۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
اصلاح ساختار بودجه؛ نیازمند تدوین یک برنامه بلند مدت
عضو جامعه حسابداران رسمی ایران مطرح کرد

اصلاح ساختار بودجه؛ نیازمند تدوین یک برنامه بلند مدت

رضازاده، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: تا زمانی که از کارشناسان متخصص تدوین بودجه حمایت نکنیم و به جمع آوری اطلاعات به شیوه سنتی ادامه دهیم، قطعاً اصلاح ساختار در بودجه هم محقق نخواهدشد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، رامین رضازاده، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، حل معضل بودجه را در گرو تأمین منابع پایدار و کاهش وابستگی به نفت می‌داند و می‌گوید: ما باید نفت را به عنوان یک آیتم سرمایه‌ای بدانیم و آن را برای تأمین هزینه‌های جاری کشور نفروشیم.

وی با اشاره به نامه نوبخت به مقام معظم رهبری درباره چهار محور اصلاح ساختار بودجه گفت: این چهار محور خیلی کلی هستند و متاسفانه در رابطه با موضوع چابک‌سازی دولت که بسیار هم ضروری است مطلبی بیان نشده است.

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، اصلاح ساختار بودجه را همچنین نیازمند تدوین یک برنامه بلند مدت دانست و افزود: ما از سند چشم انداز ۲۰ ساله انحرافات زیادی داریم و حتی گویا به طور کلی کنار گذاشته شده و برنامه‌های پنج ساله هم که محقق نشده‌اند.

رضازاده با تصریح بر اینکه پایبندی به اصول در تمامی بخشنامه‌های دولتی وجود ندارد و یا خیلی کم است گفت: متاسفانه مصوبات دولت و سازمان برنامه و بودجه هم خیلی عملیاتی نمی‌شوند.

وی با تأکید بر لزوم به کارگیری افراد متخصص و فضاشناسی برای اصلاح ساختار بودجه افزود: بومی سازی راهکارها و انجام کار به صورت تیمی بین دولت و مجلس و بخش خصوصی نیز به شدت ضروری هستند.

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همچنین لزوم اصلاح شرایط درآمدی و تقویت آن را نیز یادآور شد و گفت: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه به شدت می‌تواند کمک کننده باشد.

وی متذکر شد: اینکه ما انتظار داشته باشیم فقط دولت و مجلس در این زمینه کاری کنند هم درست نیست و اصل بر این است که همه دستگاه‌های ذیربط همکاری کنند.

رضازاده با اشاره به اینکه بودجه ما انعطاف پذیری لازم را ندارد گفت: تا زمانی که از کارشناسان متخصص تدوین بودجه حمایت نکنیم و به جمع آوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی به شیوه سنتی ادامه دهیم قطعاً اصلاح ساختار در بودجه محقق نخواهدشد.

همت قلی زاده، کارشناس برنامه و بودجه، در ادامه این برنامه ضرورت اصلاح ساختار بودجه را ناشی از عملکرد ۲۵ تا ۳۰ درصدی برنامه‌های توسعه کشور، کسری بودجه مداوم و ناکارآمدی‌های اقتصادی خواند و گفت: منظور از اصلاح ساختار بودجه انجام یک کار اساسی و زیرساختی در جهت تهیه، اجرا و نظارت بر بودجه است و نه صرفاً روی کاغذ.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه نیروهای متخصص خودش را می‌طلبد افزود: انتظار می‌رود که این موضوع در رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح شود، چون ما انحلال نظام برنامه ریزی را قبلاً هم تجربه کرده‌ایم.

قلی زاده نظام برنامه ریزی را مبتنی بر سرمایه انسانی می‌داند و می‌گوید: برنامه ریزی یک کار دستوری نیست بلکه باید روند آن کاملاً کارشناسی شده و مبتنی بر استفاده از متخصصان ویژه باشد.

کارشناس برنامه و بودجه با تأکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌های انسانی در نظام برنامه ریزی گفت: گام نخست در اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام کارشناسی است، چراکه یک آسیب بزرگ در اصلاح ساختار بودجه، اصلاح توسط مختصصان غیربودجه‌ای و درجه چندم است درحالیکه یک متخصص بودجه‌ای باید تجربه اندوزی کند و مقاله‌های پژوهشی زیادی بنویسد.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در ۷۰ درصد فرآیند بودحه ریزی دخیل است افزود: وزارت اقتصاد و دیوان محاسبات هم هر کدام ۱۵ درصد سهم دارند.

قلی زاده تأکید کرد: اصلاح ساختار بودجه باید به سطح جامعه کشیده شود و مردم روند آن را بدانند از این رو لازم است که صدا و سیما به جای مسئولان، از کارشناسان این حوزه دعوت کند.

کد خبر: ۳۹٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha