۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
نقش بازاریابی بندری در توسعه اقتصادی
یادداشت/

نقش بازاریابی بندری در توسعه اقتصادی

چشم انداز بازاریابی بندری بر پایه رویکرد بازاریابی در تجارت و موقعیت‌یابی بازار استوار است.

به گزارش بازار در دنیای امروز رقابت شدیدی بین بنادر وجود دارد و هرکدام می‌کوشند سهم بیشتری را از بازار کسب کنند.

بازاریابی عامل موثر در توسعه بنادر است، چرا که افزایش ظرفیت‌های بندر ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با افزایش مشتریان دارد. به این معنی که افزایش مشتریان نیازهای جدیدی را ایجاد می‌کند و بالطبع آن بندر باید ظرفیت‌هایش افزایش یابد. میزان کارایی بنادر نقش موثری در تحقق خواسته‌های مشتریان دارد.

راهبرد بازاریابی بندری رقابتی‌تر و هدفمندتر، می‌تواند ابزاری برای توسعه اقتصادی بندر و افزایش میزان ترافیک بندری باشد. اجرای این راهبرد اهرم اصلی برای رقابت و دستیابی به رشد و توسعه تجارت بلندمدت است.

امروزه استفاده از بازاریابی بندری به ‌عنوان یک راهبرد توسعه‌ی تجارت به اثبات رسیده است. بازاریابی بنادر می‌تواند در شناساندن پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های بندری نقش قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد؛ با این‌وجود، بنادر ایران، علیرغم ظرفیت و موقعیت چهارراهی کشور و همسایگی آبی و خاکی با ۱۵ کشور منطقه، نقش چندانی در جابه‌جایی کالا و خدمات در منطقه ندارند.

بنادر در تمامی کشورها دروازه‌های اصلی تجارت جهانی و شاهرگ حیاتی اقتصاد قلمداد می‌شوند. با توجه به پدیده‌های جهانی‌سازی و پیشرفت روزافزون سامانه‌های زنجیره‌ی لجستیکی توزیع کالا، بنادر، به ‌عنوان حلقه اتصال دریا و خشکی، نقش مهمی در زنجیره تامین کالا دارند.

بنادر به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد کلان یک کشور تاثیرگذار هستند. بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان از اهم وظایف بازاریابی بنادر است.

حفظ مشتری و پاسخگویی به درخواست‌های او، همچنین ارزیابی میزان رضایتمندی مشتریان باعث می‌شود فعالیت بازاریابی اثرگذار و نتیجه‌بخش باشد.

حمیدرضا اشترابه

کد خبر: ۳٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن قنواتی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
      0 0
      امیدوارم که همه مسولین مثل این اقا فکر کنن