاه های داخلی و خارجی ارسال شد. نتیجه آزمایش ها چه بود؟
نتیجه آزمایش خیلی خوب بود، فلزات سنگین نداشت، رادیو اکتیو نداشت و سن آب خیلی کم بود. همچنین منشاء آب، ذوب برف بود. این نشان دهنده این بود که پیش بینی هایی که کرده بودیم درست بود.

*در حال حاضر برای ادامه کار، حداقل باید دو چاه اکتشافی دیگر حفر شود؟
وسعت منطقه خیلی زیاد است و هر چقدر به تعداد چاه ها اضافه شود به دانش ما نسبت به آبخوان اضافه می شود و بعد می تواند مدیریت مناسب تری روی تولید آب شکل بگیرد.

*در سال ۱۳۹۶ که اولین چاه آب ژرف حفر شده ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده. الان اگر چاه جدید اکتشافی حفر شود چقدر هزینه دارد؟
قطعا چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. اگر همان موقع، چند چاه حفر می شد الان خیلی جلو بودیم.

*این ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه فعلی هر چاه اکتشافی در وضع فعلی است. هزینه حفر چاه واقعی و تولیدی چقدر است؟
قطعاً چاه تولیدی یک چهار یا یک پنجم این چاه اکتشافی هزینه نخواهد داشت.

*هزینه چاه تولیدی یک چهارم ۸۰ میلیارد تومان است؟
هر چیزی که باشد. یک چاه تولید، یک چهارم یا یک پنجم چاه اکتشافی، هزینه دارد. ضمن این که شما این هزینه را باید با هزینه انتقال آب از دریای عمان مقایسه کنید. الان می خواهند از دریای عمان، به آنجا آب بیاورند و می خواهند ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال آب تاسیس کنند و چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ ایستگاه پمپاژ آب احداث شود. بعد هم باید سالیان سال از این خط لوله نگهداری شود ولی چاه آب ژرف این هزینه ها را ندارد.

*هزینه نگهداری چاه ژرف در سال چقدر است؟
هیچی. با نیروگاه خورشیدی می شود برق خودش را تامین کند. بنابراین، هیچ هزینه ای ندارد، هیچ آلودگی ای ندارد و هیچ تبعات اجتماعی و سیاسی ندارد.

*دولت ۲۵ میلیارد تومان برای حفر آب ژرف تخصیص داد که آب مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان تامین شود.
این ۲۵ میلیارد تومان برای تامین آب نبود و برای بررسی بود یعنی قرار بود اکتشاف انجام شود.

*مصوبه هیات دولت در مرداد ۱۳۹۶ اشاره به تامین آب شُرب اضطراری از طریق حفر چاه آب ژرف دارد. در مصوبه دولت دقیقا تامین آب مطرح شده.
خُب برای تامین آب، باید اول آن را کشف کنیم. الان کشف انجام شده و باید هزینه کرد که به بهره برداری برسد.

*با این صحبت های شما، حداقل باید ۲ چاه اکتشافی دیگر احداث شود و ۱۶۰ میلیارد تومان برای همین ۲ چاه مورد نیاز است. بعد چاه تولید هم هزینه دارد. آیا دولت این پول ها را تخصیص می دهد؟
به نظر من، اگر دولت بخواهد راه درستی را برود تخصیص این اعتبارات، یقیناً درست تر از تخصیص پول برای احداث خط انتقال آب از دریای عمان است. چرا که اول باید دستگاه آب شرین کن نصب کرده و آب دریای عمان را شیرین کنند و آن آب را به استان سیستان و بلوچستان بیاورند. تازه معلوم نیست این کار چقدر دریای عمان را آلوده خواهد کرد.

*وقتی که بحث آب ژرف مطرح شد امیدواری هایی ایجاد کرد که آب آشامیدنی سالمی سریعاٌ به دست مردم سیستان و بلوچستان برسد.
دقیقا همین اتفاق می تواند رخ بدهد. اگر وزارت نیرو کوتاهی نمی کرد و سرعت عمل را در انجام مطالعات متوقف نمی کرد، امروز به تامین آب شُرب منطقه سیستان و بلوچستان رسیده بودیم اما ما را در برزخی نگه داشتند و تلاش می کنند از روش های دیگر آب را تامین کنند.

*با مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مگر این پروژه زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اداره نمی شود؟
بله ولی اعتبارات کشور هم در شرایط تحریم، محدود است. قبلاً وزارت نیرو، ماه ها وقت ما را گرفت یعنی انرژی ها را از بین بُرد و ذهن افراد را با اطلاعات غلط مسموم کرد. به جای این که جشن آب در کشور برگزار شود، این کار به تعویق افتاده است.

*الان از عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رضایت دارید ولی منابع مالی برای حفر چاه های بعدی وجود ندارد؟
به شدت برای این کار تلاش می شود و امیدواریم تا پایان سال، خبرهای بهتری در این خصوص داشته باشیم.

کد خبر: ۳۹٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha