۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
سرعت احیا تجارت مثل خرگوش و اقتصاد لاک پشتی است
تجارت دنیا با سرعت بالایی احیا می شود

سرعت احیا تجارت مثل خرگوش و اقتصاد لاک پشتی است

با وجود اینکه هشت ماه از شروع همه گیری کرونا گذشته است ولی تجارت دنیا با سرعت بالایی احیا شده است و مقایسه این وضعیت با بحران های اقتصادی قبلی نشان از بالاتر بودن سرعت احیای تجارت در دنیا دارد یعنی الگوی V شکل احیای تجارت در مقابل الگوی U احیای اقتصاد قابل تصور است.

بازار؛ گروه بین الملل: تجارت یکی از قربانیان اصلی همه گیری کرونا بود. از یک طرف بسته بودن مرزها امکان تجارت آزادانه را از کشورها گرفت و از طرف دیگر نگرانی از وضعیت اقتصادی در ماه ها و سالهای پیش رو باعث شد تا شماری از کشورها در مسیر تجارت آزاد در دنیا اختلال ایجاد کنند. اما سوال اصلی این است که آیا روند بازگشت تجارت دنیا به شرایط قبلی بعد از بازشدن مرزها به سرعت تغییر می کند و به شرایط قبلی باز می گردد یا خیر؟

موسسه مطالعاتی کیل نوشت:«بررسی آمارهای تجارت دنیا طی هشت ماه اخیر نشان داد روند احیای تجارت در جهان از سرگرفته شده است و انتظار می رود از سال ۲۰۲۱ تجارت جهان به وضعیتی که قبل از همه گیری وجود داشت، برسد.» موسسه مطالعاتی کیل آلمان در این گزارش به مقایسه سرعت احیای تجارت در دنیا  و مقایسه آن با بحران های اقتصادی قبلی پرداخت و نوشت:«به نظر می رسد سرعت احیای تجارت در دنیا به دنبال پایان همه گیری کرونا بالاتر از سرعت احیای تجارت بعد از پایان  بحران مالی سال ۲۰۰۸ خواهد بود. مقایسه سرعت احیای تجارت بعد از شروع همه گیری کرونا با زمان شروع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نشان می دهد در نتیجه بحران کنونی تجارت آسیب بیشتری نسبت به سال ۲۰۰۸ دیده است ولی حجم تجارت بعد از گذشت ۸ ماه از شروع کرونا در دنیا معادل میزان تجارت بعد از گذشت یک سال از ورشکستگی بانک لهمن برادرز در امریکا و شروع بحران مالی در این کشور است.»

احیای تجارت جهانی الگوی V شکل دارد
گابریل فلبرمایر، رییس مرکز مطالعات اقتصاد بین الملل در موسسه مطالعاتی کیل در مورد الگوی احیای تجارت در دنیا به دویچه ووله گفت:«با وجود اینکه تا کنون در مورد سرعت روند احیای تجارت در دنیا تردیدهای زیادی وجود داشته است ولی بررسی آمارها نشان می دهد که تجارت بدون شک روند رشد V شکل را طی می کند به این معنا که بعد از تجربه سقوط تجارت در دنیا به سرعت روند احیا آغاز می شود و سرعت احیای تجارت هم بسیار زیاد خواهد بود و در فاصله کوتاهی می توانیم به وضعیت قبل از همه گیری کرونا بازگردیم.

به عبارت بهتر سرعت  احیا تجارت در جهان  مثل خرگوش و اقتصاد در کشورها لاک پشتی است.  از همی نرو پیش بینی می شود کشورهایی که تجارت خارجی بیشتری قبلا از کرونا داشته اند نیز  با سرعت بیشتری  احیا شوند. 

سازمان تجارت جهانی هم در گزارش دیگری به احیای سریع تجارت در دنیا اشاره کرد و نوشت:« وضعیت تجارت جهانی بسیار امیدوارکننده است و ما می دانیم تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۱ میلادی تجارت در دنیا به سطحی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت، بازگشته است.این خبر خوبی برای اقتصاد دنیا است زیرا تجارت نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد و احیای تجارت می تواند باعث تسریع روند احیای اقتصاد در پسا کرونا شود.»

تاثیر کرونا روی اقتصاد دنیا چه بود
در شرایطی خبر احیای  تجارت در دنیا مخابره شده است که بانک جهانی در مورد رکود بزرگ اقتصاد دنیا سخن می گوید. طبق گزارشی که در روزهای اخیر منتشر شد رکود اقتصادی کنونی با رکود های قبلی دنیا مقایسه شده است. طبق این گزارش، رکود فعلی اقتصاد دنیا عمیق ترین رکودی است که از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی در دنیا اتفاق افتاده است و تاثیرات آن روی صنایع و بخشهای مختلف اقتصاد  بیشتر از بحران های قبلی خواهد بود. بعد از توقف محدودیتها و برنامه های قرنطینه در کشورهای دنیا، اقتصاد  اندکی رشد کرد ولی موج دوم بیماری در اغلب کشورها نگرانی های زیادی را به همراه داشت و بسیاری را وادار به اجرای طرح های قرنطینه ای برای بار دوم کرد.

موسسه مطالعاتی کیل بر این باور است که اقتصاد دنیا بعد از پایان بحران کرونا با الگوی U شکل رشد خواهد کرد. البته این پیش بینی اندکی خوش بینانه و با توجه به احتمال  بالای عرضه واکسن در انتهای سال جاری ارایه شده است. موسسه کیل در این گزارش نوشت:«احیای اقتصاد دنیا بعد از عرضه انبوه واکسن در دنیا شروع می شود. سرعت این احیا بالا خواهد بود زیرا ضعف های زیر ساختی باعث این مشکل نشده است ولی احیای V شکل غیر محتمل است زیرا تاثیر همه گیری کرونا روی اقتصاد دنیا بسیار زیاد بود و صنایع زیادی در این دوره تخریب شده اند. تاثیر ورشکستگی های زیاد کسب و کارها، افزایش بدهی های دولتی، افت مصرف در دنیا و کاهش تجارت جهانی باعث می شود تا روند احیای اقتصاد دنیا آهسته باشد ولی اگر دولتها بتوانند رشد مصرف را مدیریت کنند و زمینه را برای حمایت از صنایع و کسب و کارها فراهم کنند، می توان امیدوار بود با سرعت بیشتری اقتصاد احیا شود.»

افزایش فاصله اقتصادی کشورهای صنعتی و درحال توسعه
نکته مهمی که در این گزارش روی آن تاکید شده است کمتر بودن سرعت احیای اقتصاد کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای صنعتی است. موسسه کیل نوشت: «کشورهای صنعتی به دلیل تملک منابع مالی و زیرساختهای اقتصادی قوی تر با سرعت بیشتری بازسازی می شوند ولی کشورهای در حال توسعه سرعت پایین تری در احیای اقتصادی را تجربه می کنند و  بین ۷ تا ۱۳ سال درگیر تاثیرات منفی این بحران خواهند بود. انتظار می رود کشورهای صنعتی دنیا بین ۳ تا ۵ سال بعد از پایان همه گیری کرونا به وضع قبل از همه گیری بازگردند و از آن پس با سرعت بالایی رشد کنند.در نتیجه فاصله اقتصادی کشورهای فقیر و ثروتمند در دنیا بیشتر خواهد و این فاصله اقتصادی در داخل کشورها هم ایجاد می شود.»

کد خبر: ۳۹٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha