۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
سدهای ایلام ظرفیتی عظیم برای توسعه طرح های «پرورش ماهی در قفس»
بازار گزارش می‌دهد؛

سدهای ایلام ظرفیتی عظیم برای توسعه طرح های «پرورش ماهی در قفس»

ایلام- وجود سدهای متعدد در استان ایلام ظرفیتی بزرگ برای توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس در استان فراهم کرده، در حال حاضر طرح هایی نیز در این زمینه اجرایی شده که نیازمند حمایت مسئولان است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام در غرب ایران با داشتن سدهای متعدد مثل سیمره، کنگیر، چم گردلان، دویرج و...ظرفیت های مهمی برای استفاده از آب این سدها برای توسعه فعالیت های کشاورزی دارد.

یکی از مهمترین بخش هایی که می توان از آب عقبه این سدها استفاده کرد، بحث پرورش ماهی در قفس است که در حال حاضر این مهم در برخی مناطق استان از جمله پست دریاچه سد سیمره در حال انجام است.

با توجه به نبود شغل و درآمد در مناطق مختلف استان، توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس می تواند در رونق تولید و اشتغال استان بسیار حائز اهمیت باشد.

بدره قطب تولید پرورش ماهی در قفس
بدون شک وجود رودخانه سیمره که باعث احداث سد سیمره نیز شده ظرفیت های عظیمی را پیش روی توسعه شهرستان بدره قرار داده است، در حال حاضر بیشترین طرح های پرورش ماهی در قفس در این شهرستان شکل گرفته است.

در سال های اخیر روند تولید ماهی در این طرح ها باعث کسب درآمد مردم منطقه شده است.

ماه گذشته بود که معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در سفر به استان ایلام و بازدید این طرح های پرورش ماهی در قفس شهرستان بدره، اجرای طرح پرورش ماهی در قفس را از موفقیت های ایلام در زمین پرورش آبزیان توصیف کرد و یادآور شد: آمادگی داریم برای توسعه این موضوع در ایلام و سایر استان های کشور با توجه به ارزش افزوده و اشتغال ایجاده شده سرمایه گذاری کنیم و تا ۵۰ درصد هزینه ایجاد استخرهای کوچک را تامین خواهیم کرد.

محمد امید از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به کارگاه ها و واحدهای تولیدی کوچک از جمله طرح های پرورش ماهی در قفس شهرستان نیز خبر داد.

ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن ماهی در پشت سدهای استان
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سدهای استان ایلام مثل سد سمیره، دویرج دهلران و کنگیر ایوان ظرفیت اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس را دارا هستند.

رضا سلیمانی عنوان کرد: در حال حاضر با همکاری بخش خصوص در پشت دریاچه سد سیمره چند طرح پرورش ماهی در قفس ایجاد شده و در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ تن ماهی در این طرح ها برداشت شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه انواع بچه مـاهی گرمـابی شامـل کپور معمولی، کپور علفخوار، فیتوفاگ و بیگ هـد در طرح های پرورش ماهی در قفس استان رهاسازی شده است.

 در سال جاری نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه انواع بچه مـاهی گرمـابی شامـل کپور معمولی، کپور علفخوار، فیتوفاگ و بیگ هـد در طرح های پرورش ماهی در قفس استان رهاسازی شده است

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت ۱۵ هزار تن ماهی در پشت سدهای استان در این گونه طرح ها وجود دارد که نیازمند حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

مشکلات متعدد بر سر راه تولیدکنندگان پرورش ماهی ر قفس
یکی از تولیدکنندگان پرورش ماهی در قفس در شهرستان بدره در گفت و گو با بازار اظهار کرد: متاسفانه دستگاه های اجرایی با تولیدکنندگان پرورش ماهی در قفس واقع در سد سیمره همکاری نمی کنند.

غلامرضا عباسی بیان کرد: تولیدکنندگان در زمینه صدور پروانه بهره برداری واحدها مشکلات متعددی دارند که تاکنون حل نشده است.

وی افزود: قرارداد متصدیان با شرکت منابع آب و اختصاص سهمیه بنزین به قایق های مختص واحدهای پرورش ماهی از دیگر مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان پرورش ماهی در قفس سیمره است.

عباسی بیان کرد: هیچ یک از طرح های پرورش ماهی در قفس به دلیل عدم همکاری بیمه ها، بیمه نیستند و در سال های اخیر که خسارت هایی بر اثر سیل به این طرح ها وارد شده، هیچ گونه حمایتی نشدند.

هیچ یک از طرح های پرورش ماهی در قفس به دلیل عدم همکاری بیمه ها، بیمه نیستند و در سال های اخیر که خسارت هایی بر اثر سیل به این طرح ها وارد شده، هیچ گونه حمایتی نشدند

وی گفت: یکی از بزرگترین طرح های پرورش ماهی در قفس در پشت سیمره با ظرفیت دو هزار تن ماهی در سال در حال راه اندازی است که به دلیل عدم همکاری دستگاه های اجرایی هنوز وارد فاز تولید نشده است.

عباسی با اشاره  به اینکه  دستگاه های اجرایی موانع زیادی را برای راه اندازی طرح های پرورش ماهی در قفس ایجاد می کنند، افزود: همین عامل باعث شده تولیدکنندگان از کار دلسرد شوند.

در استان ایلام با توجه به اقلیم و تنوعی که وجود دارد در همه زیربخش های کشاورزی از جمله شیلات و آبزی پروری می توان طرح های بزرگ و در کنار آن نیز صنایع تبدیلی ایجاد کرد.

با توجه به تنوع اقلیم، سدها، رودخانه های دائمی و فصلی که در استان وجود دارد، توسعه طرح های پرورش ماهی می تواند نقش مهمی در اشتغال و توسعه استان داشته باشند.

طبق اعلام بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی میزان سوددهی و اقتصادی بودن طرح های شیلاتی نسبت به سایر فعالیت های کشاورزی از اولویت بالاتری برخوردار است و می تواند در بالا بردن درآمد مردم منطقه موثر باشد.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی اعم از گرمابی و سردآبی در استان وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آنها فعال است و در مجموع سالانه ۱۰ هزار تن ماهی در استان تولید می شود.

کد خبر: ۳۸٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha